• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041308965
  • خبرنگار : 30147

بیماری‌ که کودکان در تمام فصول به آن مبتلا می‌شوند

بیماری‌ که کودکان در تمام فصول به آن مبتلا می‌شوند

ایسنا/خراسان رضوی یک متخصص کودکان و نوزادان از اسهال و استفراغ به عنوان یک بیماری شایع در تمام فصول در کوکان نام برد و افزود: رعایت بهداشت فردی و بهداشت دست در تمامی اعضاء خانواده اولین راه‌حل پیشگیری از بروز این بیماری است.

دکتر  فاطمه سعید افخم در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سؤال که اگر کودک به این بیماری مبتلا شد باید چه اقداماتی را انجام دهیم، اظهار کرد: ابتدا باید به پزشک مراجعه کرد تا درصد کم‌آبی بدن کودک تخمین زده شود.

وی گفت: کودکان و شیرخوارانی که تعداد دفعات و حجم اسهالشان زیاد و بالا است و بی‌حال هستند و ادرار و اشکشان کم شده و استفراغ مکرر دارند نیاز به سرم تراپی و بستری پیدا می‌کنند.

متخصص کودکان و نوزادان ادامه داد: گرچه والدین برخی کودکان می‌توانند این بیماری را در خانه مدیریت کنند اما باید توجه داشته باشند که اکثر اسهال‌ها ویروسی بوده و درمان آنتی بیوتیکی ندارند و حتی دادن داروی آنتی بیوتیک موجب طولانی‌تر شدن دوره اسهال کودک و نوزاد می‌شود.

وی بیان کرد: تنها کمکی که پدر و مادر در این گونه مواقع می‌توانند به کودکشان کنند این است که آب و املاح از دست رفته بدن را با دادن محلول او آر اس بازیابی کنند. به طور مثال اگر کودکی از صبح تا بعد از ظهر ۱۰ مرتبه اسهال دارد بعد از هر بار اسهال باید از محلول او آر اس طبق دستور پزشک و بر اساس میزانی که تجویز می‌شود به کودک خورانده شود.

سعید افخم با بیان اینکه برخی از اسهال‌ها طولانی هستند و در مواقعی از ۴ تا ۱۴ روز طول می‌کشند، گفت: مهمترین موردی که باید به آن توجه داشت اینکه دادن او آر اس یا سرم موجب قطع اسهال نمی‌شود.

وی با تأکید کرد: باید از کم آب شدن بدن و کمبود آب و املاح از دست رفته در بدن کودک جلوگیری کرد تا کودک دچار عوارض کم‌آبی که شامل عوارض قلبی، کلیوی و مغزی است نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha