• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91050200762

/ما و ماه مهماني خدا/

ندرلو در گفت‌وگو با ايسنا: در انجام امور عبادي توانايي‌هاي خود را در نظر بگيريم

ندرلو در گفت‌وگو با ايسنا: در انجام امور عبادي توانايي‌هاي خود را  در نظر بگيريم

مدير حوزه علميه سفيران هدايت حضرت ابوطالب (ع) گفت: در ايام ماه مبارك رمضان بايد سعي كنيم تا سطح توانايي‌هاي خود را شناخته و با توجه به آن‌ها به انجام امور عبادي آن هم فقط به جهت عشق به خداي متعال بپردازيم.

مدير حوزه علميه سفيران هدايت حضرت ابوطالب (ع) گفت: در ايام ماه مبارك رمضان بايد سعي كنيم تا سطح توانايي‌هاي خود را شناخته و با توجه به آن‌ها به انجام امور عبادي آن هم فقط به جهت عشق به خداي متعال بپردازيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين مجيد ندرلو در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پيرامون تاثيرات ماه مبارك رمضان در ميان عموم افراد جامعه حال حاضر، اظهار كرد: يكي از مطالب خيلي مهم كه در صداوسيما و ميزگردها صحبتي از آن نمي‌شود، اين است كه بايد هركسي اندازه و كلاس خود را در ماه رمضان بداند، يعني اين‌كه آقاي بهجت و يا بعضي از علما چگونه روزه گرفته و يا مي‌گيرند دليل نمي‌شود كه ما همه همانگونه باشيم.

وي افزود: بعضي فكر مي‌كنند هركسي كه روزه بگيرد، حتما آدم خوبي مي‌شود و اخلاقش نيز خوب خواهد شد، ولي واقعا اينگونه نيست، زيرا برخي از افراد وقتي گرسنه يا تشنه مي‌شوند، روح و روانشان تحت تاثير قرار مي‌گيرد بنابراين ما بايد بدانيم كه افراد كلاس و وظايف مختلفي دارند. مثلا يك كسي در زمان روزه‌داري مي‌تواند عصبانيت خود را كنترل كند ولي يك كسي نيز هست كه نمي‌تواند اينگونه باشد كه در اين زمينه برخي از مراجع در مورد كسي كه مطمئن است اگر روزه بگيرد، تندخو شده و از سوي ديگر ممكن است صحبتي كند كه خلاف شرع باشد و به اطرافيان خود لطمه مي‌زند و رابطه‌اش با بقيه بهم خواهد خورد، حكم دارند.

مدير حوزه علميه سفيران هدايت حضرت ابوطالب (ع)، اظهار كرد: بنابراين نكته خيلي مهم اين است كه هر فردي بايد كلاس و حد خود را بشناسد. بعضي بدون سحري روزه مي‌گيرند اين اشتباه است و بايد در اين زمينه موارد مختلفي را مراعات كنند مخصوصا در سال جاري كه مدت روزه‌داري به 17 ساعت مي‌رسد و در اين مدت اگر كسي بخواهد اينگونه رفتار كند بسيار اذيت مي‌شود.

ندرلو گفت: ما بايد متناسب با رتبه و توان خود مراقبت‌هايي را نسبت به خود انجام دهيم و بعد به حفظ آنچه كه از اين مسير كسب مي‌كنيم، بپردازيم و بايد بدانيم كه مهم‌ترين عامل در تحصيل و حفظ اين دستاوردها اين است كه انسان ارتباط خود را با خدا تصحيح كند مثلا در مورد روزه گرفتن فقط به خاطر مهر، علاقه و عشق به خدا روزه بگيرد.

مدير حوزه علميه سفيران هدايت حضرت ابوطالب (ع) با بيان اين‌كه «از نتايج تحمل سختي روزه و نگه داشتن دستاوردهاي آن، اصلاح ارتباطمان با خداوند متعال است» افزود: اگر غير از اين باشد، افراد هم خود را به رنج مي‌اندازند و هم ديگران را خواهند رنجاند و بدين ترتيب خود به خود از كاري كه انجام مي‌دهند لذت نخواهند برد.

ندرلو گفت: همه كارهاي يك فرد مومن بايد براي خدا باشد و بر همين اساس بايد سعي كند در تمام طول ماه رمضان، ارتباطش را با خداوند متعال قوي‌ كند و حواسش نيز باشد كه لذت صحبت و كار براي خدا را به خود بچشاند كه اين كار گاهي نياز به تمركز حواس، نشستن و فكر كردن به اين قضيه را مي‌طلبد. مثلا از خود بپرسيم كه براي چه روزه مي‌گيريم، آيا روزه مي‌گيريم كه ثواب ببريم يا اين‌كه مردم نظر مثبتي در مورد ما داشته باشند يا از ترس جهنم اقدام به اين عمل مي‌كنيم؟

وي با بيان اين‌كه «يك روزه‌دار بايد سعي كند كه در ارتباط با خدا به قول امروزي‌ها تمرين عاشقي و محبت كند» ادامه داد: علما هم همين‌گونه بودند و اغلب در ماه رمضان ارتباط‌شان را با ديگران به حداقل مي‌رساندند و سعي مي‌كردند كه در اين مدت حواسشان متمركز بر اين موضوع باشد كه ما براي خدا اين كار را انجام مي‌دهيم و اين نياز به يك تمركز و حس‌گيري مانند كاري كه بازيگران آثار هنري انجام مي‌دهند دارد.

مدير حوزه علميه سفيران هدايت حضرت ابوطالب (ع)، گفت: يك بازيگر وقتي مي‌خواهد نقشي را ايفا كند، با حس‌گيري و تمركز حواس به نوعي در نقشي كه برعهده وي گذاشته شده است، به نقش آفريني مي‌پردازد كه با مشاهده وي متوجه مي‌شويم كه تمام حالت‌هاي آن نقش در وي به وجود آمده و ما براي اين‌كه ارتباط‌مان را با خداوند متعال قوي كنيم، سفارش شده‌ايم تا در مواقعي چون سحرها، بين نمازها و... تمركز حواس داشته باشيم تا حس آن بنده‌اي كه خدايش را دوست دارد و به خاطر او روزه مي‌گيرد را آرام‌آرام در خود ايجاد كنيم.

ندرلو گفت: البته اوايل ممكن است كه اينگونه تمركز گرفتن‌ها تصنعي باشد اما به مرور افراد بايد با حس گرفتن و تمركز، اين حالت را در خود ايجاد كنند و آرام آرام اين امر در وجود آنان تلقين مي‌شود و خود امامان معصوم (ع) نيز همين را به ما ياد دادند تا در دعاهايمان از خدا بخواهيم كه اعمالمان به خاطر مهر و محبت به او باشد. مثلا در دعاهاي شعبانيه و ماه مبارك رمضان، از خدا مي‌خواهيم كه قلب ما را به محبت خودش متبرك كند كه در اين صورت ديگر توجه به او و بر اساس مهر و محبت او پرداختن به مناسك ديني خيلي سخت نيست و افراد مي‌توانند اين رابطه را تنظيم كنند.

وي با بيان اين‌كه «رابطه انسان‌ با بقيه انسان‌ها تابعي از رابطه انسان با خدا است» گفت: اگر افراد رابطه خود با خدا را درست كنند، ديگر درست كردن رابطه‌شان با همنوعان خود خيلي سخت نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha