• دوشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99101511294
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مشهد در حصار دود/ آلودگی هوا تا چهارشنبه ادامه دارد

مشهد در حصار دود/ آلودگی هوا تا چهارشنبه ادامه دارد
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد با اشاره به قرارگیری مشهد در وضعیت هشدار آلودگی هوا طی یک هفته گذشته، گفت: پیش‌بینی می‌شود آلودگی هوا حداقل تا دو روز آینده ادامه داشته باشد.

رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تشدید آلودگی هوای مشهد طی یک هفته گذشته، اظهار کرد: مشهد طی روزهای گذشته در وضعیت هشدار آلودگی هوا قرار گرفته است و باید توجه داشت که دو عامل غلظت آلاینده‌ها و تداوم آلودگی هوا بر سلامت شهروندان تأثیر بسزایی می‌گذارد.

وی ادامه داد: دلیل استقرار این وضعیت، جو پایداری است که در کل کشور وجود دارد. همچنین پدیده وارونگی دما باعث انباشت آلاینده‌ها در سطوح پایین جو می‌شود.

اسماعیلی تصریح کرد: در این زمان با توجه به سرمای هوا و افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور نیروگاه‌ها به استفاده از سوخت‌های مایع و مازوت می‌پردازند که آلاینده های خطرناکی در آن وجود دارد و موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود.

وی با اشاره پیش‌بینی تداوم این وضعیت در روزهای آینده، خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی وقوع ناپایداری جوی از روز چهارشنبه در سطح استان از سوی سازمان هواشناسی، انتظار می‌رود شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم. با این وجود امروز، فردا و روز چهارشنبه آلودگی هوای مشهد تداوم خواهد داشت.

رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد با اشاره به منابع اصلی آلودگی هوای مشهد بیان کرد: منبع اصلی آلودگی هوای مشهد بخش حمل‌ونقل و منابع متحرک است که ۶۴ درصد آلودگی هوا را ایجاد می‌کند و ۳۶ درصد آلودگی نیز توسط منابع ثابت به وجود می‌آید. در میان منابع ثابت، نیروگاه‌ها سهم عمده‌ای در ایجاد آلودگی هوا دارند.

وی ادامه داد: چهار نیروگاه در اطراف شهر مشهد وجود دارد که از این میان نیروگاه توس که نیاز اصلی برق مشهد را تامین می‌کند و بخش عمده هیدروپروکسیل (HO۲) موجود در جو مشهد از این نیروگاه آزاد می‌شود.

اسماعیلی با اشاره سوخت مورد استفاده در نیروگاه‌های اطراف شهر مشهد گفت: در این زمینه اطلاع دقیقی نداریم و گفته‌ها در این‌باره متفاوت است.

وی عنصر اصلی آلوده‌کننده هوای مشهد را ذرات معلق عنوان کرد و افزود: این ذرات معلق به معنی گردوغبار نیستند، بلکه ناشی از سوخت‌های فسیلی و مصارف خانگی هستند. آلاینده‌های اصلی همچون ذرات معلق، اُزُن و منوکسیدکربن را میشناسیم، اما آلاینده‌های پییچده‌ای نیز وجود دارند که از ترکیب این آلاینده‌ها به وجود می‌آینده و بسیار خطرناک هستند. برای نمونه مه‌دود شیمیایی از این نوع است که معمولاً صبح‌ها با رنگ قهوه‌ای در هوای شهر مشاهده می‌شود که در ترکیب با نور خورشید و رطوبت هوا آلودگی خطرناکی را ایجاد می‌کند.

رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد اضافه کرد: در این شرایط جوی توصیه همیشگی ما به شهروندان این است از سفرهای شهری غیرضروری صرف نظر کنند. همچنین به گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود حتی‌الامکان فعالیت‌های خارج از منزل را انجام ندهند. همچنین در حالی که مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا از ماسک استفاده می‌کنند باید گفت استفاده از ماسک در کاهش ورود آلودگی‌های موجود در هوا به بدن بسیار موثر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha