• یکشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۳۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91101005752

مدیر مدرسه علمیه ثقلین:

مسوولان با رفتار خود اعتدال را در سطح جامعه گسترش دهند

مسوولان با رفتار خود اعتدال را در سطح جامعه گسترش دهند

مدیر مدرسه علمیه ثقلین، گفت: مسوولان باید با "رفتار" خود اعتدال را در سطح جامعه گسترش دهند.

مدیر مدرسه علمیه ثقلین، گفت: مسوولان باید با "رفتار" خود اعتدال را در سطح جامعه گسترش دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمزه روح‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با جایگاه اعتدال و میانه‌روی در دین اسلام، اظهار کرد: اعتدال یکی از ویژگی‌های مکتب اهل‌البیت(ع) است و بر اساس آموزه‌های این مکتب در آیه «اهدنا الصراط ‌المستقیم» که در سوره حمد آن را قرائت می‌کنیم منظور از "صراط مستقیم" دوری جستن از هر گونه افراط و تفریط است.

وی با تاکید بر این‌که «براساس آیات و روایات راه مستقیم، راهی است که در آن هیچ‌گونه افراط و تفریط وجود نداشته باشد» ادامه داد: البته باید دانست کسی که در راه مستقیم گام بر می‌دارد مصون از خطر نیست و برخی از مشکلات و خطرات متوجه وی می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه ثقلین اظهار کرد: اگر بررسی کنیم متوجه می‌شویم براساس گواهی تاریخ گاهی انسان‌ها تمامی کارها را به حضرت حق واگذار کرده‌اند و برای انسان‌ها هیچ اراده‌ای قائل نشده‌اند و در عین حال کسانی نیز بوده‌اند که محور همه کارها را انسان دانسته و خدا را هیچ کاره دانسته‌اند.

روح‌بخش گفت: همچنین در زمانی عده‌ای رهبران آسمانی را تا حد خدایی بالا برده‌اند و یا همچنین برخی زیارت معصومین و شهدا را ترک می‌کنند و در عین حال عده‌ای دیگر به یک نخ، شاخه و یا دیوار متوسل شده و می‌شوند.

وی ادامه داد: عده‌ای نیز اقتصاد را زیربنای همه‌چیز می‌دانند و در عین حال عده‌ای نیز دنیا و هر چیز که در آن است را ترک می‌کنند و نیز کسانی هستند که غیرت نابجا دارند و در عین حال کسانی هستند که همسرانشان را بدون حجاب به کوچه و بازار می‌فرستند که این‌ها همه نشان‌دهنده افراط و تفریط‌های موجود در برخی از رفتارهای مردم در جامعه ما است.

مدیر مدرسه علمیه ثقلین، با بیان این‌که «افراط و تفریط در راه مستقیم قرار نمی‌گیرند» افزود: آیات قرآن تایید کننده این موضوع هستند، مانند آیه‌ای از سوره اسراء که حتی در بحث انفاق کردن می‌فرماید« در این باره آنچنان رفتار نکن که دستت در گردنت قفل شود (به معنای اینکه دستت در جیبت نرود) نه آنچنان که دستت باز شود که همه اموال خود را ببخشی و برای خود و خانواده‌ات چیزی باقی نماند.»

روح‌بخش گفت: آنگونه که به ما سفارش شده است حتی در عبادات و پیروی از اوامر الهی نیز نباید زیاده‌روی کنیم. مثلا قرآن از یک سو به ما می‌گوید که به والدینتان نیکی کنید، ولی از سوی دیگر می‌گوید اگر والدین شما را به کار خلافی دستور دادند، مطیع آن‌ها نباشید.

وی با بیان این‌که «دین اسلام،‌ دین معتدلی است و ذاتش بر اعتدال است» ادامه داد: اگر در زندگی‌های ما اعتدال وجود داشته باشد، وجود این امر خود باعث ایجاد یک برنامه‌ریزی دقیق در دنیا و آخرت آدمی می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه ثقلین گفت: امام حسن مجتبی(ع) در زمان شهادت خود به یکی از یارانشان فرمودند که "به گونه‌ای برای دنیایت کار کن که انگار همیشه در آن زندگی می‌کنی و برای آخرتت نیز به گونه‌ای کار کن که انگار فردا می‌خواهی بمیری" و این گفته آن حضرت به این معنا است که دنیا و آخرت خود را باید منظم ساخت.

روح‌بخش اظهار کرد: کسی که معتدل حرکت کند، هم دنیا و هم آخرتش آباد است و به برکت اعتدال،‌ نظم و سپس آرامش در زندگی افراد ایجاد می‌شود و از این طریق ضریب کاری افراد نیز افزایش یافته و استرس‌های آن‌ها کم شده و کاسه "چه کنم چه‌کنم‌ها" نیز کمتر به دست مردم گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که راهکار ترویج میانه‌روی و اعتدال در میان آحاد مردم چیست؟ اظهار کرد: براساس آنچه که به ما رسیده است "مردم بر دین ملوک خود هستند" بنابراین مسوولان مختلف کشور به ویژه آن افرادی که در باب فرهنگ مسوولیت دارند حال چه در حوزه، دانشگاه و مدارس و هر کس که بتواند در نهاد انسان فرهنگ را نهادینه کند، باید نسبت به معارف غنی اسلامی آشنایی یافته و به معنای واقعی آن را بفهمد.

مدیر مدرسه علمیه ثقلین گفت: بنا بر فرموده حضرت رضا(ع) که به پیروان خود فرمودند «شما اگر مثل ما عمل کنید و بر طبق سیره ما رفتار کنید، خود سیره و روش ما اهل‌البیت(ع) باعث جذب دیگران به سوی دین اسلام می‌شود» ما باید بر این اساس عمل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha