• شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۱ / ۰۸:۰۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91101608916

یک استاد حوزه علمیه: نبود اعتدال در زندگی نظم اجتماعی را به هم می‌ریزد

یک استاد حوزه علمیه: نبود اعتدال در زندگی نظم اجتماعی را به هم می‌ریزد

یک استاد حوزه علمیه گفت: از جمله دستورات اکید دین اسلام به مسلمانان این است که اعتدال و میانه‌روی را در همه امور زندگی رعایت کرده و آن را پیشه خود سازند و از افراط‌ها و تفریط‌ها اجتناب کنند.

یک استاد حوزه علمیه گفت: از جمله دستورات اکید دین اسلام به مسلمانان این است که اعتدال و میانه‌روی را در همه امور زندگی رعایت کرده و آن را پیشه خود سازند و از افراط‌ها و تفریط‌ها اجتناب کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌رضا تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار دین‌ و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با جایگاه اعتدال و میانه‌روی در دین اسلام، اظهار کرد: آنچه که در این بحث مدنظر و مورد توصیه دین اسلام است این است که مسلمانان باید همواره در زندگی خود اعتدال و میانه‌روی را پیش بگیرند.

وی با بیان این‌که «امت پیامبر گرامی اسلام، امت وسط قرار داده شده‌اند» ادامه داد: در روایات ما نیز گفته شده است "خیر الامور اوسطها" یعنی ما باید راه میانه و وسط را در انجام امور مختلف زندگی در پیش بگیریم.

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که «اسلام با هرگونه زیاده‌روی و افراط و تفریط مخالف است» گفت: اینکه انسان در امورات زندگی خود بخواهد راه افراط و تفریط را در پیش بگیرد باعث تباهی زندگی وی می‌شود و به همین دلیل است که در توصیه‌های دینی‌ ما شدیدا از افراط و تفریط مخصوصا در مسائل اقتصادی نهی شده‌ایم.

تاجیک اظهار کرد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند که "میانه‌روی نیمی از هزینه زندگی است" یا در روایتی دیگر می‌فرمایند که "میانه‌روی مال اندک را رشد می‌دهد و اسراف مال زیاد را نابود می‌کند" و این‌ها تنها دو حدیث از تعداد بسیاری از روایات مختلفی است که در این زمینه در منابع روایی ما وجود دارد.

وی اظهار کرد: افراد جامعه مخصوصا در مسایل اقتصادی و در هزینه‌ کردن‌ها باید با رعایت اعتدال، جانب احتیاط را پیشه خود سازند تا از اسراف و تبذیر دور باشند.

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که «نبود اعتدال نظم اجتماعی را به هم می‌ریزد» ادامه داد: مسلما اگر انسان جنبه اجتماعی رعایت اعتدال و میانه‌روی را در زندگی خود درنظر نگیرد، افراط و تفریط در جامعه محقق می‌شود و جامعه به سمت زیاده‌روی‌ها، اسراف و تبذیرها سوق پیدا می‌کند و امنیت روانی و سلامتی افراد جامعه به خطر می‌افتد.

تاجیک با اشاره به این‌که «روایات بسیاری در بحث اهمیت رعایت قناعت در زندگی داریم» گفت: یکی از توصیه‌های دین اسلام در بحث چگونگی رعایت اعتدال و میانه‌روی، رعایت قناعت است که افراد از این طریق به‌ آنچه که مورد کفاف و در حد نیازشان است اکتفا کنند.

وی افزود: اسلام غناء و ثروتمندی را در پولداری نمی‌داند بلکه براساس روایات ما غناء و بی‌نیازی در قناعت است.

این استاد حوزه علمیه گفت: از طریق نشر قناعت در جامعه می‌توانیم اعتدال و میانه‌روی را در جامعه ترویج دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha