• یکشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91101005749

غرویان در گفت‌وگو با ایسنا: اعتدال جمعیت بیشتری را زیر چتر خود قرار می‌دهد

غرویان در گفت‌وگو با ایسنا: اعتدال جمعیت بیشتری را زیر چتر خود قرار می‌دهد

یک عضو هیات علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به این‌که «رعایت اعتدال و میانه‌روی به تقوا نزدیک‌تر است» گفت: اصل اعتدال جمعیت بیشتری را زیر چتر خود قرار می‌دهد.

یک عضو هیات علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به این‌که «رعایت اعتدال و میانه‌روی به تقوا نزدیک‌تر است» گفت: اصل اعتدال جمعیت بیشتری را زیر چتر خود قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «واژه اعتدال مفهومی مبهم است اما از نظر لغوی به میانه‌روی ترجمه می‌شود» اظهار کرد: واژه اعتدال از نظر مصداقی مبهم است یعنی هر کسی می‌تواند کار و روش خود را به نام اعتدال بگذارد و بگوید من شخص معتدلی هستم، نه اهل افراط و تفریط. بنابراین نزاع بر سر مصداق است نه مفهوم اعتدال.

وی خاطرنشان کرد: اعتدال در واقع برپایی معرفت و شناخت است، یعنی هر کس بر اساس شناخت و معرفتی که دارد، رفتار می‌کند و اعتدال بیشتر ناظر به رفتار انسان است.

این عضو هیات علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به این‌که «اعتدال رفتاری بر اساس شناخت و معرفت افراد است» گفت: اگر کسی خود را عالم مطلق بداند در هر چیزی یک جور رفتار می‌کند، اما اگر خود را عالم مطلق نداند و بگوید احتمال خطا دارم این نگاه، انسان را معتدل می‌کند.

غرویان تصریح کرد: اگر انسان مغرور به علم و شناخت خود نباشد خود به خود معتدل می‌شود و از آن نگاه مطلق‌نگری دور می‌گردد، زیرا احتمال می‌دهد که خطا می‌کند لذا در رفتار و گفتارش مراقبت بیشتری می‌کند.

وی با بیان این‌که «در آیات قرآن کریم بر مساله اعتدال و میانه‌روی تاکید شده است» گفت: انسان باید در رفتار، گفتار، معرفت، تشخیص و شناخت بحث اعتدال و میانه‌روی را رعایت کند و اگر این را در نظر بگیرد و یک درجه ضعیفی احتمال خطا در خود دهد نگاه او معتدل خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه قم به آثار و نتایج رعایت اعتدال در فضای اجتماعی و فرهنگی اشاره و اظهار کرد: اینکه مقام معظم رهبری بحث جذب حداکثری و دفع حداقلی را مطرح فرمودند نتیجه همین اعتدال است، زیرا نیروهای بیشتری جذب و تشویق می‌شوند و برای فعالیت انگیزه پیدا می‌کنند زیرا اعتدال جمعیت بیشتری را زیر چتر خود می‌گیرد.

غرویان ادامه داد: اگر اهل افراط یا تفریط باشیم فقط افراط‌گرایان یا تفریط‌گرایان را زیر چتر خود قرار می‌دهیم، اما اصل اعتدال جمعیت بیشتری را زیر چتر خود قرار می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به روایتی از امام علی (ع) در این خصوص، اظهار کرد: آن حضرت فرمودند در حق من و حتی در حب و بغض من افراط و تفریط نکنید یعنی ایشان هم از غلو پرهیز دادند و هم از بغض افراط‌گرایانه.

این عضو هیات علمی جامعةالمصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: در روایات داریم که عدالت پیشه کنید، زیرا آن به تقوا نزدیک‌تر است یعنی باید حق هر چیزی را شناخت و از بی‌انصافی پرهیز کرد و این رابطه اعتدال و تقوا را بیان می‌کند یعنی انسان متقی باید در قضاوت‌ها، نسبت دادن‌ها و همه سلوک و رفتارش اعتدال داشته باشد که به فرموده قرآن به تقوا نزدیک‌تر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha