• چهارشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۰۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91050402276

/ما و ماه مهماني خدا/

جلالي‌خميني در گفت‌وگو با ايسنا: مهمانان خدا آداب مهماني را رعايت كنند

جلالي‌خميني در گفت‌وگو با ايسنا: مهمانان خدا آداب مهماني را رعايت كنند

مسوول مدرسه علميه آيت‌الله جلالي خميني، با بيان اين‌كه «ماه رمضان‌ها به پايان مي‌رسند و خوشا به احوال كساني كه از اين موقعيت‌‌ها استفاده كرده‌اند» گفت: مهمانان ماه رمضان بايد بدانند كه مهمان چه كسي هستند.

مسوول مدرسه علميه آيت‌الله جلالي خميني، با بيان اين‌كه «ماه رمضان‌ها به پايان مي‌رسند و خوشا به احوال كساني كه از اين موقعيت‌‌ها استفاده كرده‌اند» گفت: مهمانان ماه رمضان بايد بدانند كه مهمان چه كسي هستند.

آيت‌الله حيدرعلي جلالي خميني در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به اين سوال كه در ماه مهماني خدا چگونه بايد وظايف يك ميهمان شايسته را به جا آوريم، اظهار كرد: ماه رمضان ماه ميهماني خدا است به خاطر اين‌كه در خطبه شعبانيه رسول اكرم (ص) مي‌فرمايند كه "مردم؛ ماه رمضان به شما روي آور شده است و اين ماه، ماه بركت، رحمت و مغفرت است و مي‌فرمايند "شما دعوت شديد به مهماني خدا."

وي با بيان اين‌كه «ما هميشه مهمان خدا هستيم و همه چيز ما مانند نفس كشيدنمان از خداست، اما اين ماه يك مهماني مخصوص است» گفت: بايد بدانيم كه يك مهماني به دوگونه است يك وقت مهماني مادي است به اين معنا كه يك كسي را دعوت مي‌كنند و سفره‌اي همراه با غذايي براي وي پهن مي‌كنند و افراد از آن غذا تناول مي‌كنند كه اين اثرش موقت است، ولي مهماني واقعي، مهماني معنوي است و ماه رمضان اينگونه است و مي‌بينيم كه چه مهماني و چه سفره عظيمي در آن از طرف خدا گسترده شده است.

مسوول مدرسه علميه آيت‌الله جلالي خميني تصريح كرد: پيامبر گرامي اسلام مي‌فرمايند كه در ماه رمضان نفس‌هايتان ثواب تسبيح و خوابتان ثواب عبادت را دارد و اعمالتان در اين ماه مقبول مي‌شود و اگر در ماه رمضان يك آيه قرآن خوانده شود ثوابش به اندازه كسي است كه در ماه‌هاي ديگر يك ختم قرآن كند و چه مهماني و پذيرايي از اين بالاتر به ويژه كه شب‌هاي قدر برابر است با هزار شب، زيرا اين شب، مهماني ويژه‌ و مخصوص است.

جلالي خميني اظهار كرد: در ماه رمضان ميزبان خداست و آيا ميزباني بهتر، بالاتر، كريم‌تر، آقاتر، بزرگ‌تر و با قدرت‌تر از خدا داريم و يك چنين فردي ميزبان و ما مهمان هستيم. مهمان بايد وقتي در جلسه مهماني شركت مي‌كند ظواهرش را رعايت كند زيرا زشت است كه به جلسه مهماني بيايد و لباس و صورتش تميز نبوده و نشست و برخاست‌هايش با دقت نباشد، بنابراين ما بايد براي بهره‌مندي از ماه مبارك رمضان به پاكي خود بپردازيم و مراقب باشيم كه وقتي بر سر اين سفره كرم نشسته‌ايم بايد ادب سفره را رعايت كرده و قلبمان‌ را پاك كنيم و اعمال را درست كرده و زبان و چشم‌مان را پاك نگه داريم.

وي تصريح كرد: خداوند توفيق داده است كه انسان بتواند در چنين مراسمي حضور يافته و از آن استفاده كند زيرا واقعا عمر كوتاه است و ماه رمضان‌ها به پايان مي‌رسند و خوشا به احوال كساني كه از اين موقعيت‌‌ها استفاده كرده‌اند و بر سر اين سفره‌اي كه نشستند فهميدند كه چه سفره‌اي است و چه كسي ميزبان است و وظيفه كسي كه بر سر اين سفره نشسته‌ است چيست و چه كار بايد انجام بدهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha