• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062616785
  • خبرنگار : 50548

کارشناس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد مطرح کرد

مسکن و اجاره‌بها از مهم‌ترین عوامل موثر بر تورم خراسان رضوی

مسکن و اجاره‌بها از مهم‌ترین عوامل موثر بر تورم خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد گفت: مسکن و اجاره‌بها به‌عنوان یکی از زیربخش‌های گروه خدمات با ضریب اهمیت ۳۱.۲ درصدی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش تورم در استان است. در مرداد ماه امسال، تورم نقطه‌ به‌ نقطه بخش مسکن در استان۴۷.۳ درصد اعلام شده، در حالی که عدد این شاخص در میانگین کشوری ۴۲.۱ درصد است.

سعیده به‌نژاد اظهار کرد: تورم به‌عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی اقتصادی، نقش بسیار مهمی در تحلیل وضعیت اقتصادی و اجتماعی هر کشوری ایفا می‌کند. در ایران، بررسی و تحلیل تورم به صورت ماهانه در استان‌های مختلف، تصویر جامع‌تری از وضعیت اقتصادی مناطق مختلف کشور به دست می‌دهد. این تحلیل‌ها می‌توانند بازتاب‌دهنده تفاوت‌های ساختاری، اقتصادی و اجتماعی هر استان باشند و به درک بهتر تغییرات اقتصادی در سطح ملی کمک کنند.

وی بیان کرد: به طور کلی، تفاوت در نرخ تورم ماهانه در استان‌های ایران، ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تفاوت در شاخص‌های اقتصادی، شرایط بازار کار، میزان سرمایه‌گذاری و همچنین سیاست‌های محلی باشد. با توجه به اهمیت تورم در تعیین سطح رفاه عمومی، توجه به تفاوت‌های منطقه‌ای در نرخ تورم می‌تواند به تعیین سیاست‌های اقتصادی کارآمدتر و هدفمندتر منجر شود و در نهایت، بهبود شرایط زندگی مردم در سراسر کشور را در پِی داشته باشد.

این کارشناس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد یادآور شد: بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در مرداد ماه ۱۴۰۳ نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور ۳۱.۶ درصد برآورد شده است؛ در واقع خانوارهای کشور به طور میانگین، ۳۱.۶ درصد بیشتر از مرداد ماه سال گذشته برای خرید «یک مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم ماهانه در سال جاری نیز با ۰.۲ واحد درصد کاهش نسبت به ماه پیش، به ۲ درصد رسیده است.

رشد تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات در خراسان رضوی با وجود کاهش نرخ تورم ماهانه

وی اظهار کرد: در استان خراسان رضوی نیز، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مرداد ماه ۳۲.۸ درصد برآورد شده است که بالاتر از میانگین کشوری است. نرخ تورم ماهانه نیز اگرچه همانند کل کشور، روندی کاهشی را طی کرده و با کاهش ۰.۴ واحد درصدی نسبت به ماه گذشته به ۱ درصد رسیده است؛ اما روند کاهش تورم نسبت به تیر ماه کند شده است. در این ماه نرخ تورم خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات با کاهش چشمگیری همراه بوده و به صفر رسیده است، این در حالی است که نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات با رشد ۰.۲ واحد درصدی نسبت به ماه گذشته به ۱.۶ درصد رسیده است.

مسکن و اجاره‌بها از مهم‌ترین عوامل موثر بر تورم خراسان رضوی

روند کاهشی نرخ «تورم ماهانه» در استان

به‌نژاد افزود: در اردیبهشت ماه سال جاری، استان خراسان رضوی با تورم ۳.۸ درصدی دومین استان‌ با بالاترین نرخ تورم ماهانه در کشور بود؛ اما پس از آن، نرخ تورم در این استان با شیب ملایمی کاهش پیدا کرد؛ به گونه‌ای که در مرداد ماه، بعد از استان‌های یزد و خراسان جنوبی با نرخ تورم ۰.۸ و ۰.۹ درصد، کمترین نرخ تورم را به خود اختصاص داده است.

مسکن و اجاره‌بها از مهم‌ترین عوامل موثر بر تورم خراسان رضوی

مسکن و اجاره‌بها، از مهم‌ترین عوامل موثر بر تورم خراسان رضوی

وی گفت: بررسی جزئیات بیشتر در این حوزه نشان می‌دهد که ۷۰ درصد تورم مرداد ماه در استان، ناشی از تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات بوده و تنها حدود ۳۰ درصد تحت تاثیر تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بوده است. مسکن و اجاره‌بها به‌عنوان یکی از زیربخش‌های گروه خدمات با ضریب اهمیت ۳۱.۲ درصدی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش تورم در استان است. در مرداد ماه امسال، تورم نقطه‌به‌نقطه بخش مسکن در استان با کاهش ۲.۲ واحد درصدی در مقایسه با تیرماه، ۴۷.۳ درصد اعلام شده است؛ این در حالی است که عدد این شاخص در میانگین کشوری ۴۲.۱ درصد است.

به‌نژاد افزود: بالا بودن سهم مسکن و اجاره بها در سبد هزینه‌ خانوار و تبدیل شدن آن به یک کالای سوداگری اگرچه از جمله عوامل بروز این پدیده است؛ اما یکی از دلایل بالا بودن تورم زیرگروه مسکن، آب، برق و گاز در استان نسبت به کل کشور، افزایش مهاجرت اتباع خارجی به استان است که این موضوع به وضوح در شهر مشهود است و فعالان حوزه مسکن نیز بر آن اذعان دارند. پس از مسکن، آموزش و پوشاک بیشترین تورم نقطه به نقطه را در گروه خدمات به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، وی ادامه داد: اگر چه تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های استان در مردادماه پایین‌تر از میانگین کشوری بوده است؛ اما مقایسه «تورم نقطه به نقطه» حاکی از آن است که تورم استان در این زیر گروه، حدود ۳ واحد درصد بالاتر از میانگین کشوری است؛ این امر متاثر از عوامل مختلفی از جمله حضور جمع کثیر گردشگران و زائران در استان خراسان رضوی است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha