• یکشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91050100013

عابديني در گفت‌وگو با ايسنا: ماه رمضان بهترين فرصت براي پاك كردن دل‌ها از كينه است

عابديني در گفت‌وگو با ايسنا: ماه رمضان بهترين فرصت براي پاك كردن دل‌ها از كينه است

يك استاد دانشگاه گفت: ماه رمضان بهترين فرصت است كه به خانه‌تكاني دل بپردازيم و دل‌ها را از كينه و غبار پاك كنيم و با يك شور و شوق خاص وارد اين ماه شويم و يك تحويل سال عملكردي داشته باشيم.

يك استاد دانشگاه گفت: ماه رمضان بهترين فرصت است كه به خانه‌تكاني دل بپردازيم و دل‌ها را از كينه و غبار پاك كنيم و با يك شور و شوق خاص وارد اين ماه شويم و يك تحويل سال عملكردي داشته باشيم.

مطهره عابديني در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: واژه‌ رمضان از ريشه‌ رمض مي‌آيد به معناي باراني كه اول پاييز مي‌بارد و باعث مي‌شود كه هوا از گرد و غبار تابستاني پاك شود و عرب‌هاي قبل از اسلام به دليل سختي كه اين ماه دارد از آن به عنوان سنگي كه از شدت گرماي آفتاب داغ مي‌شود هم نام مي‌برند.

وي در ادامه با اشاره به نام‌هاي ديگر اين ماه گفت: از اين ماه به عنوان ناتق هم نام برده‌اند به خاطر زحمت و سختي كه در اين ماه وجود دارد و باعث از بين رفتن گناهان مي‌شود و با اشاره به سخن پيامبر اگر ما بدانيم كه اين ماه چه آثار و بركاتي دارد آرزو داشتيم كه تمام ايام سال در اين ماه مبارك باشيم.

اين استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان كرد: رمضان آغاز سال است؛ به دليل اين‌كه آغاز حيات معنوي در اين ماه رخ مي‌دهد و ما دعوت به مهماني روح شده‌ايم كه با پرورش هويت و حقيقت وجودي خود مي‌توانيم از بركات اين ماه نهايت بهره را ببريم.

عابديني با اشاره به اين‌كه «شرايطي براي ورود به اين ماه بايد رعايت شود» گفت: براي ورود به محدوده‌ ضيافت الهي نخستين شرط شناختن اين ماه است كه جايگاه خود و ميزبان را بشناسيم.

وي درخصوص آداب اين مهماني اضافه كرد: در اين ماه مي‌توان آداب را به سه دسته تقسيم كنيم؛ آدابي كه باعث توجه و پايبندي ما مي‌شود كه در رساله‌هاي عملي به آن‌ها اشاره شده و دسته‌ ديگر كه شرط ضروري براي بهره‌برداري انسان‌ها از ضيافت الهي است پرهيز از محرمات است، محرماتي از قبيل دروغ، تهمت، غيبت كه در احكام الهي به آن‌ها اشاره شده است و دسته‌ سوم آدابي كه مراقبت از آن‌ها شرط رسيدن به بهره‌وري كامل است مثل خلوت كردن در دل شب‌ها از جمله سحرهاي اين ماه مبارك كه تاكيد فراواني بر آن شده است.

عابديني درباره‌ كارهايي كه در اين ماه تاكيد شده انجام دهيم، يادآور شد: در اين ماه مبارك تاكيد زيادي بر تلاوت قرآن شده، قرآني كه همراه با تدبر و تأمل باشد و اطعام و افطار دادن كه تاكيد فراواني بر آن شده به گونه‌اي كه ثواب آزاد كردن بنده‌اي براي افراد دارد و خداوند خواسته كه هيچ بنده‌اي دست خالي از اين ماه بيرون نرود و حتي خواب و خوراك افراد هم براي آن‌ها ثواب دارد.

وي با بيان اين‌كه «اين ماه اثرات فراواني بر جسم و روح افراد و جامعه‌ ما دارد» تصريح كرد: در اين ماه خداوند به اندازه‌ نيت و وسع وجودي هركس به او بركت مي‌دهد كه در اين ماه ملاك رشد روحي افراد است، طبق سخن پيامبر روزه نيروي شهوت را كاهش مي‌دهد با توجه به اين سخن اولين بهره‌اي كه با كنترل بر خوردن و آشاميدن داريم مي‌توانيم از آن براي كنترل نيروي شهوت هم استفاده كنيم و در برابر نيروهاي دروني از جمله كنترل نگاه، زبان، فكر و ساير موارد بهره ببريم.

اين استاد دانشگاه در پايان گفت: روزه باعث سلامتي جسم مي‌شود و عقل سالم در بدن سالم است به اين ترتيب با گرفتن روزه جامعه‌ ما از سلامت روحي و جسمي بهتري برخوردار خواهد شد و با توجه به دعاهايي كه در اين ماه ذكر شده و مفهوم‌ اين‌گونه دعاها عملا ما را به ياد همنوع خود مي‌اندازد كه بايد در كل ايام سال به اطراف خود توجه كنيم و به فكر ساير افراد جامعه هم باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha