• شنبه / ۹ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91100904989

یک استاد حوزه علمیه: رعایت اعتدال در زندگی حداقل ضرر را برای انسان بدنبال دارد

یک استاد حوزه علمیه: رعایت اعتدال در زندگی حداقل ضرر را برای انسان بدنبال دارد

یک استاد حوزه علمیه با اشاره به مضرات افراط و تفریط در زندگی گفت: رعایت اعتدال در زندگی همیشه حداقل ضرر را برای انسان بدنبال دارد.

یک استاد حوزه علمیه با اشاره به مضرات افراط و تفریط در زندگی گفت: رعایت اعتدال در زندگی همیشه حداقل ضرر را برای انسان بدنبال دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق سالک اکمل در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره جایگاه اعتدال و میانه‌روی در دین اسلام اظهار کرد: همانطور که امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند دو عده همیشه هلاک می‌شوند یکی آن دسته افرادی که در مسائل مهم، حیاتی و اخلاقی و در مسائلی که انسان در این دنیا با آن سرو کار دارد دچار تفریط می‌شوند و دسته دیگر کسانی که دچار افراط و زیاده‌روی هستند.

وی با بیان این‌که «در روایات دینی به این نکته اشاره شده است که نیکی و خوبی کردن به مردم هم حد و اندازه دارد و نمی‌شود بیش از حد لیاقت کسی به وی ‌خوبی کرد» افزود: خداوند متعال در‌ آیه‌ای از قرآن کریم به پیامبر مکرم اسلام(ص) می‌فرماید که « ای رسول ما نزدیک است که تو بخاطر هدایت این مردم خودت را به هلاکت بیندازی» براساس این آیه متوجه می‌شویم که شاید براساس استدلال قرآن به آن کار رسول خدا نیازی نباشد و ایشان نباید خود را در انجام وظیفه خود بیش از حد به دردسر بیندازد.

این استاد حوزه علمیه گفت: غالبا زیادروی و کم‌روی کردن در هر چیزی زیان‌رسان است. حضرت محمد(ص) بهترین کارها را میانه‌روی در امور می‌دانند و همچنین حضرت امیرالمومنین(ع) در روایتی دیگر فرموده‌اند که " دو عده درباره من هلاک شده‌اند، یکی کسانی که بیش از حد برای من ارزش قائل هستند و من را در حد شان خدا بالا می‌برند و دیگر کسانی که اصلا برایم ارزشی قائل نیستند و مقام و شان من را پایان می‌آورند."

سالک اکمل ادامه داد: بر این اساس در هر جنبه از زندگی اعم از اخلاق، عقاید و احکام نباید به زیاده‌روی و کوتاهی عمل کرد، به طور مثال به ما گفتند که در عمل به فروع و احکام دین نیز میانه‌رو باشید و ببینید افراد چقدر عقل و معرفت دارند نه اینکه تا چه زمانی و بیش از حد نماز می‌خوانند.

وی با بیان این‌که «هر کجا انسان بیش از اندازه کار کند دلیل نمی‌شود که لزوما کار خوبی کرده است» افزود: زیاده‌روی در کارها باعث خستگی و دلزدگی انسان می‌شود و از سوی دیگر کوتاهی در انجام وظایف و کارها باعث می‌شود که انسان به هدف نرسد، بنابراین همواره آن اعتدالی که خدا و اهل‌البیت(ع) فرموده‌اند را باید در هر کاری مد نظر داشت و براساس آن عمل کرد.

این استاد حوزه علمیه در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای ترویج اعتدال و میانه‌روی در سطح جامعه وجود دارد؟ گفت: اگر جنبه‌های سو و بد افراط در آثاری چون فیلم‌ها به نمایش در بیاید، این امور در سطح جامعه ترویج خواهند یافت.

سالک اکمل با بیان این‌که «به نظر من فیلم مطلوب فیلمی است که پیامد اخلاقی داشته باشد» گفت: مثلا در هر زمینه‌ای که مورد نیاز است باید در این غالب نمایش داده شود که افراد افراط‌گر در طول تاریخ و در حال حاضر پس از زیاده‌روی و یا کوتاهی در انجام امور به چه سرنوشتی دچار شده‌اند.

وی افزود: البته دیگر رسانه‌ها نیز می‌توانند در عرصه ترویج فرهنگ اسلامی مانند اعتدال و میانه‌روی در سطح جامعه موثر باشند، ولی در حال حاضر به نظر می‌رسد که قالب فیلم توانایی این را دارد که به اندازه چندین کتاب کارآیی داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه در رابطه با تاثیرات رعایت اعتدال در زندگی گفت: کسانی که در زندگی خود براساس اعتدال و میانه‌روی رفتار نمی‌کنند همواره دچار اشتباهات مختلفی می‌شوند و بعدها نیز از رفتار خود پشیمان می‌شوند که شاید دیگر آن زمان فرصتی برای جبران باقی نخواهد بود.

سالک اکمل ادامه داد: همچنین کسانی که در انجام امور کوتاهی می‌کنند نیز فرصت‌ها را از دست داده و بعدها پشیمان می‌شوند بر همین اساس هرگونه افراط و تفریط باعث پشیمانی و رعایت اعتدال در زندگی همیشه حداقل ضرر را برای انسان در زندگی نتیجه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha