• پنجشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060804981
  • خبرنگار : 50972

در اجلاس شورای اسلامی استان خراسان رضوی مطرح شد

افزایش ۲ برابری مصرف سوخت مازوت در نیروگاه توس مشهد

افزایش ۲ برابری مصرف سوخت مازوت در نیروگاه توس مشهد

ایسنا/خراسان رضوی معاون  محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه، ۲۹۵ میلیون  لیتر سوخت مازوت سوزانده شده است، و این آمار بیانگر مصرف دوبرابری این سوخت تا به الان نسبت به سال گذشته است.

معاون  محیط زیست انسانی  اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی امروز پنجشنبه ۸ شهریور ماه، در بیست و پنجمین اجلاس شورای اسلامی استان که با حضور جمعی از مسئولان استانی  و نمایندگان شهرستان‌ها در مشهد برگزار شد، با انتقاد از استفاده سوخت مازوت در نیروگاه توس مشهد اظهار کرد: در سال گذشته به دلیل کمبود و ناترازی برق، نیروگاه‌ها مجاز  به مصرف سوخت مازوت بودند اما از ابتدای سال جاری تا این لحظه مصوبه جدیدی برای استفاده از این سوخت صادر نشده است.

 مهدی یزدانجو تصریح کرد: طبق آخرین اطلاعات، از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه ۲۹۵ میلیون  لیتر سوخت مازوت سوزانده شده است، در صورتی که در سال ۱۴۰۲، ۱۴۴ میلیون لیتر مازوت توسط نیروگاه برق توس سوزانده شده است و این آمار بیانگر مصرف دوبرابری این سوخت تا به الان نسبت به سال گذشته است.

وی ادامه داد: طبق آمار ارائه شده توسط شهرداری مشهد، ۱۹ درصد از منابع آلودگی هوای مشهد مربوط به نیروگاه‌ها است که منابع ثابت ۶۲ درصد را به خود اختصاص می‌دهند و از این میزان ۶۳ درصد مربوط به نیروگاه توس است.

یزدانجو گفت:  تنها نیروگاه برق مازوت‌سوز، نیروگاه توس مشهد بوده و بقیه نیروگاه‎‌های استان گازوئیل‌سوز هستند.

معاون  محیط زیست انسانی محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: مشخص نیست چرا برخی نیروگاه‌ها از مدار خارج شده‌اند و وضعیت سوخت‌رسانی به آن‌ها چگونه مدیریت می‌شود و بایستی  مشکلات دیسپاچینگ  و مدیریت سوخت نیروگاه‌ها حل شود تا با این حجم از آلایندگی از سمت نیروگاه‌ها به خصوص نیروگاه‌ برق توس در مشهد مواجه نباشیم.

وی با بیان اینکه سازمان محیط ‌زیست استان با کمبود بودجه روبه‌رو است، افزود: به دلیل  محدودیت منابع، قادر به تکمیل پروژه‌های در دست اجرا نبودیم، اما برنامه‌ریزی‌های زیادی برای سنجش و کنترل گردوغبار در شهرستان‌های استان صورت گرفته و تلاش‌های بیشتری در این زمینه در حال انجام است.

وی درمورد وجود گرد و غبار در شهرستان سرخس گفت: وضعیت کیفیت هوای سرخس از مسائل اساسی محیط زیست استان است و متاسفانه وجود گرد و غبار در سرخس به علت از بین رفتن  پوشش خاک در این منطقه است.

وی افزود: اولین ایستگاه  سنجش گرد و غبار در سرخس ایجاد و در تلاشیم تا ابتدای مهر ماه تثبیت خاک این منطقه را در دستور کار خود قرار دهیم.   

یزدانجو درمورد وضعیت جنگل اُرس سیستان بیان کرد: متأسفانه به دلیل حضور سوسک چوب‌خوار، ترور بیولوژیکی در این جنگل‌ ایجاد شده است که غیر قابل برگشت و احیا است. این مسئله برای اولین بار توسط سازمان محیط زیست کشف شده و نیازمند توجه و اقدامات در سطح ملی و کلان است.

در استان با کمبود برق مواجه نیستیم

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان‌رضوی در ادامه جلسه با تاکید بر اینکه میزان تولیدات نیروگاه‌های برق در شورای دیسپاچینگ با حضور مسئولین برق، گاز و نیروهای امنیتی در سطح کشوری تصمیم‌گیری می‌شود، اظهار کرد: مجموع ۴۳ نیروگاه‌ خراسان بزرگ شامل خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی، با دارابودن ۴۳۸۰ مگاوات ظرفیت تولید، برق مشهد را تأمین کرده و در استان ما با کمبود برق مواجه نبوده و بلکه به سایر نقاط کشور نیز برق‌رسانی داریم.

 مریم ستوان ادامه داد: در سال جاری یک نیروگاه در سبزوار به بهره‌برداری رسید و  نیروگاهی دیگر نیز به ظرفیت تولیدی اضافه شد و این واحدها با ظرفیت ۱۶۸ مگاوات به شبکه برق اضافه شده‌اند و در خراسان بزرگ با تمام ظرفیت در حال تولید برق هستیم.

وی عنوان کرد: همه‌ نیروگاه‌ها موظف به استفاده از سوخت گاز برای تولید برق هستند و در زمان کمبود سوخت اولیه باید به سمت استفاده از سوخت پشتیبان و ذخیره‌ای خود بروند.

 مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: طبق تکلیفی که به هر نیروگاه از سمت دیسپاچینگ داده می‌شود، برخی از نیروگاه‌ها مانند نیروگاه توس علی‌رغم عدم تمایل، ناچار به استفاده از مازوت در مواقع ضروری هستند که همین امر باعث ایجاد مشکلاتی مانند افزایش هزینه‌های تعمیرات و کاهش عمر مفید تجهیزات شده است.

ستوان بیان کرد: مشکل اصلی ناترازی سوخت برای تامین انرژی است. استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه توس دستوری بوده و تا ۱۸ مهر ماه در کشور دچار ناترازی برق خواهیم بود به دلیل آنکه نیروگاه‌های برق آبی کم شده است. نیروگاه توس نباید برای تولید برق تکلیفی، میزان سوخت بیشتری می‌سوزاند و باید از مازوت استفاده می‌کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha