• چهارشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403042717875
  • خبرنگار : 50555

نماینده مردم مشهد در مجلس:

دیگر بعد از ۴۵ سال نباید در فرهنگ سیاسی ما کلیدواژه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا باشد

دیگر بعد از ۴۵ سال نباید در فرهنگ سیاسی ما کلیدواژه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا باشد

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: دیگر بعد از ۴۵ سال نباید در فرهنگ سیاسی ما کلیدواژه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود داشته باشد و هر فردی باید صرفا برای انقلاب و مردم خدمت کند.

احسان عظیمی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه افرادی که برای کابینه چهاردهم انتخاب می‌شوند باید دارای چند شاخصه اصلی باشند، اظهار کرد: شاخصه اول اعتقاد به اسلام و همچنین التزام و باور به قانون اساسی است. مقام معظم رهبری نیز در صحبت‌های اخیر خود یکی از مواردی که در خصوص شاخصه‌های اصلی نامزدها مطرح کردند، زاویه نداشتن اطرافیان نامزدها با آرمان‌های انقلاب بود. اکنون نیز رئیس‌جمهور منتخب باید افرادی را به عنوان اعضای کابینه خود انتخاب کند که با اسلام، قانون اساسی و آرمان‌های انقلاب زاویه نداشته باشند. 

وی افزود: موضوع دوم این است که هر شخصی در هر زمینه‌ای که قبول مسئولیت می‌‍‌کند، باید وظایف خود را با هدف تحقق سند چشم‌انداز و در راستای عملیاتی شدن احکام برنامه هفتم اجرا کند. لذا حتما باید افرادی به عنوان وزیر و معاون انتخاب شوند که به این دو سند اصلی کشور باور دارند. شاخصه بعدی انتخاب اعضای کابینه، باور عمیق و اعتقاد قلبی به جمله «ما می‌توانیم» و ساخت و استحکام درونی نظام است. این تنها یک شعار نیست. به طور مثال وزیر جهاد کشاورزی باید اعتقاد قلبی به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی داشته باشد و در این خصوص سیاست‌گذاری کرده و در زمینه اجرا ورود پیدا کند و برنامه‌های خود را در این زمینه قرار بدهد. مسائلی از جمله امنیت غذایی و اصلاح الگوی کشت در کشور ما بسیار حائز اهمیت است و یک موضوع بنیادی و پایه‌ای محسوب می‌شود و باید مورد دقت نظر وزارت کشاورزی قرار گیرد، چراکه کشور ما ظرفیت بسیار خوبی همچون کشاورزان نمونه و زمین‌های حاصلخیز دارد.

سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی ادامه داد: یا به عنوان مثالی دیگر، وزیر علوم باید در راستای خلق ثروت از علم و فناوری، توجه ویژه‌ای به حوزه پژوهشی و آموزش مهارت‌محور داشته باشد. اگر ما باور داشته باشیم که جوانان، دانشجویان و اساتید ما می‌توانند در زمینه حل مشکلات دانشگاه‌ها نقش ایفا کنند، بسیاری از مشکلات آموزش عالی حل خواهد شد. اگر تمام وزرا چنین دیدگاهی را داشته باشند، مشکلات همه بخش‌ها قابل حل است. 

عظیمی‌راد داشتن برنامه‌های دقیق و کاملا عملیاتی به معنای یک برنامه استراتژیک را از دیگر خصوصیات یک وزیر مطلوب دانست و عنوان کرد: تمام وزرا باید برنامه‌های خود را در قالب‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ارائه دهند. برخی از اهداف شاید در یک دوره ۴ ساله عملیاتی نشود که تحقق این‌ها نیازمند برنامه بلندمدت و تخصصی است. اما برنامه‌های کوتاه‌مدت هم لازم است تا بتوان در یک دوره چندماهه، برخی از مشکلات را حل کرد. البته باید توجه داشت که این برنامه‌ها نیز باید هم منطبق بر سیاست‌های کلان باشد و هم بر اساس باور به استحکام و ظرفیت‌های درونی کشور تدوین شود. به علاوه برنامه‌ها باید قابل نظارت و ارزیابی باشد. برنامه‌های مدت‌دار، قابل ارزیابی است. یعنی نمایندگان مجلس می‌توانند بررسی کنند که آیا برنامه‌های وزیر پیشنهادی در بازه زمانی اعلام‌شده قابل تحقق است یا خیر. اگر این ویژگی‌ها در وزرای دکتر پزشکیان وجود داشته باشد، یک کابینه بسیار خوب و منطقی خواهد داشت که می‌تواند زمینه پیشرفت کشور را فراهم آورد. 

وی همچنین با تاکید بر اهمیت برخورداری از یک کابینه فراجناحی و استفاده از تمام نیروهای متخصص بدون توجه به گرایش سیاسی آن‌ها، بیان کرد: در نظام جمهوری اسلامی نباید به مسائل به صورت جناحی، گروهی و حزبی نگاه کنیم. واقعا هر کسی که دلش برای کشور، انقلاب و مردم می‌تپد و می‌خواهد برای حل مشکلات مردم قدمی بردارد، چنانچه معتقد به اسلام و قانون اساسی باشد، با هر گرایش سیاسی می‌تواند به عنوان عضوی از دولت به کار گرفته شود. انتصابات باید بر اساس شایسته‌سالاری باشد و هر کسی از هر جناح و گروهی که به دنبال خدمت به مردم و حل مشکلات آن‌هاست و می‌خواهد سیاست‌های کلان را به مرحله عمل برساند و موجبات رشد و تعالی کشور را فراهم آورد، باید وارد میدان شود. بنده در بررسی صلاحیت وزرا این ملاک‌ها را مدنظر قرار خواهم داد.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه اکثریت آن‌هایی که در انتخابات شرکت نکردند، مخالف نظام نیستند، گفت: این افراد ناراحت، معترض‌ و دغدغه‌مند هستند و انتظار دارند وعده‌هایی که از جانب مسئولین داده شده، عملیاتی شود. قطعا جمهوری اسلامی باید در کنار تمام پیشرفت‌هایی که تا کنون محقق شده، به تعالی بهتری برسد. این‌ با همت مسئولین میسر خواهد شد و اگر ما در تایید صلاحیت‌ وزرا ملاک را موارد ذکرشده قرار دهیم، وزرایی انتخاب خواهند شد که هدف‌ آن‌ها خدمت واقعی به مردم است. به این شکل مردمی که اعتمادشان نسبت به نظام کم شده، خواهند دید مسئولین خدمتگزار فارغ از جناح‌بندی سیاسی‌شان در دولت حضور دارند و صادقانه برای حل مشکلات تلاش می‌کنند و بر همین اساس دوباره به نظام و کشورشان امیدوار خواهند شد. دیگر بعد از ۴۵ سال نباید در فرهنگ سیاسی ما کلیدواژه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود داشته باشد و هر فردی باید صرفا برای انقلاب و مردم خدمت کند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha