• چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۸:۳۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99061914894
  • منبع : نمایندگی زنجان

خبر خوش آذری‌جهرمی؛

زنجان صاحب پارک اقتصاد دیجیتال می‌شود

زنجان صاحب پارک اقتصاد دیجیتال می‌شود

ایسنا/زنجان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بنا داریم در زنجان پارک اقتصاد دیجیتال تاسیس کنیم.

محمدجواد آذری‌جهرمی بعد از ظهر امروز (۱۹ شهریورماه) در نشست با فعالان اقتصادی، نخبگان و صاحبان کسب و کار حوزه ICT، اظهار کرد: بنا به گواهی مرکز آمار و بانک مرکزی، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به لحاظ رشد اقتصادی و شاخص‌های بهره‌وری، افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و این افزایش از سال گذشته ۳۱ درصد مثبت بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که پیش‌بینی برنامه ششم توسعه برای رشد سالانه بخشICT  به میزان ۱۹ درصد بود. همچنین سهم این بخش در اقتصاد کشور و تولید ناخالص داخلی به عدد ۶.۵ درصد رسیده است که ۴.۵ درصد آن مربوط به بخش ارتباطات و ۲ درصد نیز مربوط به خدمات و حوزه‌های وابسته به اقتصاد دیجیتال است، این در حالی است که این آمار در سال ۹۶ حدود ۲.۷ درصد ثبت شده بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد اقتصاد حوزه ICT بزرگ‌تر شده است. بازار گسترده‌ای در حوزه صوت، تصویر و سرگرمی ایحاد شده و افراد و شرکت‌ها محتوای اقتصادی برای خود تولید می‌کنند و بستر جدیدی به‌وجود آمده و فعالیت‌های مختلفی در آن ظهور یافتند و بخش قابل توجهی از رونق اقتصادی مرهون افزایش زیرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی با اشاره به اینکه ایران دومین نرخ رشد توسعه ICT را در دنیا کسب کرده است، یادآور شد: در یک دوره دو تا سه ساله کل کشور به فناوری نسل چهارم اینترنت متصل شد. دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان و بخش خصوصی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های حوزه ICT سرمایه‌گذاری کردند.

این مسئول به توفیقات به دست آمده در تقویت شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: امروز دو نرم‌افزار مسیریاب داخلی در رقابت تنگاتنگ با یکدیگر از نرم‌افزارهای مشابه خارجی پیش گرفتند و اپلیکیشن‌های مختلف ایرانی در گوشی‌های مردم نشان از پیشرفت این بخش دارد. حتی به مدد تقویت شبکه ملی اطلاعات، سنگین‌ترین حملات سایبری که به گذرگاه‌های بین‌المللی وارد شود، شبکه‌های داخلی ما را متاثر نمی‌کند.

آذری‌جهرمی با اشاره به اینکه حوزه ICT توانسته ۲۰۰ هزار شغل مستقیم ایحاد کند، عنوان کرد: ۱۷ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را دانش‌آموختگان رشته فناوری اطلاعات تشکیل می‌دهد و بازار کار این بخش از نوع استخدام دولتی نبوده و ارزش‌افزوده برای کشور ایجاد کرده است.

وی ابراز کرد: در سال ۹۲ حدود ۴۸ نرم‌افزار ایرانی روی بازار تلفن‌های همراه موجود بود که امروز ۳۵ هزار عنوان خدمات در بین اپلیکیشن‌های ایرانی به چشم می‌خورد. اقتصاد دیجیتال فقط محدود به پیام‌رسان‌ها نیست و در استان زنجان می‌توان با استفاده از نیروها و ظرفیت موجود، نیاز اقتصاد دیجیتال در بخش‌های صنعتی و کشاورزی را برآورده کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از تاسیس پارک اقتصاد دیجیتال در زنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: روند رو به رشد حوزه ICT در لایه‌های مختلف از سیاست‌گذاری، اجرا، سرمایه‌گذاری و نیروی انسانی نشان می‌دهد که در سال‌های آینده رونق اقتصادی بیش از این را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha