• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91100502767

اکرمی در گفت‌وگو با ایسنا: فرهیختگان، جامعه را به سمت اعتدال ببرند

اکرمی در گفت‌وگو با ایسنا: فرهیختگان، جامعه را به سمت اعتدال ببرند

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: عقلا، فرهیختگان و خیرخواهان جامعه آستین بالا بزنند و به صحنه بیایند و از طریق آموزش و ارائه الگو‌ها و مباحثات، جامعه را به سمت اعتدال ببرند.

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: عقلا، فرهیختگان و خیرخواهان جامعه آستین بالا بزنند و به صحنه بیایند و از طریق آموزش و ارائه الگو‌ها و مباحثات، جامعه را به سمت اعتدال ببرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که واژه‌هایی همچون انصاف، اخلاق، حق، عدل و اعتدال واژه‌هایی است که در آیات و روایات و احادیث دینی ما مورد سفارش و تاکید قرار گرفته است» اظهار کرد: هر کس در هر مقامی اظهار نظر و داوری می‌کند یا سخنی می‌گوید حتما باید اعتدال و میانه‌روی را رعایت کند، زیرا این کار بر مدار حق،‌ عدالت،‌ اخلاق و انصاف است.

وی خاطرنشان کرد:‌ تجربه زندگی نشان داده انسان‌هایی که اعتدال را رعایت نمی‌کنند همواره دچار مشکل می‌شوند، یعنی یا مبتلا به افراط هستند و یا دچار تفریط می‌شوند یعنی یک روز تفریط می‌کنند و یک روز تفریط را در پیش می‌گیرند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «حد وسطی برای انسان‌هایی که در مسیر اعتدال حرکت نمی‌کنند وجود ندارد» گفت: مطالعه سرنوشت انسان‌های معتدل و میانه‌رو و مقایسه آنها با افرادی که دچار افراط و تفریط هستند، گویای حقانیت اعتدال و میانه‌روی در همه مسائل است.

اکرمی تاکید کرد: وقتی درباره موضوعی اظهارنظر می‌کنیم باید ببینیم حق،‌ انصاف و عدل چه چیزی را می‌خواهد نه اینکه خواسته‌ها، کینه‌ها و انتقام‌جویی خود را مطرح کنیم، بنابراین اگر بنا شد معیار حق و انصاف را رعایت کنیم حتما به اعتدال می‌رسیم.

وی درباره این‌که رعایت اعتدال چه جایگاهی در فضای اجتماعی و سیاسی جامعه دارد، گفت: متاسفانه پس از انقلاب در جامعه ما در برخی مقاطع شاهد جداشدن و فاصله گرفتن از اعتدال بودیم که گاهی افرادی از مرز اعتدال خارج شدند و به عنوان دلسوزی و خیرخواهی کارهایی انجام دادند و یا در برخی موارد کوتاه آمدند و به وظایف خود عمل نکردند که بعد متوجه اشتباه خود شدند.

این کارشناس مسائل دینی یادآور شد: در کشور ما به دلیل اینکه هنوز احزاب و تشکل‌ها در مسائل سیاسی و اجتماعی آنگونه که باید فعال، ‌شاداب و بروز نیستند، با این موج و جو صحنه‌هایی را به وجود می‌آورد که افراد از اعتدال خارج می‌شوند و دچار افراط و تفریط می‌گردند.

اکرمی همچنین با بیان این‌که «حوادث پس از انقلاب از جمله جنگ و ترورها فرصت و فراغت این را نگذاشت که روی بحث اعتدال کار شود» گفت: به خاطر این مشکلات آن کار فرهنگی بایسته که باید در زمینه اعتدال انجام می‌شد،‌ صورت نگرفته است و ما شاهد عدم رعایت اعتدال در برخی نطق‌ها، مصاحبه‌ها و مناظره‌ها هستیم که آثار منفی آن را مشاهده می‌کنیم.

وی توصیه کرد که عقلا، فرهیختگان و خیرخواهان جامعه آستین بالا بزنند و به صحنه بیایند و از طریق آموزش و ارائه الگو‌ها و مباحثات، جامعه را به سمت اعتدال ببرند تا سازندگی بایسته در همه ابعاد تحقق پیدا کند و افراط و تفریط از جامعه رخت ببندد تا شاهد ضایعات و آفات بیش از این نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha