• پنجشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060804835
  • خبرنگار : 50664

مدیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

رونق بازار کشمش خلیل‌آباد با آغاز خرید توافقی

رونق بازار کشمش خلیل‌آباد با آغاز خرید توافقی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به فصل برداشت انگور شهرستان و تبدیل آن به کشمش گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای انجام خرید توافقی کشمش از کشاورزان صورت گرفته و با انجام این مهم، بازار کشمش رونق می‌گیرد.

محمود شبان پنج‌شنبه ۸ شهریورماه، در نشست خبری با اشاره به اینکه قطعی برق، خشکسالی، سرمازدگی، طوفان و تگرگ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده و فعالان این بخش توانی برای فعالیت ندارند، افزود: در این میان عدم خرید محصولات آن‌ها معضلی مضاعف به کشاورزان وارد می‌کند، از این رو با رایزنی‌ها و مکاتبات انجام شده ۵۰ میلیارد تومان برای انجام خرید توافقی کشمش از کشاورزان به شبکه تعاون روستایی تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، دلالان و واسطه‌ها خریدار کشمش کشاورزان خلیل‌آبادی هستند و اغلب کشاورزان بدون آنکه پولی بگیرند کشمش خود را به آنان می‌فروشند و دلالان مدت‌دار از کشاورز کشمش می‌خرند.

‌شبان در همین خصوص از کشاورزان خواست برای فروش کشمش تولیدی خود عجله نکنند و کشمش تولیدی‌شان را به صادرکنندگان اصلی، بدون واسطه و دلال عرضه کنند.

وی گفت: امیدواریم با جذب اعتبار و انجام خرید توافقی کشمش، بازار این محصول شرایط بهتری پیدا کند و قیمت آن به قیمت واقعی نزدیک‌تر شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد اظهار کرد: تعیین قیمت برای انجام خرید توافقی کشمش، بر اساس برآورد قیمت تمام شده با در نظر گرفتن سود متعارف برای کشاورز صورت می‌گیرد که سال گذشته به ازای هر کیلو کشمش برآورد قیمت ۸۰ هزار تومان بود و جعبه‌های سه کیلویی از قرار هر جعبه ۲۴۰ هزار تومان عرضه شد.

رونق بازار کشمش خلیل‌آباد با آغاز خرید توافقی

وی با اشاره به اینکه از هر ۵ کیلو انگور، یک کیلوگرم کشمش به دست می‌آید، گفت: قیمت الان کشمش زیر قیمت تمام شده برای کشاورز هست که خوشایند کشاورزان و بخش کشاورزی نیست و باید قیمت این محصول بالاتر باشد.

کاهش ۵۰ درصدی تولید انگور

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: این شهرستان قطب تولید انگور در استان خراسان رضوی است که به دلیل قطعی چاه موتورهای کشاورزی که امسال هر روز اتفاق افتاد شاهد کاهش محصول باغات انگور شهرستان هستیم.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی تولید انگور در خلیل‌آباد ابراز کرد: ۳۰ درصد کاهش این محصول در شهرستان مربوط به قطعی برق و الباقی مربوط به وقوع حوادث طبیعی از جمله تگرگ، طوفان و سرمازدگی است.

شبان گفت: پارسال میزان خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی ۸۵۰ میلیارد تومان بود و امسال این خسارت‌ها به هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان رسیده که امیدواریم با تدابیری در کلان کشور، بتوانیم خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی شهرستان را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه علاوه براین، قطع و وصل برق چاه موتورها منجر به سوختن الکترو پمپ‌های آن‌ها می‌شود، گفت: سوختن الکترو پمپ بالغ‌بر ۳۵ چاه موتور کشاورزی در خلیل‌آباد براثر قطع و وصل برق، قریب ۱۵ میلیارد تومان هزینه برای کشاورزان در برداشته است و پارسال نیز از این اتفاق ۱۰ میلیارد تومان هزینه کشاورزان متحمل شده‌اند.

خلیل‌آباد پیشرو در اجرای پنل‌های خورشیدی

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تأکید بر لزوم ارائه راهکارهای مقابله با قطعی برق چاه موتورهای کشاورزی، به وضعیت اجرای پنل‌های خورشیدی در شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرستان خلیل‌آباد پیشرو در اجرای پنل‌های خورشیدی است. هم‌اکنون ۱۳ چاه موتورپنل خورشیدی اجرا و به شبکه سراسری وصل شده‌اند و ۱۳ چاه موتور دیگر در دست اجراست.

وی با اشاره به در دست اجرا بودن یک نیروگاه تجمیعی سه مگاواتی که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: امیدواریم با توجه به شرایط برداشت تا پایان مهرماه، این نیروگاه برای ۲۵ حلقه چاه موتور به بهره‌برداری برسد.

شبان گفت: با توجه به نیاز بخش کشاورزی و ناتوانی کشاورزان در تأمین هزینه برای اجرای پنل‌های خورشیدی، باید تسهیلاتی در این خصوص به بخش کشاورزی تخصیص یابد.

رونق بازار کشمش خلیل‌آباد با آغاز خرید توافقی

وی با اشاره به نقش کشاورزان در جنگ اقتصادی که در آن قرار داریم، گفت: در شرایط فعلی با وجود مشکل ناترازی انرژی کشاورزان پای کار تولید و تأمین امنیت غذایی هستند اما به دلیل کمبود نقدینگی نیازمند تخصیص تسهیلاتی هستند تا بتوانند در زمینه اجرای پنل‌های خورشیدی اقدام کنند.

شبان اظهار کرد: با توجه به هزینه‌ای که کشاورزان برای اجرای پنل‌های خورشیدی دارند، چهار ماه از سال برق را به وزارت نیرو رایگان می‌دهند و هیچ درآمدی از این سرمایه‌گذاری نصیب آن‌ها نمی‌شود که باید با توجه به مشارکت کشاورزان در تأمین برق هزینه‌ای بابت تولید به آن‌ها پرداخت شود.

لزوم تغییر در سیستم آبیاری در بخش کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد تصریح کرد: در شهرستان‌هایی همچون خلیل‌آباد که محصولات باغی حساس به تنش آبی در آن‌ها تولید می‌شود باید کشاورزان در زمینه تغییر در سیستم آبیاری در بخش کشاورزی اقدام کنند، این در حالی است که اجرای این سیستم‌های آبیاری، نیاز به مشوق‌هایی دارد.

وی افزود: باید برای تغییر در سیستم آبیاری برای کشاورزان تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا به سرعت این تغییر سیستم آبیاری اجرایی شود زیرا در شرایطی که کشاورزان از نبود نقدینگی رنج می‌برند، تخصیص تسهیلات می‌تواند گره‌گشا باشد.

رونق بازار کشمش خلیل‌آباد با آغاز خرید توافقی

شبان با اشاره به اجرای سیستم آبیاری‌های نوین اعم از زیرسطحی و تحت‌فشار در ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی گفت: اجرای آبیاری زیرسطحی در باغات پسته و سیستم آبیاری تحت فشار در باغات انگور شهرستان توصیه می‌شود.

تلاش برای افزایش بهره‌وری به جای افزایش سطح زیر کشت

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان اینکه خشکسالی و تنش‌های آبی از چالش‌های مهم بخش کشاورزی در شهرستان محسوب می‌شود، گفت: سال‌هاست که با توجه به بحران آب، افزایش سطح زیر کشت در دستور کار ما نیست و افزایش بهره‌وری در واحد سطح را در برنامه داریم.

وی با تأکید بر اینکه ما با تلاش در حفظ باغات انگور به دنبال تغییر سیستم آبیاری و تغییر ارقام انگور در شهرستان خلیل‌آباد هستیم، ابراز کرد: در زمینه تغییرارقام انگور تلاش‌هایی صورت گرفته و موفقیت‌هایی کسب شده به طوری که در گذشته دو رقم غالب انگور در شهرستان عسکری و پیکامی بود که نسبت به تنش‌های آبی حساس بودند اما در دو الی سه سال اخیر در زمینه تغییر ارقام مقاوم به خشکی از طریق سرشاخه کاری اقدام شد.

شبان تصریح کرد: روی رقم‌های تجاری ترکمن، بلک لیست، کندری و مندراپ در شهرستان کارشده که نسبت به ارقام قبلی به خشکی مقاوم‌تر هستند و بازارپسندی دارند به‌ویژه اینکه این ارقام باید با سیستم نوین آبیاری و به‌صورت داربستی اجرا شوند و سیستم‌های سنتی در این ارقام توجیه اقتصادی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha