• جمعه / ۸ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91100804552

اوحدی در گفت‌وگو با ایسنا: اعتدال یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها و شاخصه‌های دین اسلام است

اوحدی در گفت‌وگو با ایسنا: اعتدال یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها و شاخصه‌های دین اسلام است

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مساله‌ اعتدال آن‌قدر مهم است که خداوند حتی در آفرینش خلقت، آن را مورد تاکید قرار داده و از هر چیزی به اندازه‌ی معین آن آفریده است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مساله‌ اعتدال آن‌قدر مهم است که خداوند حتی در آفرینش خلقت، آن را مورد تاکید قرار داده و از هر چیزی به اندازه‌ی معین آن آفریده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر اوحدی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به این‌که «اسلام دین وسطیت و اعتدال است» تصریح کرد: بر این اساس افراط و تفریط در هر کاری جایگاهی در اسلام، احکام، تکالیف و برنامه‌های فردی و اجتماعی ندارد و افراط و تفریط مذموم شمرده شده است.

وی خاطرنشان کرد: حد وسط و رعایت اعتدال در هر کاری مورد توجه اسلام است؛ به طوری که آیاتی داریم که خداوند در خلقت خود مساله‌ی اندازه بودن کارها و اعتدال را رعایت کرده است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید هر چیزی را که آفریدم بر اساس مقدار و اندازه‌ی معین بوده و هر شیئی در نزد من اندازه و حدی دارد. یعنی خداوند برای هر چیزی مقداری مشخص کرده است. بنابراین افراط و تفریط نیز در خلقت الهی جایگاهی ندارد؛ چه برسد به این‌که در سیر و سلوک و خط مشی‌ها باشد.

اوحدی با بیان این‌که «این اصل کلی که تحت عنوان توازن مطرح می‌شود همان مساله‌ی اعتدال است» افزود: وقتی اوصاف شریعت مقدس اسلام مطرح می‌شود، یکی از این اوصاف در کنار جاودانگی و فراگیری آن توازن و اعتدال است که این ویژگی یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها و شاخصه‌های دین اسلام است.

وی یادآور شد: در آیات دیگری از قرآن کریم آمده است که می‌فرماید: ما از هر چیزی موزون در زمین رویانیدیم و مناسب با رعایت اندازه و مقدار آن، آن را خلق کردیم. یعنی رعایت حد وسط و دوری از افراط و تفریط یک اصل اساسی در اسلام است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم‌چنین با اشاره به جایگاه مساله‌ی اعتدال در مباحث فرهنگی و اجتماعی گفت: وقتی دوری از افراط و تفریط و رعایت اعتدال به عنوان اصل اساسی مطرح شد می‌تواند یک اصل کلی در تمام امور فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی باشد و شامل ابعاد زندگی انسان‌ها شود.

اوحدی تصریح کرد: این مساله آن‌قدر مهم است که انسان حتی باید در حب و بغض، موضع‌گیری‌ها و سخنان خود اصل اعتدال را رعایت کند و این می‌تواند بهترین خط مشی در زندگی انسان باشد.

وی در پایان با بیان این‌که «مساله‌ی اعتدال در صحنه‌های سیاسی نیز می‌تواند برای افراد راهگشا و آموزنده باشد» تاکید کرد: رعایت اعتدال در زندگی فردی و اجتماعی می‌تواند یک خط مشی بسیار موزون به انسان بدهد که با عمل به آن مسیر زندگی‌اش معقول و منطقی به پیش برود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha