• پنجشنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401042315970
  • خبرنگار : 50549

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد

لزوم استفاده از منابع متقن و مستند در تولید آثار رسانه‌ای و هنری

لزوم استفاده از منابع متقن و مستند در تولید آثار رسانه‌ای و هنری

ایسنا/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی گفت: فعالان عرصه هنر و رسانه با استفاده از منابع متقن و مستند آثار رسانه‌ای و هنری تولید کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد مروی در اختتامیه دومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) که امروز، ۲۳ تیرماه با حضور جمعی از مدیران ارشد رسانه‌ای کشور و برگزیدگان این جشنواره در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به جایگاه قلم و اهمیت سوگند خداوند متعال بر قلم در قرآن کریم اظهار کرد: قلم و کتابت از نعمات خداوند است که باید به بهترین شکل در راستای نگارش حق و بیان معارف الهی مورد استفاده قرار گیرد. 

وی با اشاره به نقش قلم در تحقق جهاد تبیین افزود: از مهم‌ترین ابزار جهاد تبیین قلم است و ابتدا باید قلم و کتابت باشد تا در ادامه آن بیان هم به کار آید؛ اساس و مبنای انقلاب اسلامی بر فکر، فرهنگ و تحول فرهنگی بنا شده و از این روی اهالی قلم، رسانه، فرهنگ و اندیشه نقش مهمی در راستای بیان ارزش‌های الهی، تبیین حقایق، رفع شبهات، روشنگری و هدایت جامعه دارند. 

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در طول تاریخ اسلام هرجا که جهاد تبیین انجام شده آثار و برکات آن آشکار و هرکجا از جهاد تبیین جلوگیری شده، آسیب‌ها و لطمات سنگینی بر اسلام و مسلمانان وارد شده است. در صدر اسلام نقل حدیث از پیغمبر اکرم(ص) ممنوع شد و به نوعی مانع جهاد تبیین شدند و اجازه ندادند سخنان پیامبر اکرم(ص) در خصوص حضرت علی(ع) به‌عنوان جانشین و ادامه‌دهنده راه رسول گرامی اسلام به گوش مردم برسد؛ که نتیجه آن این شد که هنگامی که امیرالمؤمنین(ع) در محراب مورد سوء‌قصد قرار گرفت، عده‌ای گفتند: «مگر علی نماز می‌خواند؟».

مروی با بیان اینکه امام سجاد(ع) مصداق بارز «جهاد تبیین» است، به نمونه‌ای از آثار مثبت جهاد تبیین در تاریخ اسلام اشاره و اظهار کرد: آن حضرت به همراه حضرت زینب(س) و حضرت ام‌کلثوم(س) از عصر عاشورا و در شرایطی که اسیر دشمن بودند، پرچم‌ مجاهدت برای جهاد تبیین را برافراشتند و با بیان حقایق، عاشورا را ماندگار کردند و اجازه ندادند دشمن حقیقت را تحریف کند. 

وی با اشاره به اینکه جهاد تبیین رمز زنده‏ ماندن عاشورا است، تصریح کرد: یاران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) پس از واقعه عاشورا به تعداد انگشتان یک دست نبودند، اما حضرت زین‌العابدین(ع) در طول دوران امامت خود، با جهاد تبیین کاری کرد که حوزه درس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هزاران شاگرد داشت. این شاگردان در حقیقت محصول رنج، تلاش و جهاد تبیین امام سجاد(ع) بودند. 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه جهاد تبیین یکی از نیازهای امروز جامعه است و رسانه‌ها نقش مهمی در این خصوص دارند، خاطرنشان کرد: جهاد عرصه‌های گوناگونی همچون جهاد نظامی، علمی، خدمت اجتماعی و... دارد که امروزه با توجه به فعالیت‌های گسترده دشمن در وارونه‌سازی حقایق و تخریب ایمان و باورهای دینی جامعه، یکی از مهم‌ترین عرصه‌های جهاد، «جهاد تبیین» است و در این شرایط رسالت صاحبان قلم، اندیشه و رسانه ایجاب می‌کند که برای آحاد جامعه، به‌ویژه نسل جوان حقایق را بیان کنند.
 
مروی ادامه داد: ویژگی جهاد تبیین آن است که برخلاف بسیاری از جهادهای دیگر منحصر به جغرافیا و مقطع زمانی خاصی نمی‌شود و مخاطب جهاد تبیین همه اقشار جامعه و تمام بشریت است.

وی ضمن توصیه به فعالان عرصه هنر برای تولید آثار رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ رضوی گفت: در تولید محتوای رسانه‌ای و هنری از مطالب متقن، معتبر و مستند استفاده کنید. همچنین جاذبه مغناطیس حرم مطهر رضوی که اقشار مختلفی را از اقصی نقاط ایران و جهان جذب این بارگاه نورانی می‌کند، سوژه‌ فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری و مستندسازی خود قرار دهید. 

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اهالی هنر و رسانه باید مفاهیم و آموزه‌های سیره رضوی در رابطه با مسائل روز را باز تولید کنند. ائمه اطهار(ع) محدود به زمان و جغرافیا خاصی نیستند زیرا سخن و عمل آن حضرات تجلی قرآن است. سخنان امام رضا(ع) در خصوص مسئله امامت، ولایت و رهبری جامعه نیز بیش از سایر ائمه اطهار(ع) است، زیرا برای دیگر حضرات معصومین(ع) فرصتی همانند امام رضا(ع) فراهم نشد؛ اهالی رسانه و هنر در این حوزه نیز باید به خلق آثار هنری و رسانه‌ای مرتبط با آن حضرت بپردازند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha