• یکشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91101709476
  • خبرنگار : 71461

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی:

برای رسیدن به فضیلت در راه اعتدال گام برداریم

برای رسیدن به فضیلت در راه اعتدال گام برداریم

یک عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت: یکی از مهم‌ترین اصول خلقت بشر، رسیدن به اعتدال و عدالت است و عدالت به قدری اهمیت دارد که پایه و اساس امامت است.

یک عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت: یکی از مهم‌ترین اصول خلقت بشر، رسیدن به اعتدال و عدالت است و عدالت به قدری اهمیت دارد که پایه و اساس امامت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله نظرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این‌که «خداوند در قرآن می‌فرماید "ما انس و جن را خلق نکردیم مگر این‌که به اعتدال برسند"» اظهار کرد: ما هم در فلسفه، بحث فضایل و رذایل را داریم که این خود نوعی اعتدال است و هم در حکمت ایرانیان، بحث دوری از افراط و تفریط عنوان شده است. به نوعی خط اعتدال هم در حکمت اسلامی و یونان باستان و هم در آیات قرآنی یکی از اهداف مهم خلقت به شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که «اگر می‌خواهیم به فضیلت برسیم باید در راه اعتدال گام برداریم» تصریح کرد: در جامعه‌شناسی سیاسی، جامعه‌ای مطلوب است که خط اعتدال در آن حفظ شود. حتی این امر را در بحث طبقاتی می‌بینیم. اگر اعتدال باشد هیچ‌گاه تئوری شکاف‌ها به وجود نمی‌آید؛ زیرا اگر این شکاف‌ها به وجود بیاید باعث ایجاد تحول و انقلاب در جامعه می‌شود.

این عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با بیان این‌که «ما باید از نظر عقلی و نقلی اعتدال را رعایت کنیم» افزود: شناخت عمیق و دقیق در همه‌ عرصه‌های اجتماعی، اخلاقی و انسانی می‌تواند خط اعتدال را در جامعه اجرا کند.

نظرزاده با اشاره به سخن آیت‌الله بهجت مبنی بر این‌که "خود انسان باید از تمام افراط و تفریط‌ها پرهیز کند" گفت: وقتی از ایشان پرسیدند چگونه می‌توانیم خوب باشیم، گفت انسان خود، خوب و بد بودن را به راحتی تشخیص می‌دهد که این باعث دوری از افراط و تفریط می‌شود. ما گاهی در جامعه به صورت عامدانه وارد افراط و تفریط می‌شویم.

وی ادامه داد: خداوند همه‌ی انسان‌ها را به یک شیوه خلق نکرده و همین یکدست نبودن باعث می‌شود که خط اعتدال بالا رفته و انسان‌ها بتوانند با یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز داشته و جامعه را حفظ کنند.

این عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با بیان این‌که «ما در سال 88 شاهد فراز و نشیب‌هایی بودیم که می‌خواستند خط اعتدال را بر هم زنند» گفت: به خواست خداوند و درایت رهبری، آنها نه تنها خط اعتدال نظام را بر هم نزدند بلکه خود را از خط اعتدال خارج کردند. ما با توجه به این‌که دوره‌ی جدیدی از سیاست را در جامعه شروع می‌کنیم، باید همواره خط اعتدال را حفظ کنیم؛ زیرا جامعه‌ اسلامی همواره بر اعتدال استوار است و مهم‌ترین مساله در انتخابات این است که از افراط و تفریط پرهیز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha