• یکشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91050804359

يك استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ايسنا: ماه رمضان فرصتي براي متحول شدن انسان است

يك استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ايسنا: ماه رمضان فرصتي براي متحول شدن انسان است

يك استاد اخلاق حوزه و دانشگاه گفت: ماه رمضان فرصت و وسيله‌‌اي است كه انسان متحول شود و انسان مي‌تواند براي متقي شدن از روزه كمك بگيرد.

يك استاد اخلاق حوزه و دانشگاه گفت: ماه رمضان فرصت و وسيله‌‌اي است كه انسان متحول شود و انسان مي‌تواند براي متقي شدن از روزه كمك بگيرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن معين‌شيرازي در گفت‌وگو خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين‌كه «ماه رمضان و اعمال و عبادات آن شرايطي فراهم كرده تا انسان متحول شود» افزود: در بين موجوداتي كه خداوند خلق كرده انسان يك ويژگي دارد و آن بعد "شدني" انسان است همه موجودات، "بودني" هستند و همانگونه كه خلق شدند تا آخر همانطور مي‌مانند و تغييرات چنداني در زندگيشان حاصل نمي‌شود. اما انسان موجودي "شدني" است.

وي خاطرنشان كرد: انسان براي اين‌كه متحول شود و ترقي كند و به قرب الهي برسد بايد خداي گونه شود و خداوند براي تحول انسان امكانات و شرايطي فراهم كرده است كه يكي از آن‌ها ماه مبارك رمضان است.

اين واعظ مجالس ديني با بيان اين‌كه «عمل واجب در ماه رمضان روزه‌گرفتن و در بين مستحبات آن قرائت قرآن است» افزود: روزه به يك مجموعه‌اي اعمال انجام نشدني گفته مي‌شود كه انسان از آن‌ها خودداري مي‌كند و تنها عمل وجودي روزه قصد و اراده است. لذا روزه داري اراده را تقويت مي‌كند.

معين‌شيرازي تصريح كرد: ماه رمضان،‌ ماه ساخته شدن انسان است كه انسان ياد مي‌گيرد در مقابل مسائلي "نه" بگويد، بنابراين انسان بايد براي متقي شدن از روزه كمك بگيرد.

وي خاطرنشان كرد: پيامبر اكرم (ص) مي‌فرمايد "از خداوند بخواهيد شما را به روزه ماه رمضان به شب‌زنده‌داري موفق كند و با گرسنگي و تشنگي اين ماه پلي بزنيد و متذكر بشويد كه در روز قيامت آب و غذا نداريد" بنابراين معلوم مي‌شود اين دو امر در ساختن انسان موثر هستند.

اين استاد اخلاق با اشاره به اين‌كه «در ماه رمضان برخي از صدقات واجب شده است» گفت: درب‌هاي بهشت در اين ماه بر روي بندگان خداوند باز شده كه بايد مراقب باشيم بر روي ما بسته نشود و درهاي جهنم در اين ماه بر روي بندگان بسته مي‌شود كه بايد مراقب باشيم با كارهاي بد درهاي آتش را باز نكنيم.

معين‌شيرازي، به روايتي از رسول اكرم (ص) به نقل از حضرت علي (ع) اشاره كرد و گفت: حضرت علي (ع) از رسول خدا سوال كردند در اين ماه بهترين عمل چيست كه آن حضرت فرمود بهترين اعمال اجتناب از محارم الهي است.

وي خاطرنشان كرد: در اين ماه شب‌هاي ويژه و با عظمتي همچون شب قدر واقع شده است و مراسم احياء و قرآن سر گرفتن وجود دارد كه هيچ ديني مثل اسلام و مكتب تشيع اين مراسمات را ندارد كه انسان كتاب خدا را روي سر بگيرد و خداوند را به آن كتاب و عزيزاني كه خداوند ذكرشان را كرده قسم دهد و از خدا بخواهد حوائج او را برآورده كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha