• چهارشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91050402268

/ما و ماه مهماني خدا/

سراج در گفت‌وگو با ايسنا: ماه رمضان برنامه‌ريزي براي آخرت است

سراج در گفت‌وگو با ايسنا: ماه رمضان برنامه‌ريزي براي آخرت است

يك استاد دانشگاه گفت: رمضان نياز به يك هوشياري دارد كساني كه در اين ماه به مسائل ديني، اعتقادي و وحياني توجه ندارند انسان‌هاي خواب‌آلودي هستند كه بايد آن‌ها را از خواب غفلت بيدار كنيم.

يك استاد دانشگاه گفت: رمضان نياز به يك هوشياري دارد كساني كه در اين ماه به مسائل ديني، اعتقادي و وحياني توجه ندارند انسان‌هاي خواب‌آلودي هستند كه بايد آن‌ها را از خواب غفلت بيدار كنيم.

ابراهيم سراج در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: قرآن كريم در مورد ماه مبارك رمضان چند آيه دارد از جمله در آيه 185 سوره بقره نام ماه مبارك ذكر شده و تنها ماهي است كه در قرآن از آن اسم برده شده و اين نشان از اهميت فوق‌العاده اين ماه است. تمام عزت اين ماه مبارك به خاطر اين است كه قرآن در اين ماه نازل شده كه اين ارزش ذاتي نيست بلكه ارزشي عارضي براي ماه رمضان است كه به خاطر قرآن اين ارزش را پيدا كرده است.

وي افزود: اگر آداب اين ماه را رعايت كنيم مي‌توانيم به بهره‌هاي معنوي زيادي دست پيدا كنيم، اول از همه بايد از خدا سپاسگزاري كنيم كه به ما توفيق داده كه حيات داشته و بتوانيم ارزش اين ماه را درك كنيم.

اين استاد دانشگاه با اشاره به وظايف اين ماه گفت: اگر ما مي‌خواهيم بهره معنوي از اين ماه ببريم ضرورت دارد كه احكام شرعي و فقهي روزه‌داري را رعايت كنيم چه بسا افرادي كه روزه هم مي‌گيرند ولي متاسفانه به احكام فقهي و شرعي توجهي ندارند و با رعايت اين احكام مي‌توانيم از بركات معنوي ماه مبارك بهره معنوي بيشتري ببريم.

وي افزود: مومنين بايد يك برنامه‌ريزي دقيق و منظم داشته باشند؛ از حضور در مساجد بي‌بهره نشوند، نماز شب را از دست ندهند كه تمام بزرگان تاكيد كرده‌اند هر كسي خير دنيا و آخرت را مي‌خواهد نماز شب را فراموش نكند. خواندن نماز اول وقت تا جايي كه امكان دارد به جماعت باشد كه فضيلت زيادي دارد به خصوص نماز صبح كه ثواب جماعتش برابر با شب زنده‌داري است. خواندن قرآن همراه با تدبر و تامل ازاعمال اين ماه است.

سراج در ادامه با اشاره به اين‌كه «چگونه مي‌توانيم اين كارها را در خود نهادينه كنيم» خاطرنشان كرد: ما همانطور كه براي كارهاي دنيوي خود با حساب و كتاب و برنامه‌ريزي پيش مي‌رويم، براي آخرت هم بايد برنامه‌ريزي داشته باشيم و هر شب به اعمال خود رسيدگي كنيم و سود و زيان آخرت را بسنجيم اين برنامه‌ريزي به ما كمك مي‌كند كه حواس‌مان را جمع كنيم و يك ترس معنوي در ما به وجود بياورد كه بفهيم اگر دست خالي باشيم اين خود ما هستيم كه ضرر مي‌كنيم.

وي در پايان با اشاره به اين برنامه‌ريزي‌ها گفت: ما بايد براي آخرت همواره سه موضوع را مدنظر داشته باشيم كه ماه مبارك شروع خوبي است؛ اول اين‌كه همواره "مشارطه" كنيم يعني با خود شرط كنيم اگر گناهي كرديم براي خود مجازات در نظر بگيريم يا مجازات مالي يا معنوي و با در نظر گرفتن پيش شرط‌ها مي‌توانيم بر رفتار خود كنترل داشته باشيم و دوم اين‌كه "مراقبه" كنيم يعني از حالا كه شرط كرديم مراقب رفتار خودمان باشيم تا به شرط‌مان پايبند باشيم و سوم اين‌كه "محاسبه" كنيم يعني هميشه در آخر شب به اعمال و حساب كتاب خود رسيدگي كنيم كه چقدر بر شرط‌هاي خود پايبند بوده‌ايم و اين كارها را همواره در طول سال انجام دهيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha