• یکشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91101709469

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع): برای شناخت اعتدال، افراط و تفریط را بشناسیم

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع): برای شناخت اعتدال، افراط و تفریط را بشناسیم

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) اسلامشهر گفت: عمل به اعتدال عمل به دستورات اسلام است و ما باید مقدمات آن را برای عمل بر اساس آن بیاموزیم.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) اسلامشهر گفت: عمل به اعتدال عمل به دستورات اسلام است و ما باید مقدمات آن را برای عمل بر اساس آن بیاموزیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطلب‌علی قلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با جایگاه اعتدال و میانه‌روی در اسلام، اظهار کرد: اعتدال یعنی دوری از افراط و تفریط در امور زندگی و باید بدانیم آنجایی که افراط و تفریط وجود دارد، معمولا خارج از دستورات دین عمل می‌شود.

وی با بیان این‌که «دستورات دینی، دستوراتی نورانی هستند که در عالی‌ترین مرتبه قرار دارند» ادامه داد: این دستورات با توجه به تمامی جوانب مختلف زندگی بشر صادر شده‌ و از سوی کسانی بیان شده‌ که نسبت به بازدهی آنها آگاهی دارند.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) اسلامشهر، گفت: اگر ما به اعتدال به معنای اجتناب از افراط و تفریط بپردازیم معنای آن این است که به دستورات دین مقدس اسلام عمل کرده‌ایم که در این صورت زندگی ما نورانی خواهد شد و مصداق این آیه می‌شود که "نور و کتاب روشنی از پرودگار عالم آمده و هر که به آن عمل کند و رضایت خدا را در نظر گیرد این کتاب و نور راه‌های سالم زندگی را پیش روی وی قرار می‌دهد".

قلی‌پور افزود‌: اگر افراد بر اساس اعتدال رفتار کنند دیگر در انجام کارها دچار پشیمانی نمی‌شوند و کارهایشان نیز با شکست روبرو نمی‌شود و بر این اساس زندگی شخصی آنان روحانی و جامعه آنها نیز مدینه فاضله می‌شود و باید بدانیم که هدف از نزول کتاب‌های مقدس و ارسال رسولان الهی نیز دستیابی به زندگی با این مشخصات بوده است.

وی اظهار کرد: اگر ما بتوانیم در زندگی فردی و اجتماعی خود اعتدال را به معنای اجتناب از افراط و تفریط رعایت کنیم، یقینا زندگی‌مان از اختلافات خانوادگی و اجتماعی دور خواهد بود و ما در سایه عمل به اعتدال به یک زندگی موفق رسیده و انسانی موفق خواهیم بود.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) اسلامشهر، در رابطه با این‌که چه راهکاری برای ترویج اعتدال در جامعه اسلامی وجود دارد؟ گفت: ما در این عرصه باید مقدمات اعتدال را شناخته و در ابتدا آنها را ترویج دهیم.

قلی‌پور ادامه داد: مثلا کسانی که در جایگاه‌های مختلف اجتماعی، مسوولیت دارند و پدر و مادر‌ها باید مقدمات فراگیری یک برنامه زندگی معتدل را برای دیگران فراهم کنند.

وی با بیان این‌که «برای شناخت اعتدال باید ابتدا افراط و تفریط را بشناسیم» ادامه داد: اسلام می‌گوید که تعلیم و تعلم بر هر مسلمانی فریضه است و علم یعنی برنامه اعتدال و ما باید چگونگی آن را آموخته و به دیگران نیز بیاموزیم تا در نهایت عمل به آن میسر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha