• دوشنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91050905148

يوسفي‌مقدم در گفت‌وگو با ايسنا: رشد مسووليت فرهنگي و اعتقادي از آثار روزه‌داري است

يوسفي‌مقدم در گفت‌وگو با ايسنا: رشد مسووليت فرهنگي و اعتقادي از آثار روزه‌داري است

مدير مركز فرهنگ و معارف قرآن مهم‌ترين پيام ماه رمضان و روزه‌داري را، توجه انسان به مبداء عالم و ارتباط بيشتر با آن عنوان كرد.

مدير مركز فرهنگ و معارف قرآن مهم‌ترين پيام ماه رمضان و روزه‌داري را، توجه انسان به مبداء عالم و ارتباط بيشتر با آن عنوان كرد.

حجت‌‌الاسلام والمسلمين يوسفي‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: در ميان ماه‌هايي كه خداوند در طول سال قرار داده، ماه رمضان ماه مهماني خداست كه بندگان خدا به روزه‌داري مي‌پردازند كه داراي آثار فردي، خانوادگي و اجتماعي بسيار زيادي دارد.

وي با اشاره به اين‌كه «يكي از آثار ماه رمضان و روزه‌داري اين است كه روحيه تعامل، تعاون و همزيستي مسالمت‌آميز در انسان تقويت مي‌شود» تصريح كرد: از آنجا كه انسان‌ متوجه خلاءهاي موجود در خود مي‌شود و نواقص اجتماعي خود را درك مي‌كند، روحيه تعامل، همزيستي، مساعدت و تعاون در او تقويت مي‌‌شود.

مدير مركز فرهنگ و معارف قرآن يادآور شد: يكي ديگر از آثار روزه‌داري، ايجاد امنيت بيشتر يا افزايش امنيت اجتماعي است كه انسان را به خدا نزديك مي‌كند و روحيه انسان‌دوستي و نوع‌دوستي را در او تقويت مي‌كند؛ بنابراين افرادي كه به رفتارهاي بزهكارانه متمايل شده‌اند در ماه رمضان از آن‌ رفتارها فاصله مي‌گيرند.

يوسفي‌مقدم با بيان اين‌كه «رشد مسووليت فرهنگي و اعتقادي از ديگر آثار روزه‌داري است» گفت: به دليل اين‌كه افراد در اين ماه با فرهنگ ديني و فلسفه روزه‌داري بيشتر آشنا شده و انس مي‌گيرند، در برابر تهاجم فرهنگي مخالفان اسلام نيز مسووليت بيشتري پيدا مي‌كنند.

وي خاطرنشان كرد: آماري كه در بحث امنيت اجتماعي و رشد اخلاقي پس از ماه رمضان اعلام مي‌شود آمار قابل توجه و ارزشمندي است كه نشان از ارتقاي معنويت و رشد اخلاقي فرد و جامعه دارد.

مدير مركز فرهنگ و معارف قرآن ابراز اميدواري كرد: همان‌طوركه در محافل علمي بر روي مباحث مربوط به روزه گفت‌وگو و بحث مي‌شود به نقش روزه و ارتقاي ارزش‌هاي الهي نيز پرداخته شود.

اين استاد حوزه علميه همچنين مهم‌ترين پيام ماه رمضان و روزه‌داري را، توجه انسان به مبداء عالم و ارتباط بيشتر با آن ارزيابي كرد و گفت: فلسفه اصلي روزه‌داري اين است كه تقواي الهي در وجود انسان تقويت شود و انسان بتواند با مبداء هستي ارتباط بيشتري پيدا كند.

يوسفي‌مقدم خاطرنشان كرد: در بين تمام تكاليفي كه خداوند براي انسان قرار داده همه آن‌ها جايگاه خاص خود را دارند اما روزه يك جايگاه ويژه دارد كه در حديث قدسي خداوند مي‌فرمايند: روزه براي من است. بنابراين اين شرافتمندي روزه كه نسبت داده شده براي خداوند است به اين خاطر است كه انسان در روزه عمل خاصي انجام مي‌دهد و تنها دستورات را براي خدا امتثال مي‌كند.

وي افزود: خداوند مي‌فرمايد من خودم روزه‌دار را جزا مي‌دهم، يعني پاداش روزه‌دار با خداوند است و اين بيانگر هدف اصلي تشريع روزه است تا انسان به خدا نزديك شود و تقواي خدا در وجود او تقويت شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha