• جمعه / ۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060905090
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات مطرح کرد

جوندگان مضر بلای جان باغات و مزارع

جوندگان مضر بلای جان باغات و مزارع

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: جوندگان مضر برای باغات و مزارع مه‌ولات مشکلاتی ایجاد کرده‌اند.

هادی ساربان در گفت و گو با ایسنا از توزیع ۷۰۰ کیلوگرم سم رایگان برای مبارزه با جوندگان مضر بخش کشاورزی در سطح ۸۰۰ هکتار از باغات و مزارع این شهرستان خبر داد.

وی بیان کرد: عمده جوندگان مضر شهرستان موش ورامین و موش کور هستند که به دلیل توان خسارت زایی بالا به انواع محصولات به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق آلودگی با فضولات و موهای بدن، خسارت به تأسیسات و تجهیزات و انتقال انواع بیماری‌ها به انسان اهمیت زیادی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات با اشاره به اینکه این جوندگان مضر در گروه آفات عمومی دسته‌بندی می‌شود، افزود: عملیات مبارزه با جوندگان مضر کشاورزی با آموزش کشاورزان و باغداران در مناطق مستعد خسارت باغات توسط کارشناس حفظ نباتات این مدیریت انجام می‌شود و سموم توزیعی برومادیلون و برودیفاکوم و طعمه مسموم فسفر دوزنگ هستند.

جوندگان مضر بلای جان باغات و مزارع

ساربان گفت: عملیات پروب برداری جوندگان نیز برای تعیین تراکم جوندگان در ابتدای بهار و اواخر تابستان توسط کارشناس حفظ نباتات شهرستان انجام می‌شود.

وی در ادامه از رصد و پایش کرم قوزه پنبه با نصب تله‌های فرمونی در مزارع شهرستان مه‌ولات خبر داد و افزود: کرم قوزه پنبه یکی از آفات مهم پنبه است که خسارت ایجاد شده توسط لاروهای این آفت از برگ‌های جوان، قوزه پنبه و بذور تغذیه می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات با بیان اینکه هرساله اعضای شبکه مراقبت با استفاده از تله‌های فرمونی، اقدام به ردیابی آفت کرم غوره می‌کنند، گفت: امسال هم با هدف کاهش مصرف سموم شیمیایی در مزارع پنبه و تعیین پیک پرواز آفت و کنترل به موقع آفت، سنجش تراکم جمعیت آفت، تله‌های فرمونی در مزارع پنبه شهرستان نصب شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات تأکید کرد: مبارزه علیه این آفات باید به صورت تلفیقی یعنی به کارگیری چندین روش مبارزه از جمله بیولوژیکی، مکانیکی یا زراعی و شیمیایی باشد که بتواند حداکثر بازدهی را داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha