• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062516152
  • خبرنگار : 30147

حفظ بازارهای جهانی سماق در گرو معرفی درست این محصول

حفظ بازارهای جهانی سماق در گرو معرفی درست این محصول

ایسنا/خراسان رضوی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گناباد گفت: اگر نتوانیم سماق این شهرستان را به بازارهای جهانی معرفی کنیم به زودی محصولات سماق دیگر کشورها، جای برند سماق این شهرستان را خواهند گرفت و بازارهای بین المللی و داخلی را از دست خواهیم داد.

اسماعیل قربانی در گفت وگو با ایسنا در حاشیه هفتمین جشنواره ملی سماق اظهار کرد:  از سطح ۴۰ هکتار زمین‌های زیر کشت آبی سماق در شهرستان گناباد ۲۰ تن با عملکرد هر هکتار ۵۰۰ کیلوگرم سماق مرغوب تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه از مجموع ۱۴۲۰ هکتار سطح زیر کشت دیم سماق شهرستان گناباد  ۱۸۰ هکتار غیربارور و ۱۲۵۰ هکتار بارور است، به مشکلات کشت و قراردادهای کشت سماق در این شهرستان اشاره کرد و گفت: کشت سماق  در مناطق کوهپایه‌ای شهرستان فرایندی هزینه بر است و  باید با تخصیص اعتبارات دولتی و یا ارائه تسهیلات مورد حمایت قرار گیرد .

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گناباد با بیان اینکه تمامی منطقه کوهپایه‌ای بخش کاخک از توابع شهرستان گناباد شرایط کشت سماق را دارد، تصریح کرد: هم اکنون بالغ بر ۵۰۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی برای اینکه تحت کشت سماق قرار بگیرند آماده واگذاری است.

وی فرایند تهیه پاجوش‌ها را از جمله مشکلات عمده‌ در مسیر کشت سماق دانست و افزود: چون کشت در مناطق کوهپایه‌ای به صورت دستی انجام می‌شود برای همین کار کشت و برداشت هزینه بر است.

قربانی با بیان اینکه اکنون در سطح ۱۲هکتار از مناطق کوهپایه‌ای کشت سماق انجام می‌شود، از فرآوری سماق توسط کارگاه فرآوری در روستای خانیک این شهرستان خبر داد و گفت: در راستای رشد این برند و استفاده بهینه باید نحوه بازاریابی در بازارهای بین المللی بازنگری شوند و از افراد متخصص در امور روابط بین الملل استفاده شود.

وی ادامه داد: گرچه اکنون سماق گناباد به کشورهای اروپایی، روسیه و آسیای میانه صادرمی‌شود، اما برای حفظ این محصول به نام خود شهرستان و حفظ برند سماق مرغوب گناباد باید فکری برداشته شود.

قربانی با تاکید براینکه سماق گناباد باید به بازارهای بین المللی و بازارهای جهانی به درستی معرفی شود، گفت: اگر نتوانیم سماق این شهرستان را به بازارهای جهانی معرفی کنیم به زودی محصولات سماق دیگر کشورها جای سماق این شهرستان را خواهند گرفت و بازارهای بین المللی و داخلی را از دست می‌دهیم.

رئیس جهاد کشاورزی گفت: اگر بخواهیم در سطح ملی به سماق گناباد به طور ویژه نگاه شود باید ابتدا در شهرستان به آن توجه ویژه شود، همچنین محصول را با برند و بسته بندی مناسب وارد بازارهای بین‌المللی و جهانی کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به زودی زمین‌های منابع طبیعی برای کشت سماق در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و بهره‌برداری شخصی آن  برای کشاورزان است، گفت: دولت هیچ اظهار نظری روی برداشت آن ندارد و برخی از زمین‌های زیر کشت سماق در بخش کاخک گناباد مستثنیات هستند که کشت می‌شوند.

قربانی گفت: خاستگاه تولید سماق به صورت باغی یا عرصه های منابع طبیعی است؛ لذا اهمیت بهره برداری و صادرات متفاوت است، البته به هر دو صورت امکان صادرات وجود داشته به طوری که در سال ۱۴۰۲ حدود ۸.۵ تن پودر سماق از شهرستان به سایر کشورها صادر شده است.

وی با بیان اینکه سماق رنگ‌های مختلفی دارد که بهترین و مرغوب‌ترین آن به لحاظ طب سنتی سماق قرمز است، گفت:  گناباد تنها مرکز و قطب سماق قرمز در کشور است.

سماق درختچه‌ای کوهستانی است که در زمین‌هایی با شیب‌های ملایم تا نسبتا تند کوهپایه‌ای رشد کرده و میوه می‌دهد و میوه‌ها به صورت خوشه برداشت و پس از خشک شدن فرآوری شده و به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شود. در غرب و شرق آفریقا، آمریکای شمالی و در کشورمان در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، قزوین و همدان به صورت زراعی و باغی تولید می‌شود. این در حالی است که شهرستان گناباد بالغ‌بر ۹۰ درصد تولید سماق کشور را به خود اختصاص داده و به عنوان قطب سماق ایران شناخته می‌شود و بیش از ۶۰۰ خانوار در این شهرستان در زمینه تولید سماق اشتغال مستقیم دارند.

سماق گناباد از گیاهانی است که پودر آن به عنوان یکی از ادویه‌های محبوب در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و رنگی نزدیک به قرمز و طعمی متمایل به ترشی دارد که از طریق قلمه، پاجوش و بذر تکثیر می‌شود و رایج‌ترین روش کشت آن پاجوش است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha