• پنجشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403041409320
  • خبرنگار : 71145

شهپادهای ارتش یمن در دریای سرخ معضلی برای غربی‌ها

شهپادهای ارتش یمن در دریای سرخ معضلی برای غربی‌ها

شرکت امنیت دریایی انگلیس «دراید گلوبال» اعلام کرد: استفاده از مجموعه‌ شهپادها، همانطور که اخیراً در نزدیکی یک کشتی در دریای سرخ اتفاق افتاد، تشخیص اینکه کدام یک از آنها حامل مواد منفجره هستند را سخت می‌کند.

به گزارش ایسنا، این شرکت امنیت دریایی انگلیس در این گزارش آورده است استفاده از شهپادها تشخیص اینکه کدام یک از آنها مواد منفجره حمل می‌کنند و اینکه استفاده از آن‌ها جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی و انجام نظارت بر کشتی‌ها را دشوار می‌کند.

براساس گزارش المسیره، متخصصان شرکت‌های امنیتی دریایی معتقدند: با وجود سلاح‌های پیشرفته‌ای که ناتو در اختیار دارد، «حملات تلافی‌جویانه» که توسط این ائتلاف راه اندازی شده تا حد زیادی بی‌اثر بوده است و «حوثی‌ها» (انصارالله) در جنگ تبلیغاتی پیروز می‌شوند.

متخصصان شرکت‌های امنیت دریایی افزودند: نیروهای غربی بیشتر در موضع «دفاعی» شده‌اند تا تهاجمی.

در این رابطه منابع امنیتی به رویترز گفتند که استفاده از شهپادها در دریای سرخ تغییر پیچیده‌ای در تاکتیک‌های جنگ نامتقارن ایجاد می‌کند.

این منابع تاکید کردند که شهپادها ارتش یمن را قادر می‌سازند تا با دقت و در مسافت طولانی هدف‌گیری کنند و آن‌ها را کمتر در برابر حملات متقابل آسیب‌پذیر می‌سازد.

منابعی در بخش بیمه به رویترز گفتند که حق بیمه برای خطرات جنگی در دریای سرخ در چند روز گذشته به ۰.۷ درصد نسبت به ارزش کشتی در مقایسه با ۰.۱ درصد نسبت به ارزش کشتی در ابتدای سال جاری افزایش یافته است.

این منابع با اشاره به اینکه گرانی بیمه باعث افزایش صدها هزار دلاری هزینه‌های اضافی و تهدید به افزایش قیمت‌ها در هفته‌های آینده می‌شود، افزودند: هزینه بیمه خطر جنگ بر کشتی‌هایی که هیچ ارتباطی با اسرائیل یا آمریکا ندارند، حدود ۰.۲-۰.۳ درصد باقی مانده است.

دیمیتریس مانیاتیس، مدیر اجرایی یک شرکت فعال در حوزه ریسک دریایی به رویترز گفت: شهپادی مملو از مواد منفجره نشان دهنده یک تغییر پیچیده در تاکتیک‌های جنگ نامتقارن است که «حوثی‌ها» (انصارالله) را قادر می‌سازد تا به طور دقیق و در فواصل طولانی هدف گیری کنند و در نتیجه آسیب پذیری آنها را در مقابل حملات کاهش می‌دهد.

مونرو اندرسون، رئیس عملیات در شرکت Vessel Protect، یک شرکت متخصص در خطرات جنگ و بیمه دریایی، به رویترز گفت: «شهپادها به کشتی‌ها در منطقه تماس با آب برخورد می‌کنند و این، علاوه بر اندازه بزرگ کلاهک جنگی می‌تواند باعث ورود مقدار زیادی آب به داخل (کشتی) شود و ممکن است منجر شود کنترل خسارت دشوار شود.

وی افزود: به احتمال بسیار زیاد با توجه به موفقیت‌های شناخته شده‌ای که این ابزارها هنگام استفاده توسط نیروهای اوکراینی در دریای سیاه به دست آورده‌اند، حوثی‌ها به دنبال استفاده از این روش‌ها برای رسیدن به اهداف خود بوده‌اند.

یکی از مقامات شرکت امنیتی دریانوردی یونانی Diablos به تاکتیک جدید گزارش شده در زمینه شهپادها اشاره کرد که احتمالاً به عنوان رویکردی روانی با هدف سرگردانی ملوانان آدمک‌هایی شبیه دزدان دریایی را حمل می‌کنند.

مانیاتیس از مدیران ریسک دریایی به رویترز گفت: ما می‌دانیم که حوثی‌ها در بیشتر موارد از «ناظران» در دریا استفاده می‌کنند که اغلب حمله را از فاصله نزدیک ضبط می‌کنند و در بیشتر (اگر نه همه) عملیات‌ها شهپادها را از یک نقطه به سمت هدف هدایت می‌کنند.

اخیرا مجله «فارن پالسی» نوشت:‌ پس از ۶ ماه عملیات ضدصهیونیستی ارتش یمن در دریای سرخ و فراتر از آن، تلاش‌های آمریکا، انگلیس و اروپا برای مقابله با آن ناکام بوده است.

این مجله در ادامه آورده است: «حوثی‌ها از اواخر سال گذشته در کمپین فشاری علیه تل‌آویو به کشتی‌های به مقصد اسرائیل در باب‌المندب، دروازه‌ای به کانال سوئز حمله می‌کنند. همین باعث شده تا کشتی‌های تجاری، کشتی‌های فله‌بر و تانکرهای نفت و گاز به سرعت از دریای سرخ فرار کرده و سفری طولانی‌تر اما امن‌تر را در قعر آفریقا ترجیح دهند.»
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha