• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062616448
  • خبرنگار : 50308

چگونه فرزندان را برای بازگشت به مدرسه آماده کنید

چگونه فرزندان را برای بازگشت به مدرسه آماده کنید

ایسنا/خراسان رضوی گذار از تعطیلات تابستانی و بازگشت به مدرسه می‌تواند برای کودکان و خانواده‌هایشان سخت باشد. علاوه بر تطبیق با روال‌های جدید، این گذار نیازمند مدیریت ترکیبی از احساسات است. در حالی که برخی از کودکان ممکن است در مورد معلمان و همکلاسی‌های جدید هیجان زده شوند، برخی دیگر ممکن است در مورد سال تحصیلی آینده اضطراب، غم و اندوه یا عدم اطمینان را تجربه کنند.

اگرچه احساس نگرانی در مورد شروع مدرسه یا رفتن به مدرسه جدید برای کودکان غیرمعمول نیست اما کودکان مبتلا به اضطراب مدرسه نسبت به حضور روزانه احساس ترس و نگرانی شدیدی دارند. این مورد می‌تواند در توانایی آنان برای رفتن به کلاس یا عملکرد خوب در مدرسه اختلال ایجاد کند. با این حال، مهم است که اقدامات لازم برای رفع آن را در مراحل اولیه انجام دهیم، زیرا می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر رشد اجتماعی، عاطفی و آموزشی کودک داشته باشد.

در اینجا پنج راهبرد برای هموارتر کردن این گذار بیان شده است:

به حرف فرزندتان گوش دهید

به نگرانی‌های فرزندتان در مورد این گذار گوش دهید و احساسات او را تأیید کنید. برخی از کودکان در انتقال احساسات و صحبت کردن در مورد آنها عالی هستند، اما شاید لازم باشد از برخی کودکان به‌طور خاص درباره احساسی که آنان در مورد بازگشت به مدرسه دارند، پرسیده شود. این کار به کودکان اطمینان می‌دهد که اکثر دانش‌آموزان، حتی معلمان، برخی از احساسات مشابه را تجربه می‌کنند. بگذارید فرزندتان بداند که داشتن ترکیبی از احساسات اشکالی ندارد. ممکن است همزمان هیجان‌زده، عصبی و غمگین باشند. نتایج تحقیقات اهمیت گوش دادن به کودکان را حتی در سنین پایین نشان داده‌اند، زیرا آنان در زندگی خود صاحب نظر هستند.

در مورد روال جدید بحث کنید

در مورد اینکه روال جدید برای کل خانواده چگونه خواهد بود صحبت کنید. با فعالیت‌های بعد از مدرسه و تغییر برنامه‌های کاری، ممکن است هر روز کمی متفاوت به‌نظر برسد. گفت‌وگو در مورد روال جدید به کودکان یادآوری می‌کند که روز چگونه خواهد بود و انتظارات را متناسب با آن تعیین کنند. این امر مقداری از بی‌ثباتی را کم می‌کند که می‌تواند در زمان گذار آرامش‌بخش باشد. نتایج تحقیقات اهمیت ثبات را برای یادگیری دوران کودکی و موفقیت تحصیلی نشان داده‌اند.

از قبل برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی تدارکاتی از قبل به کودک شما کمک می‌کند تا از نظر ذهنی برای این گذار آماده شود. به‌عنوان مثال، اگر یک محیط مدرسه برای فرزند شما جدید است، در یک  بازدید آزاد، زمانی که افراد طی آن می‌توانند از مکانی که در حالت عادی اجازه بازدید از آن را نداشتند بازدید کنند، شرکت کنید یا برای اردو بازدید برنامه‌ریزی کنید. حتی اگر کلاس برای ورود آنان باز نباشد، این که بتوانند وارد ساختمان شوند به آنان کمک می‌کند تا احساس راحتی بیشتری کنند.

برای اینکه روز اول به آرامی بگذرد، لباس‌ها را از شب قبل انتخاب و کوله‌پشتی‌ها را آماده کنید. این کار یک صبح آرام را تسهیل می‌کند تا همه بتوانند روز را با دیدگاه مثبت شروع کنند. هنگامی که کودکان روز را با استرس و اضطراب شروع می‌کنند، برایشان سخت است که این احساس را از بین ببرند. نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که اضطراب می‌تواند منجر به افزایش زمان بیداری و خواب ضعیف‌تر برای نوجوانان شود.

القای اعتماد به نفس

اعتماد به نفس را در کودک خود ایجاد کنید تا وی احساس قدرت کند و حس مثبتی از خود نشان دهد. اطمینان حاصل کنید که با کودک خود به شیوه‌ای مثبت صحبت و نقاط قوت او را برجسته می‌کنید. این امر به کودکان کمک می‌کند تا در مقابله با سال تحصیلی جدید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. بر اساس نتایج تحقیقات، دانش‌آموزانی که خودگویی مثبت را تمرین می‌کنند، عملکرد تحصیلی بهتری از خود نشان می‌دهند. القای تمرین خودگویی مثبت در کودکان این طرز فکر را پرورش می‌دهد که آنان می‌توانند در سنین پایین بر چالش‌ها غلبه کنند.

دادن فضایی به فرزندتان برای انتخاب درباره تصویری که از خود دارد، به‌عنوان مثال، لباس‌هایی که می‌پوشد به او کمک می‌کند تا احساس قدرت کند و عزت نفس را بهبود می‌بخشد. عزت نفس بالا به‌طور مستقیم با موفقیت آینده در زندگی چه در روابط، شغل یا عملکرد کلی آنان مرتبط است.

در صورت نیاز به‌دنبال پشتیبانی باشید

برای اینکه تغییری اتفاق بیفتد، به زمان نیاز است. اگر کودک شما پس از گذشت سه تا چهار هفته در سازگاری با محیط جدید با مشکل مواجه است، ممکن است کمک‌های بیشتری برای فرزندتان در نظر بگیرید.

به نقل از ایسنا، زمانی که تغییری در زندگی کودکان به‌وجود می‌آید،‌ آنان عصبی و مضطرب می‌شوند، با این حال با طراحی یک برنامه و پیروی از آن می‌توان به کودکان کمک کرد تا خود را برای مدرسه آماده کنند. باید توجه داشت که اگر اضطراب کودکان برای بازگشت به مدرسه زیاد است و با راهکارهای ساده کاهش پیدا نمی‌کند، مراجعه به یک روان‌شناس یا مشاور و دریافت توصیه‌های تخصصی برای غلبه بر این مشکل در کودکان بسیار کمک‌کننده است.

منابع:

ایسنا

برگرفته «مروری بر علل ترس از مدرسه در دانش‌آموزان و ارائه راهکارهایی جهت مقابله با آن»، امینه محمدی احمدگورابی، فرزانه ستوده چنچه، سیده فاطمه حسینی شیوایی و زهرا چنگیز دلیوند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha