• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062616762
  • خبرنگار : 30147

رئیس دبیرخانه مرکزی شورای سلامت و امنیت غذایی تربت‌حیدریه:

خانه‌های مشارکت و پیام‌گزاران سلامت تاسیس می‌شود

خانه‌های مشارکت و پیام‌گزاران سلامت تاسیس می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دبیرخانه مرکزی شورای سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: خانه‌های مشارکت و پیام‌گزاران سلامت در ادارات شهرستان مه‌ولات راه‌اندازی می‌شود.

محمدحسین دلشاد در پنجمین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی مه‌ولات، تأسیس خانه‌های مشارکت و پیام‌گزاران سلامت در این شهرستان را ضروری دانست و افزود: خانه‌های مشارکت و پیام‌گزاران سلامت در ادارات شهرستان مه‌ولات با هدف ارتباط تنگاتنگ با مردم ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه با چشم‌انداز سرآمد، پیشرو و الهام‌بخش بین دانشگاه‌های تیپ ۲ کشور نیازمند یکسری پیگیری‌ها در حوزه اجتماعی است.

رئیس دبیرخانه مرکزی شورای سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه در همین خصوص ارتقاء سلامت را از مهم‌ترین موضوعات شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه دانست.

وی در ادامه بر لزوم همکاری نزدیک تمامی ادارات این شهرستان زیر نظر فرمانداری در راستای تحقق اهداف شورای سلامت و امنیت غذایی اشاره و بر نقش کلیدی این شورا در ارتقای سطح سلامت جامعه تأکید کرد.

دلشاد گفت: با هدف ارتباط تنگاتنگ با مردم و جامعه، خانه‌های مشارکت در شهرستان مه‌ولات باید تأسیس شود تا مردم بتوانند با شبکه بهداشت و درمان این شهرستان در ارتباط باشند.

وی همچنین بر ضرورت تشکیل مجمع سلامت شهرستان، به عنوان یک نهاد مشورتی و تصمیم‌گیر در حوزه سلامت که می‌تواند با مشارکت مردم، مسئولان و نهادهای مختلف، در تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه سلامت شهرستان نقش مؤثری ایفا کند،تأکید کرد.

رئیس دبیرخانه مرکزی شورای سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه همچنین تشکیل و راه‌اندازی شورای پیام‌گزاران سلامت، برای ترویج سبک زندگی سالم و ارتقای آگاهی عمومی در حوزه سلامت که می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی، پیام‌های بهداشتی را به مردم منتقل کند مهم دانست.

وی افزود: تشکیل خانه مشارکت مردم در سلامت به منظور جلب مشارکت فعالانه مردم در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌های حوزه سلامت موضوعی قابل توجه بوده و می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم و مسئولان عمل کند.

دلشاد سیاست‌گذاری برای ارتقاء سلامت و امنیت غذایی را از اولویت‌های حوزه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه برشمرد و گفت: تقویت زیرساخت‌ها، همکاری بین‌بخشی، مشارکت مردم و تشکیل نهادهای مدنی در حوزه سلامت، گام‌های مهمی در راستای ارتقاء سطح سلامت جامعه محسوب می‌شود و اجرای موفق این برنامه‌ها نیازمند عزم جدی مسئولین و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و مردم است.

جمع‌آوری قفسه‌های فروش تبلیغاتی سیگار

جواد جوانی سرپرست شبکۀ بهداشت و درمان مه‌ولات با اشاره به فعالیت ۲۹ واحد صنفی دارای قفسه‌های فروش تبلیغاتی سیگار در این شهرستان گفت: با توجه به اینکه مصرف سیگار عوارض بسیاری دارد در این راستا ۲۲ واحد قفسه فروش سیگار جمع‌آوری و ۲ مورد به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی در همین خصوص خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده سالانه ۸ میلیون نفر در جهان و هر ۴ ثانیه یک نفر به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهد و خسارت ناشی از دخانیات بیش از یک تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

 سرپرست شبکۀ بهداشت و درمان مه‌ولات در ادامه از ساماندهی دست‌فروشان محصولات سلامت‌محور در سه‌راهی شادمهر که همه روزه محل عبور بسیاری از اتوبوس‌های مسافری و خودروهای شخصی است خبر داد.

وی گفت: با توجه به برخوردهای قضایی و بازدید مستمر کارشناسان بهداشت این شهرستان همچنان اجناس غیربهداشتی و سلامت‌محور در سه‌راهی شادمهر این شهرستان عرضه می‌شود و نیازمند ساماندهی ویژه است.

جوانی فروش و عرضۀ مواد غذایی فله و فاقد مشخصات و بدون شرایط نگهداری را از مشکلات و معضلات بهداشتی دست‌فروشان سه‌راهی شادمهر این شهرستان برشمرد و افزود: عدم رعایت شرایط نگهداری مواد غذایی (مجاورت نور آفتاب) با گرمای بیش از ۵۰ درجه، عدم رعایت حریم جاده، دفع غیربهداشتی زباله‌های تولیدی در غرفه‌های عرضۀ مواد غذایی و چهرۀ نامناسب ورودی شهر و جاده از دیگر مشکلات و معضلات این منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا در ۳۲ بازدید ۱۲ دست‌فروش به مراجع قضایی معرفی شدند که باید با هدف ارتقاء سطح سلامت، متخلفین تعیین تکلیف شوند.

 سرپرست شبکۀ بهداشت و درمان مه‌ولات تصریح کرد: از آنجایی که تاکنون این مشکل همچنان به قوت خود باقی است، تنها راه رفع این معضل برخورد قاطع با متخلفین بهداشتی است.

وی اظهار کرد: با هدف برخورد با رها کنندگان فاضلاب در سطح شهر، طی ۱۲ روز بازدید مشترک مرکز بهداشت با شهرداری از خانوارهای دارای دفع غیربهداشتی فاضلاب ۹۳ مورد اخطاریه بهداشتی صادر شد.

جوانی در ادامه با اشاره به اینکه ۶ کافه و چایخانه عرضه قلیان و قهوه‌خانه در این شهرستان فعالیت دارد، افزود: در پی ۳۷ مورد بازدید از مراکز و اماکن عرضه قلیان ۱۳ اخطاریه بهداشتی صادر، ۳ مورد رفع نقص و ۹ مورد به مراجع قضایی معرفی شدند.

فیض‌آباد، مرکز شهرستان ۵۷ هزارنفری مه‌ولات در ۲۰۷ کیلومتری مشهد قرار دارد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha