• جمعه / ۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060905091
  • خبرنگار : 50990

یک نماینده مجلس مطرح کرد

کاهش مشکلات ۳ شهرستان خراسان رضوی با استفاده از ظرفیت گردشگری و صنعتی

کاهش مشکلات ۳ شهرستان خراسان رضوی با استفاده از ظرفیت گردشگری و صنعتی

ایسنا/خراسان رضوی یک نماینده مجلس از ظرفیت گردشگری و صنعتی به عنوان شاخص‌ترین ظرفیت شهرستان‌های چناران، طرقبه و شاندیز و گلبهار نام برد که موجب شده در حوزه اشتغال با کمترین مشکلات روبرو باشند.

حسین امامی‌راد، با حضور در تحریریه ایسنا گفت: حوزه انتخابیه ضمن گستردگی که دارد از پراکندگی‌های وسیع و موقعیت ویژه‌ای نیز برخوردار است.

وی اظهار کرد: گستردگی و پراکندگی این حوزه به دلیل سه شهرستان اعم از چناران، طرقبه و شاندیز و گلبهار است که در بین آن‌ها گلبهار شهرستان جدیدی به شمار می‌رود؛ همچنین 7 شهر و نزدیک به 300 روستا در حوزه انتخابیه ما وجود دارد.

نماینده دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی، نزدیک‌ترین شهر و شهرستان‌ها به بزرگ‌ترین کلان‌شهر مذهبی کشور (مشهد) را از جمله عواملی دانست که موجب شده این حوزه انتخابیه از موقعیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

وی نزدیکی به بزرگ‌ترین کلان‌شهر مذهبی کشور را هم فرصت و هم تهدید دانست و گفت: تهدید آن مربوط به تفکر اشتباه گذشتگان است، گرچه گمان می‌کردند شهر و شهرستان‌هایی که نزدیک مراکز استان‌ها هستند، امکانات گسترده‌ای به آنجا تعلق نمی‌گیرد اما امروزه متوجه تفکر این اشتباه شده‌اند.

امامی‌راد با اشاره به ترافیک، آلودگی هوا و مسافران بسیاری که به مشهد می‌آیند اما زمان خود را به زیارت اختصاص نمی‌دهند، گفت: این افراد باید از طبیعت، ییلاق‌ها و تفرجگاه‌های مشهد استفاده کنند که قطعاً نزدیک‌ترین مکان به مشهد حوزه (طرقبه و شاندیز) است، لذا سیل جمعیتی که می‌آیند باید امکاناتی برای آن‌ها فراهم شود.

عدم وجود بیمارستان دولتی در حوزه انتخابیه

وی در ادامه با اشاره به عدم وجود بیمارستان دولتی در حوزه انتخابیه خود، تصریح کرد: با توجه به اینکه در حوزه انتخابی ما یک بیمارستان دولتی وجود ندارد، می‌طلبد از حوزه سلامت به عنوان یکی از حوزه‌های ویژه مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های چناران، گلبهار و طرقبه شاندیز افزایش سرانه‌های حوزه انتخابیه را ضروری دانست و افزود: گرچه 16 سال قبل طرقبه بخشی از مشهد بود اما دو مشکل به دنبال داشت، ابتدا اینکه تصور می‌شود بیمارستان دکتر شریعتی جزئی از طرقبه است در صورتی که به مشهد تعلق دارد و دوم موضوع فرسودگی این بیمارستان با بیش از 60 سال قدمت است.

این نماینده مجلس با اشاره به بیمارستان‌های گلبهار و چناران، اظهار کرد: اکنون در گلبهار بیمارستان دولتی‌ در حال ساخت است که در آبان و آذرماه امسال به بهره‌وری خواهد رسید.

وی افزود: همچنین بیمارستان ثامن‌الائمه چناران گرچه توسط آستان‌قدس تکمیل و به دانشگاه واگذار شده اما دولت هیچ سهمی برای حوزه سلامت نپرداخته است.

کاهش مشکلات ۳ شهرستان خراسان رضوی با استفاده از ظرفیت گردشگری و صنعتی

امامی‌راد در ادامه به بیان فرصت‌های حوزه انتخابیه خود پرداخت و مطرح کرد: قطعاً زواری که به مشهد می‌آیند و از امکانات این شهر استفاده می‌کنند در حوزه اشتغال اثرگذاری بسیاری است.

چناران دارای یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی استان

شاخص‌ترین ظرفیت حوزه انتخابیه چناران، گلبهار و طرقبه شاندیز وجود ظرفیت گردشگری و صنعتی است که موجب شده این مناطق در حوزه اشتغال با کمترین مشکلات روبرو باشند.

وی با اشاره به فعالیت شهرک صنعتی چناران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی افزود: علیرغم اینکه سال 1399 بیش از 252 واحد در این شهرک صنعتی فعالیت داشتند اما بر اساس آخرین آمار اکنون این تعداد به 337 واحد افزایش یافته است که از این تعداد، 127 واحد آن تولیدکننده محصولات صادراتی هستند که اشتغال را پوشش می‌دهد.

امامی‌راد از طرقبه‌وشاندیز به عنوان یکی از شهرستان‌های شاخص در حوزه گردشگری نام برد که ظرفیت ویژه‌ای در تفرجگاه و تنفس گاه کل کشور دارد. همچنین، در حوزه ورزشی پهلوانان و قهرمانان و نخبگان ورزشی ممتازی داریم که تاکنون افتخارات بسیاری در شهرستان‌های (چناران، گلبهار و طرقبه و شاندیز) به ویژه در حوزه کشتی تاکنون کسب کرده‌اند.

می‌توان ظرفیت‌های آموزشی را گسترش داد

وی در ادامه به وضعیت فعالیت آموزش عالی در حوزه انتخابیه اشاره و بیان کرد: خوشبختانه در حوزه آموزش عالی وضعیت قابل قبولی داریم اما می‌تواند بهتر از این پیش رود.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به نزدیکی شهرهای حوزه انتخابیه به مشهد، می‌توان ظرفیت‌های آموزشی را گسترش داد و در اطراف مشهد مستقر کرد. یکی از ظرفیت‌های ممتازی که بعد از انقلاب وجود داشته، توجه به حوزه‌های آموزشی و دانشگاهی بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون در حوزه‌های دانشگاهی پیشرفت‌های چشمگیری کسب کرده‌ایم، اظهار کرد: اکنون در هر شهری اعم از چناران، گلبهار و طرقبه‌وشاندیز یک دانشگاه وجود دارد؛ حتی در روستایی به نام دهنو در شاندیز یک موسسه آموزش عالی با اساتید برجسته داریم.

امامی‌راد همچنین از فعالیت دانشگاه آزاد در گلبهار با مساحت 200 هکتار خبر داد و افزود: گرچه بخشی از این مساحت به ساختمان و آزمایشگاه‌های مختلف اختصاص یافته اما بخش بیشتر آن‌ بیابان است.

وی با اشاره به اینکه دستوری برای توسعه این واحد آموزشی اخذ شده است، افزود: بر اساس این دستور برخی از رشته‌های دانشگاه آزاد مشهد اعم از دندان‌پزشکی به این واحد آموزشی منتقل شود و 40 هکتار آن نیز صرف شهرک دانشگاهی برای اساتید و دانشجویان شود.

کاهش مشکلات ۳ شهرستان خراسان رضوی با استفاده از ظرفیت گردشگری و صنعتی

نماینده مردم شهرستان‌های چناران، گلبهار و طرقبه شاندیز افزود: با تلاش یک‌ساله طی دو هفته اخیر موفق شدیم، برای جذب دانشجویان خارجی آنجا را تبدیل به پردیس بین‌الملل کنیم و این ظرفیت در حوزه انتخابی ما مستقر خواهد شد.

کوه‌هایی که برای استفاده‌های غیرمنطقی تراشیده می‌شوند

وی در خصوص قیمت‌گذاری خانه‌های مسکونی در حوزه انتخابیه با استفاده از تبلیغات، اظهار کرد: در این حوزه تبلیغات و کلاه‌برداری‌هایی انجام می‌شود و همچنین نزدیکی به کلان‌شهر مشهد موجب شده ارزش زمین‌های آنجا بالا باشد.

امامی‌راد گفت: همچنین در طرقبه و شاندیز شاهد این هستیم که کوه را می‌تراشند و استفاده‌های غیرمنطقی می‌کنند و از سویی در فضای مجازی تبلیغات بدون اساس و پایه می‌کنند.

وی افزود: با توجه به آمار وزارت راه بین ۳۵ تا ۴۰ زوار سالانه از ۵ الی ۶ محور به مشهد سفر می‌کنند که ۱۸ میلیون آن از محور چناران به مشهد ورود پیدا می‌کنند لذا باید امکانات برای رفاه آن‌ها فراهم شود و این مسیری که پرتردد است خطرات جانی به همراه دارد و تا ۹۷ هزارتا روزانه ماشین از آنجا تردد می‌کند که منجر به ترافیک، تصادف و حوادث می‌گردد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به افزایش ویلاسازی در گلبهار، بیان کرد: همچنین با توجه به ویلاسازی های کثیر در گلبهار، در روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد ترافیک سنگین در این مسیر هستیم.

قطار شهری مشهد به چناران اولین و بزرگ‌ترین پروژه خراسان رضوی

وی در ادامه بر فراهم آوردن امکاناتی برای مردم چناران و مسافرانی که در این مسیر تردد دارند برای جلوگیری از بروز حوادث و تصادفات تأکید کرد و گفت: برای معضل ترافیک هم باید بستری فراهم شود.

امامی‌راد اظهار کرد: دو پروژه برای این موضوع اعم از آزادراه مشهد به چناران که چهار فاز دارد و قطار شهری مشهد به چناران می‌توان در نظر گرفت که اولین فاز مشهد به چناران فعال و بقیه فازها هم در حال اجرا است.

وی افزود: قطار شهری مشهد به چناران هم که از انتهای وکیل‌آباد تا ابتدای چناران را با ۴۶ کیلومتر در برمی‌گیرد و اولین و بزرگ‌ترین پروژه خراسان رضوی است.

وی با بیان اینکه از ۴۶ کیلومتر ۳۷ کیلومتر آن آماده ریل‌گذاری است، تصریح کرد: بیشترین حجم اعتباری آن در بخش ریل‌گذاری است، برای این ۴۶ کیلومتر ۱۲ تن ریل نیاز داریم.

 نماینده مردم شهرستان‌های چناران، گلبهار و طرقبه شاندیز گفت: پیشنهاد شده ۳۷ کیلومتر آماده آن را به صورت ریل باز راه‌اندازی کنیم که با توجه به مدت زمانی طولانی برای این کار اعتباراتی برای احداث بزرگراه فعلی این مسیر با لاین های بیشتر صورت گرفت.

امامی راد، در رابطه با نزدیکی مشهد به طرقبه و شاندیز و تداخلاتی که در استقلال مدیریتی آن ایجاد می‌شود، گفت: در این خصوص از شورای سوم یک اختلاف حریم محدوده‌ای داریم. از شورای سوم بهانه‌های خیلی واحی شهرداری اعم از ساخت و سازهای غیرمجاز و احداث فضای سبز با شورای مشهد داشت که ۵ هزار هکتار از اراضی طرقبه و شاندیز باید به مشهد الحاق شود اما از انجام این کار جلوگیری کردیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سال ۱۳۹۹ که نماینده طرقبه و شاندیز شدم پیگیری جدی برای دو درخواست اصلی مردم صورت گرفت، ابتدا اینکه چون اسم طرقبه و شاندیز به بینالود تغییر پیدا کرده بود که درخواست داشتند به همان نام قبلی برگردد و دومین درخواست آن‌ها حریم محدوده بود که ۵ هزار هکتار اراضی طرقبه و شاندیز به مشهد واگذار نشود.

وی افزود: طی ماه‌های اول نمایندگی اولین درخواست آنان انجام و نام شهرستان به همان طرقبه و شاندیز بازگردانده شد. همچنین به دلیل اینکه هر شهرستانی حریم و محدوده‌ای دارد، هیچ شهرستانی حتی یک وجب نمی‌تواند در حریم شهرستان دیگر دخالت کند که تا الان ۳ جلسه استاندار خراسان رضوی برای حریم محدوده داشته‌اند که منجر به وجود مصوبه برای هر فعالیتی انجام شده است.

کاهش مشکلات ۳ شهرستان خراسان رضوی با استفاده از ظرفیت گردشگری و صنعتی

امامی راد، تصریح کرد: حریم محدوده شهرستان طرقبه و شاندیز و حریم مشهد مشخص است. همچنین در رابطه با ساخت و سازهای غیرمجازی که در طرقبه و شاندیز و توسعه فضای سبز انجام می‌شود، خود استاندار و فرماندار و دادستان شهرستان پیگیری خواهند کرد.

این نماینده در ادامه افزود: شرکت‌های ساختمانی می‌خواهند در آنجا ساخت‌وساز و انبوه‌سازی کنند و دنبال انتخاب خود هستند که امیدواریم برخی از نماینده‌ها با این ساخت و سازها همکاری نکنند.

ترافیک طرقبه و شاندیز را مشهدی‌ها و مسافران رقم می‌زدند

وی در ادامه از ترافیک طرقبه و شاندیز به عنوان مهم‌ترین مشکل این شهرستان نام برد و افزود: امیدواریم این مشکل که بعضاً به دلیل دیر رسیدن بیمار به بیمارستان موجب مرگ وی شد برطرف شود. ترافیک طرقبه و شاندیز را مشهدی‌ها و مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند رقم می‌زدند.

امامی راد با اشاره به تأمین آب شرب مشهد، ادامه داد: بخشی از آب شرب مشهد توسط حوزه انتخابی ما علیرغم اینکه کمبود آب دارد، تأمین می‌شود. لذا ۵ شهرستان دیگر اعم از چناران، فریمان، طرقبه و شاندیز و سرخس هم آب شرب مشهد را تأمین می‌کنند. بیشترین آب شرب برای تأمین آب مشهد ابتدا از چاه سرخس و سپس گلبهار است.

وی افزود: با تأمین آب شرب مشهد مخالف نیستیم، ما به وجود امام رضا افتخار می‌کنیم و امکانات رفاهی را برای زائرهای عزیز فراهم و آب شرب مشهد را تأمین می‌کنیم تا باوجود زوارین ظرفیت اقتصادی برای ما فراهم شود.

وی تصریح کرد: اگر این ساخت و سازها انجام شود حفره‌های تأمین آب شرب هم قابل استفاده نیست و ما قادر به تأمین آب شرب مشهد نخواهیم بود. همچنین، طرقبه و شاندیز منطقه ییلاقی و چشم‌نواز زیبایی دارد که اگر ساخت‌وساز شکل گیرد این چشم‌انداز زیبا از بین خواهد رفت و این کار نه تنها به نفع طرقبه و شاندیزی‌ها بلکه به نفع مشهدی‌ها هم نخواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha