• دوشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91101106496
  • خبرنگار : 71461

یک استاد دانشگاه: برای رسیدن به اعتدال در جامعه‌ سیاسی و اجتماعی به اصول نظام توجه کنیم

یک استاد دانشگاه: برای رسیدن به اعتدال در جامعه‌ سیاسی و اجتماعی به اصول نظام توجه کنیم

یک عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان این‌که «رابطه‌ نزدیکی میان تقوا و عدالت وجود دارد» گفت: عدالت از ریشه‌ عدل می‌آید و کسی که عدالت دارد به تقوا نزدیک‌تر است و تقوا باعث به وجود آمدن اعتدال می‌شود.

یک عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان این‌که «رابطه‌ نزدیکی میان تقوا و عدالت وجود دارد» گفت: عدالت از ریشه‌ عدل می‌آید و کسی که عدالت دارد به تقوا نزدیک‌تر است و تقوا باعث به وجود آمدن اعتدال می‌شود.

ابراهیم شفیعی‌سروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این‌که «ما همیشه در جامعه مصداق‌هایی را داریم که در آنها دچار افراط و تفریط می‌شویم» اظهار کرد: ما در حوزه‌های متفاوت زندگی از قبیل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، افراط و تفریط را زیاد می‌بینیم که باید جهت هماهنگی این موارد به اعتدال روی بیاوریم.

وی ادامه داد: ما حتی گاهی در زندگی فردی دچار افراط فراوانی می‌شویم. یا فقط خود را می‌بینیم یا فقط جامعه را. حتی در دین گاهی دچار افراط می‌شویم. گاهی از دنیا بریده و به دین گرویده می‌شویم و گاهی بالعکس، و این بدترین نوع زندگی است.

سروستانی با بیان این‌که «در حیات اجتماعی و سیاسی نیز این عدم اعتدال وجود دارد» اظهار کرد: ما گاهی در جامعه دچار آرمان‌گرایی می‌شویم و واقعیات را فراموش می‌کنیم و یا برعکس، گاهی آن‌قدر دچار واقع‌گرایی می‌شویم که آرمان‌های جامعه را فراموش می‌کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت: ما حتی گاهی فرق بین اصلاح‌طلبی و اصولگرایی و مردم‌سالاری را نمی‌دانیم و این باعث می‌شود که جامعه از اعتدال خارج شود. گاهی آن‌قدر به مردم‌سالاری توجه می‌کنیم که فراموش می‌کنیم مردم‌سالاری بدون دین‌سالاری معنی ندارد.

وی با بیان این‌که «ما حتی در مورد استقلال و آزادی هم گاهی دچار افراط و تفریط می‌شویم» تصریح کرد: در دولت‌هایی که در این چند سال بر سر کار آمده‌اند، ما شاهد این افراط و تفریط‌ها زیاد بوده‌ایم.

شفیعی‌سروستانی خاطرنشان کرد: چیزی که ما را به اعتدال می‌رساند این است که بر عقلانیت تکیه کنیم و عقلانیت به معنی اندیشیدن است و مفهوم عام‌تر آن یعنی شناختی علمی داشته باشیم. ما هم نیازمند معرفت علمی و هم عقلانیت هستیم و این علم و عقل است که می‌تواند ما را به اعتدال برساند.

این عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: این افراط و تفریط‌های ما ریشه در جهالت دارد. ما نیازمند عقل و خرد هستیم تا از افراط و تفریط دور شویم.

وی تصریح کرد: معنویت عامل دوم جلوگیری از افراط و تفریط است. معنویت باعث افزایش تقوا و مصونیت انسان می‌شود؛ زیرا انسان در صورتی که با خداوند ارتباط داشته باشد اعتدال نیز دارد.

شفیعی‌سروستانی ادامه داد: ما برای رسیدن به اعتدال در جامعه‌ی سیاسی و اجتماعی خود باید همواره به اصول نظام توجه کنیم و کسانی که در راس کار قرار می‌گیرند از قانون اساسی تعدی نکنند و آن را محور خود قرار دهند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که «ولایت فقیه جزو اصول و پایه‌های اساسی حکومت ماست» گفت: ولایت فقیه و مردم‌سالاری دینی را نمی‌توانیم نادیده بگیریم؛ زیرا در این صورت پایه‌های اصلی دین و حکومت ما دچار افراط و تفریط می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: ما برای رسیدن به اعتدال در جامعه‌ی سیاسی همواره باید سند چشم‌انداز را مدنظر قرار دهیم تا دولتمردان بتوانند خدمتگزاران مردم باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha