• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91050200770

/ما و ماه مهماني خدا/

واعظ‌جوادي درگفت‌وگوباايسنا:انسان روزه‌دار ازبسياري از آفت‌هاي فكري و اخلاقي محفوظ مي‌ماند

واعظ‌جوادي درگفت‌وگوباايسنا:انسان روزه‌دار ازبسياري از آفت‌هاي فكري و اخلاقي محفوظ مي‌ماند

رييس موسسه فرهنگي تحقيقاتي اسراء گفت: خداوند به جهت انتساب ماه رمضان به ذات اقدسش اين ماه را جلوگاه فيض و رحمت خود قرار داده است.

رييس موسسه فرهنگي تحقيقاتي اسراء گفت: خداوند به جهت انتساب ماه رمضان به ذات اقدسش اين ماه را جلوگاه فيض و رحمت خود قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين واعظ جوادي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزار دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به آثار تربيتي و اجتماعي ماه رمضان و روزه‌داري اظهار كرد: خداوند ماه رمضان را شهرالله و ماه خود معرفي كرده و خود متصدي جزا و پاداش روزه اين ماه شده است.

اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اين‌كه «لحظات، دقايق، ايام و ليالي ماه رمضان از فضليت فراواني برخوردار است» افزود: هيچ شب و روزي و هيچ لحظه‌ و ساعتي به ارزش ايام و ليالي ماه مبارك رمضان نيست و اين به خاطر انتساب اين ماه عزيز به ذات اقدس الهي است. كه هر لحظه فيض تازه دارد و خداوند به جهت اين انتساب، اين ماه را جلوگاه فيض و رحمت خود قرار داده است.

واعظ جوادي يادآور شد: ماه مبارك رمضان از يك سو و روزه‌اي كه به عنوان يك امر محوري در آن قرار داده شده است از سوي ديگر، به جهت انتسابشان به پروردگار عالم از فضليت استثنايي و خاصي برخوردار هستند و اين فضليت، آثار تربيتي و اجتماعي فراواني را به همراه دارد.

وي با اشاره به اين‌كه «روح ماه رمضان به كف نفس و بازداشتن آن از غير خداست» گفت: صائم به كسي اطلاق مي‌شود كه از هرچه غيرخدا است خود را محروم كند و زمينه را براي فيض‌يابي در خود فراهم سازد. لذا اگر مولوي گفته است: «اين دهان بستي، دهاني باز شد» اين اختصاص به دهان و خوردن ندارد بلكه اگر چشمي را نسبت به آنچه خداي عالم حرام كرده بستيم چشمي ديگر باز مي‌شود و اگر گوش را نسبت به آنچه خداي عالم نهي كرده بستيم گوش ديگري باز مي‌شود.

رييس موسسه فرهنگي و تحقيقاتي اسراء ادامه داد: آنچه به عنوان صوم كه بازداشتن نفس از خوردن و آشاميدن است به عنوان روزه براي روزه‌دار در ماه رمضان معرفي كرده‌اند نمونه‌اي كوچكي از مجموعه اموري است كه براي انسان روزه‌دار در ماه مبارك رمضان بيان شده است. بنابراين از حضرت علي (ع) نقل شده است كه فرمودند: «براي انسان هم روزه قلب هست و هم روزه جوارح و جوانح».

واعظ جوادي خاطرنشان كرد: براساس بيان حضرت علي (ع) روزه سه مرحله دارد، مرحله اول ناظر به شئونات ظاهري و حسي است كه از آن به صيام بطن ياد مي‌شود، مرحله دوم ناظر بر حيثيت‌هاي ملكوتي است اما ملكوت وسطي كه به نفس انساني و حيثيت‌هاي خلقي او بر مي‌گردد و مرحله سوم ناظر بر حقيقت انسان و قلب او است كه از آن به ملكوت اعلي ياد مي‌شود.

وي اضافه كرد: انسان يك ملكوت اسفلي دارد كه صيام بطن تامين كننده حقيقت اين ملكوت است و يك ملكوت اوسطي دارد كه صيام لسان آن را تامين مي‌كند و در نهايت يك ملكوت اعلا دارد كه حقيقت آن را با صوم قلب تامين مي‌كند.

جوادي با تاكيد بر اين‌كه «براساس آموزه‌هاي ديني و روايات، روزه‌ قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شكم و بطن است» گفت: مسائل اجتماعي بيشتر به آن نسبت‌هايي است كه انسان‌ها در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سياست و ساير مسائل اجتماعي دارند و آنچه ماه رمضان به عنوان پيام براي انسان‌هاي روزه‌دار در ارتباط با مسائل اجتماعي بيان مي‌كند عفو و گذشت نسبت به همديگر و بازداشت انسان از هر چه بدي، كج‌فكري، كج خلقي، كج رفتاري و كج گفتاري است.

اين استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: همه حركاتي كه ممكن است انسان با انجام دادن آن‌ها جامعه را به تزلزل بكشاند و او را از حالت اعتدال خارج كند در طول سال و در ماه رمضان به طور جدي و خاص مردود و نكوهش شده است. كه امام رضا (ع) نيز مساله كمك به ديگران را در اين ماه مورد تأكيد و سفارش قرار مي‌دهند و حتي تبسم كردن به ديگران را كه موجب رفع تنش‌هاي اجتماعي است را در اين ماه بسيار مناسب و شايسته مي‌دانند.

وي ادامه داد: آن حضرت در بيان ديگري مي‌فرمايد: « اگر كسي در ماه رمضان مومني را كمك كند خداوند در روز قيامت و گذر از صراط او را كمك خواهد كرد و يا اگر كسي خشم و عصبانيتش را فرو بنشاند در روز قيامت از غضب الهي مصون خواهد بود.»

واعظ جوادي همچنين با بيان اين‌كه «در ارتباط با حيثيت‌هاي اجتماعي ماه رمضان از انفاق، ايثار، گذشت و دوري از رفتارهاي ناروا توصيه‌هاي فراواني شده است» گفت: تربيت ناظر به رشد صحيح و كامل انساني است، انساني كه از انحرافات روحي، فكري و اخلاقي مصون مانده و در مسير آموزه‌هاي ديني قرار گرفته است و از نسيم خوش‌ نواي فطرت بهره مي‌گيرد چنين انساني تربيت يافته مكتب ماه رمضان است كه پرهيز از تكبر و خودبرتر ديدن و ديگران را تحت سيطره خود داشتن از جمله شئوناتي است كه در جهت تربيت و پرورش چنين انسان‌هايي موثر است.

وي تصريح كرد: انسان روزه‌دار از بسياري از آفت‌هاي فكري، اخلاقي و رفتاري به وسيله آموزه‌هاي اين ماه محفوظ مي‌ماند و طراوت و عافيتي كه در اين ماه براي انسان‌ها مقرر كرده‌اند نصيبش خواهد شد.

رييس موسسه فرهنگي و تحقيقاتي اسراء در پايان با اشاره به بياني از حضرت پيامبر (ص) افزود: اين ماه سيد شهور و ماه خداست كه سيد اولياء و اوصياء الهي يعني حضرت علي (ع) در اين ماه به شهادت مي‌رسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha