• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041309069
  • خبرنگار : 50558

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

مردم با حضور گسترده در انتخابات تحریم‌ها را خواهند شکست

مردم با حضور گسترده در انتخابات تحریم‌ها را خواهند شکست

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر مشارکت گسترده مردم در انتخابات را شاهد باشیم، غرب و آمریکا هم تغییر رویکرد می‌دهند و می‌فهمند تحریم کارساز نیست.

«حمید صالحی» در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در مرحله دوم انتخابات، اظهار کرد: ممکن است مردم به هر دلیل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یا عملکرد مسئولین، تبلیغات مذموم بیگانگان و اثرات فضای مجازی رغبتی برای آمدن به پای صندوق نشان ندهند، گله‌مند باشند و با صندوق قهر کنند، اما باید بدانند با شرایط و تحولاتی که امروزه در جوامع رخ داده، قطع به یقین مردم یکی از دلایل اصلی مشروعیت و مقبولیت نظام‌ها هستند و نقش اول و اخر را در قدرت و اقتدار، توان چانه‌زنی و جذب حمایت‌ افکار عمومی جهان بازی می‌کنند.

وی اضافه کرد: قدرت‌های بزرگ و هژمون دنیا برای درمانده و مایوس کردن مردم گزینه‌های متعددی را برای تقویت تحریم‌ها امتحان کردند و انتظار می‌رفت که بتوانند به نتیجه برسند، اما نتوانستند. اگر مشارکت گسترده مردم در انتخابات را شاهد باشیم غرب و آمریکا هم تغییر رویکرد می‌دهند. آن‌ها می‌فهمند تحریم کارساز نیست و دست کم بالا ۵۰ درصد مردم همین نظام را انتخاب کرده‌اند و پای کار هستند. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سیاست خارجی تحت تاثیر مستقیم سیاست داخلی است، گفت: هر کشوری گفتمان، استراتژی و راهبرد خودش را دارد و پیرو اهداف و قانون داخلی‌اش عمل می‌کند. طبق قاعده‌ای کلی سیاست‌ خارجی منشعب از سیاست داخلی است و به هیچ وجه نمی‌تواند از سیاست داخلی منفک شود. بنا بر این قاعده اگر کشورها بتوانند با نظام بین‌الملل و ساختار بین‌المللی هماهنگ شوند و برادری خود را ثابت کنند یا به مولفه قدرت دست یابند به راحتی می‌توانند سیاست خارجی و ارتباطات جهانی خود را دنبال کنند و تاثیرات آن را در عرصه داخلی ببینند.

صالحی ادامه داد: ما در وعده صادق وقتی توانستیم جلوی زورگویی و زیاده‌خواهی آمریکا و اسرائیل بایستیم، به مولفه قدرت دست یافتیم. زمانی که به قدرت دست یابیم طبیعتاً به اهدافمان در سیاست خارجی نزدیک‌تر می‌شویم. کشورهای مختلف دنبال دستیابی به قدرت هستند. اگر کشورها قدرتی که در داخل تثبیت کرده‌اند را در خارج به کار بگیرند، قطع به یقین می‌توانند منافع خود را در خارج تامین کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه فقط قدرت نظامی مولفه‌ اصلی قدرت نیست ادامه داد: حمایت مردم از نظام بخشی از منبع قدرت است. قدرت فقط منحصر به نظامی‌گری و سلاح نیست. حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر سردار سلیمانی و شهید رئیسی نمونه‌ای از قدرت، مشروعیت و مقبولیت بود. قدرت‌ مردمی، نظامی، دیپلماسی و رهبری قاطع و ... هر یک در جایی خودش را نشان می‌دهد و در کنار هم معنای واقعی قدرت یک کشور را به نمایش می‌گذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha