• چهارشنبه / ۶ دی ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91100603578
  • خبرنگار : 71461

یک استاد حوزه در گفت‌وگو با ایسنا: هرگز نباید از اعتدال خارج شویم

یک استاد حوزه در گفت‌وگو با ایسنا: هرگز نباید از اعتدال خارج شویم

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «اعتدال از باب‌ افتعال و از عدل و میانه‌روی می‌آید» گفت: معتدل به کسی می‌گویند که در تمام مسائل زندگی میانه‌روی داشته باشد.

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «اعتدال از باب‌ افتعال و از عدل و میانه‌روی می‌آید» گفت: معتدل به کسی می‌گویند که در تمام مسائل زندگی میانه‌روی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: زیباترین واژه برای اعتدال سخن حضرت علی(ع) است که "هر آنچه که برای خود می‌پسندیم برای دیگران بپسندیم و هر آنچه برای خود نمی‌پسندیم برای دیگران نیز نپسندیم" و این بهترین نوع اعتدال است.

این استاد حوزه با بیان این‌که «ما وقتی انتظار نداریم که دیگران با ما بد رفتار کنند پس نباید با دیگران به بدی رفتار کنیم» تصریح کرد: اعتدال یعنی میانه‌روی در تمام مسائل. حتی در عبادت هم باید معتدل باشیم. نه اینکه خانه و زندگی را رها کرده و فقط به عبادت بپردازیم که این کار اصلا میانه‌روی نیست.

وی با بیان این‌که «باید اعتدال را در سیاست رعایت کنیم» افزود: در سیاست باید آن چیزی باشیم که خداوند می‌خواهد، نه شرقی نه غربی و در مسائل سیاسی هر کسی خود را جای دیگری بگذارد که رفتار نامناسبی انجام ندهد.

گلپایگانی با بیان این‌که «در گذشته از اعتدال خارج شدیم و این کار باعث اختلافات گروهی شد» گفت: ما هرگز نباید از اعتدال خارج شویم در نماز همواره می‌خوانیم "اهدنا الصراط‌ المستقیم" و صراط یعنی نه راه چپ و نه راه راست. همواره باید میانه‌روی را حفظ کنیم و ما غیر از این سوره چیز دیگری را نمی‌توانیم در نماز بخوانیم و نشان از مستقیم بودن راه دارد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که «اگر صراط مستقیم را رعایت کنیم دنیا و آخرتمان تامین می‌شود» گفت: برخی از سیاستمداران ما متوجه این اعتدال و صراط مستقیم نیستند، اگر به نمازی که شب و روز می‌خوانیم اهمیت بدهیم هیچ‌گاه از اعتدال خارج نمی‌شویم.

وی با بیان این‌که «باید پندار، گفتار و کردار ما با هم هماهنگ باشد» تصریح کرد: صراط‌ مستقیم یعنی اعتدال و این اعتدال در دولت، ملت، نهاد و ارگان نظام‌های ما مهم است.

گلپایگانی در پایان با بیان این‌که «ما یک نظام انقلابی خوب داریم» گفت: کشور از نظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره از امنیت بالایی برخوردار است ولی باید اعتدال را حفظ کنیم تا دچار مشکل نشویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha