• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91101810243

تسخیری در گفت‌وگو با ایسنا: اعتدال و عدم افراط و تفریط حرکت در حدود اسلام است

تسخیری در گفت‌وگو با ایسنا: اعتدال و عدم افراط و تفریط حرکت در حدود اسلام است

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت: اسلام معیار اعتدال و وسطی بودن انسان است، بنابراین اگر اخلاق و احکام اسلام را اجرا کنیم در همان خط وسطی حرکت کرده‌ایم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت: اسلام معیار اعتدال و وسطی بودن انسان است، بنابراین اگر اخلاق و احکام اسلام را اجرا کنیم در همان خط وسطی حرکت کرده‌ایم.

آیت‌الله محمدعلی تسخیری در گفت‌وگو با خبرنگار دین واندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به جایگاه و اهمیت بحث اعتدال در اسلام تصریح کرد: قرآن امت اسلامی را امت وسط معرفی می‌کند و می‌فرماید این امت را،‌ امت وسط و معتدل قرار دادیم تا الگویی برای بشریت باشند همچنان که خود پیامبر(ص) الگویی برای شما است.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت وسطیت و اعتدال یعنی الگو بودن امت اسلامی، که بعضی از مفسرین می‌گویند وسط به معنای قله کوه است. بر این اساس از نظر اسلام اعتدال و عدم افراط و تفریط حرکت در حدود اسلام و احکام است.

رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که «خود اسلام معیار اعتدال و وسطی بودن انسان است» گفت: اگر اخلاق و احکام اسلام را اجرا کنیم در همان خط وسطی حرکت کرده‌ایم اما اگر غلو یا بی‌توجهی کنیم خروج از خط اعتدال است.

تسخیری با اشاره به این‌که «احکام و اخلاق اسلامی، احکام اعتدال انسانی است» گفت: اگر از این احکام عدول کنیم در واقع از اعتدال خارج شده‌ایم و این یعنی ورود در گرداب افراط و تفریط.

رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره اینکه وجود اعتدال چه تاثیری در فضای اجتماعی و فرهنگی دارد؟ تصریح کرد: معیار وسطی و اعتدال اجرای نظرات اسلام است اگر آنها را دقیق و بدون افراط و تفریط اجرا کنیم جامعه وسطی را برقرار کردیم که قرآن می‌فرماید ما آن میزان و حد وسط را برای شما تعیین کردیم اگر شما از آن خارج شدید به افراط و تفریط دچار می‌شوید.

تسخیری تاکید کرد: اگر می‌خواهیم جامعه اسلامی سالم وسطی را اجرا کنیم باید دقیقا به احکام اسلامی عمل کنیم، زیرا جامعه اسلامی، جامعه عدالت، تکافل، مسئولیت‌پذیری و اجراکننده احکام الهی است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در پایان اظهار کرد: اگر احکام اسلامی را دقیقا و بدون کم و کاست اجرا کنیم آن حیات طیبه برای ما برآورده می‌شود اما اگر حتی یک حکم را اجرا نکردیم باید بدانیم هنوز به مقام وسطیت نرسیده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha