• سه‌شنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91101207267
  • خبرنگار : 71461

تاکید یک استاد دانشگاه بر رعایت اعتدال در تمامی شئون زندگی حتی کار کردن

تاکید یک استاد دانشگاه بر رعایت اعتدال در تمامی شئون زندگی حتی کار کردن

سرپرست نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشکده علوم اقتصادی تهران با بیان این‌که «اسلام دین اعتدال است» گفت: ما بهترین امت‌ها هستیم، زیرا افراط و تفریط نداریم، نه به دنیا اصرار می‌ورزیم و نه آخرت را فدای دنیا می‌کنیم.

سرپرست نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشکده علوم اقتصادی تهران با بیان این‌که «اسلام دین اعتدال است» گفت: ما بهترین امت‌ها هستیم، زیرا افراط و تفریط نداریم، نه به دنیا اصرار می‌ورزیم و نه آخرت را فدای دنیا می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی معصومی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «در قرآن بیان شده که آسمان و زمین برپایه عدالت بنا شده‌ است» اظهار کرد:‌ اعتدال به معنای توازن است و در این امر افراط و تفریط نهی شده است.

وی با بیان این‌که «وقتی کتاب و سنت را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم در آن به اعتدال توجه ویژه‌ای شده است‌» گفت: در تمام شئون زندگی ما به اعتدال تاکید ویژه‌ای شده و تمام عالم هستی بر اعتدال بنا شده است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که «در قرآن راجع به ادیان الهی سوره‌های فراوانی داریم‌» افزود:‌ در قسمتی از قرآن تاکید شده که پیامبر ما نه یهود است و نه نصرانی. یعنی این‌که نه همانند یهود به دنیای حال حاضر روی آورده و نه همانند نصرانی فقط آخرت را مدنظر دارد. پیامبر ما از نسل ابراهیم است یعنی در دین همواره اعتدال را حفظ کرده است.

معصومی‌نیا با بیان این‌که «زمانی که رسول خدا از مردم زمان خود ناامید شد به عبادت زیاد روی آورد» تصریح کرد: در آن زمان بود که آیه‌ای بر پیامبر نازل شد و خداوند فرمود: ما دین را بر تو نازل نکردیم تا به زحمت بیافتی و این نشان از آن دارد که حتی از پیامبر هم خواستند که در عبادت اعتدال را رعایت کند و ما پیروان این دین هستیم.

وی با اشاره به سخنی از امام صادق (ع) افزود: میانه روی امری است که خداوند متعال دوست دارد و قرآن کریم همواره ما را به اعتدال دعوت کرده است. حتی منابع اسلامی اعتدال در افکار را پیشنهاد می‌دهد. ما باید اول فکر کنیم و بعد عمل کنیم، ولی نباید آن‌قدر فکر کنیم که از عمل بازبمانیم.

معصومی‌نیا با بیان این‌که «ما در تمام شئون زندگی و حتی در کار کردن هم نباید افراط داشته باشیم» گفت: ما اگر مالی داریم باید به گونه‌ای انفاق کنیم که هم حاجت فرد نیازمند روا شود و هم اینکه خود در آینده محتاج نشویم و هرگونه خروج از حد وسط تقریبا در تمامی زمینه‌ها درست نیست.

سرپرست نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشکده علوم اقتصادی تهران با بیان این‌که «ما حتی در موضع‌گیری سیاسی خود نباید افراط و تفریط داشته باشیم» تصریح کرد: در سیاست باید اصل اسلام و انقلاب مورد توجه قرار گیرد. ما تقریبا در تمام زمینه‌ها دچار افراط و تفریط شده‌ایم و افرادی جاهل به یک چنین مشکلی دچار می‌شوند.

وی ادامه داد: این جهالت هیچ ربطی به سواد ندارد، حتی در بعضی مسائل مذهبی هم افرادی دچار افراط می‌شوند و می‌گویند تمام مسائل مستحبی باید رعایت شود، درصورتی که این باعث دین‌گریزی می‌شود و در مقابل افرادی هستند که شعار الهی را کمرنگ جلوه می‌دهند و این خود یک افراط و تفریطی است که برگرفته از تهاجمات و رسانه‌های غربی است و جامعه را دچار مشکل می‌کند.

معصومی‌نیا با بیان این‌که «در این مدتی که از انقلاب گذشته افراد زیادی دچار افراط و تفریط شده‌اند» تصریح کرد:‌ افراد باید از گرایش‌های سیاسی و تندروی‌های گروهی و شخصیتی پرهیز کنند. این که ما برای رسیدن به هدف رقبا را تخریب کنیم یک افراط است که به دور از آرمان‌های انقلاب و دین ماست.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی ما دچار این مشکل هستیم که اعتدال افراد را با معیارها و سلیقه‌های خود می‌سنجیم. در دنیایی که دشمنان ما برای نابودی ما متحد شده‌اند ما نباید با بر هم زدن آرامش داخلی در جهت رسیدن به اهداف آن‌ها گام برداریم.

معصومی‌نیا در پایان گفت: افراط و تفریط جزء رذایل اخلاقی است و ما از این افراط و تفریط‌ها آسیب دیده‌ایم. جامعه ما در تمامی زمینه‌ها نیازمند اعتدال است و با اعتدال به رشد و تعالی می‌رسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha