• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۰۶:۱۷
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403041208051
  • خبرنگار : 71429

با الکترونیکی شدن اسناد

الزام تبدیل اسناد دفترچه‌ای به «تک‌برگ» حذف می‌شود

الزام تبدیل اسناد دفترچه‌ای به «تک‌برگ» حذف می‌شود

پس از رونمایی سند مالکیت الکترونیک در دوم تیرماه سال جاری، از این به بعد هر درخواست جدیدی که در سامانه جامع املاک ثبت شود، خروجی آن صدور سند الکترونیک است؛ به این ترتیب الزام تبدیل دفترچه‌ای به سند تک‌برگ در این چرخه حذف می‌شود.

به گزارش ایسنا، با اجرایی شدن قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» از سوم تیرماه سال جاری،  هر درخواست‌ جدیدی که در سامانه جامع املاک ثبت شود، خروجی آن صدور سند الکترونیک است، حالا سند دفترچه‌ای(منگوله‌دار) یا سند تک‌برگ باشد؛ به این ترتیب الزام تبدیل اسناد دفترچه‌ای به سند تک‌برگ در این چرخه حذف می‌شود.

مردم می‌توانند از طریق اپلیکیشن جامع موبایل کاتب، وب سایت جامع کاتب، درگاه پیامک و کد دستوری #۲۲۸۲*، پورتال کارگزاران و دستیار خدمات هوشمند ثبتی، خدمت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

ویژگی‌های سند الکترونیک قابلیت اصالت سنجی آنلاین و آفلاین، غیرقابل جعل و دستکاری، غیرقابل انکار توسط صادر کننده، غیرقابل ویرایش، حتی توسط سامانه صادر کننده، تحویل برخط به صاحب است.

تمام سامانه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک اعم از مالکیت، ثبت شرکت‌ها، اجرای اسناد رسمی بزودی اسنادشان به صورت الکترونیکی صادر خواهد شد و از طریق سکوی کاتب در اختیار آحاد شهروندان قرار می گیرد. 

یکی از کارکردهایی جدی که در بحث سند الکترونیک مدنظر قرار گرفته، این است که رفت و آمدها و تردد غیرضرور را حذف می کند و خدمات ارزان و به موقع به مردم ارائه می دهد.

در سند مالکیت الکترونیک یک شناسه منحصر به فرد، نوع سند، کد ملی مالک، نوع ملک، مشخصات ملک و مالک، نوع کاربری و مشحصات تکمیلی  وجود دارد.

کیو آر کد (QRcode) داخل سند الکترونیک انحصاراً امضای سازمان ثبت است که برای هر سند جانمایی شده و خدشه ناپذیر است. هرگونه تغییری در اقلام اطلاعاتی سند باعث می‌شود که امضای دیگر معتبر نباشد و به صورت برخط قابل اصالت سنجی دارد.

اشتراک‌گذاری نسخه الکترونیک سند با شخصی غیر از صاحب سند مانند مشاوران املاک، بانک و ... و امکان اعمال محدودیت زمانی برای اشتراک‌گذاری، عدم نیاز به رونوشت و نسخه فیزیکی اسناد، اعتمادسازی و شفافیت در معاملات از جمله خدمات اشتراک‌گذاری اسناد الکترونیک است.

پس از رونمایی سند مالکیت الکترونیک در دوم تیرماه سال جاری، از این به بعد هر درخواست جدیدی که در سامانه جامع املاک ثبت شود، خروجی آن صدور سند الکترونیک است؛ به این ترتیب الزام تبدیل دفترچه‌ای به سند تک‌برگ در این چرخه حذف می‌شود. از زمانی که نسخه الکترونیکی سند صادر می‌شود مالک سند از طریق پیامک از صدور سند الکترونیک آگاه می‌شود و از طریق اپلیکیشن کاتب می‌تواند در بخش اسناد الکترونیک مشخصات کامل سندی که صادر شده است را مشاهده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۰۷:۵۰

بله این درسته شکل سند که نباید مهم باشه اگه میخواهید پیشرفتی در این زمینه داشته باشید اطلاعات را بانرم افزارهای پیشرفته الکترونیکی کنید یعنی چی گیر میدادن به شکل سند

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۱۰:۵۷

سنددفترچه ای خیلی ارزشش ازاین الکترونیابالاست

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۱۱:۴۰

پس چرادرطول سال‌های گذشته مردم را اجباربه تعویض سندوگذاشتن هزینه گزاف کردید؟!!

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۱۲:۴۹

سند دفترچه ای یه قولنامه رسمی شدس ولی سند کاداستر تک برگ مختصات دقیق ملک رو نشون میده و تفاوت از زمین تا آسمونه.سند الکترونیک همون تک برگه که یه مقدار به روز شده و تغییرات دیگه راحت ثبت میشه نیاز به ابطال و صدور مجدد فیزیک رو نداره

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۱۲:۵۵

درشهر بستان آباد خیلی از خانه ها کدپستی ندارند چندبار اقدام شده اما اقدامی نشده هزینه هم پرداخت کردیم

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۱۳:۲۷

سند تگ برگ کاداستری خیلی بهتر از سند الکترونیکی هست ویک مدرک فیزیکی در دست مردم هست و هر موقع وهر جا می توانند جهت نقل و انتقال وخرید وفروش واحد مسکن سریعا ارایه دهند و کارها سریعتر انجام می گردد و نیاز به هنگ کردن گوشی وقطعی گوشی و سیستم رایانه را ندارد که وقت وعمر مردم تلف گردد پس ضمن داشتن سند الکترونیکی و سند تگ برگ کاداستری در دست مردم یک اطمینان خاطر برای مردم هست که وجود هردو مدرک در دست مردم بهتر ومهم می باشد.....

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۱۳:۴۰

چرا چند سال پیش مردم را ملزم به تعویض سند دفترچه ای به سند تک برگ کردید هیچ کارتون با برنامه نیست حالا میگید سند دفترچه ای اشکال نداره

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۱۳:۵۹

سند باید فیزیکی باشد مگه میشه اومدیم یه زمانی تمام سیستم هک شد اون موقعه شما مدرک از کجا میخوای بدین دست مردم که هر زمانی ممکنه سو استفاده بشه ومالک آن خونه نباشید سند باید فیزیکی ودر دسترس

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۱۵:۵۶

باالکترنیکی مخالفم چیزی دردست نداریم انگار صاحب ملکم نیستم واختیاری ندارم اگر هک کنن یا پاک بشه چطور ثابت کنم مال هرکس باید توی مشتش باشه دزد سند خونه روبرد رفتیم مجدد دنبال سند متراژ رواشتباهی ۳متر کمتر زدند حالا چه برسه که سندی تودست نباشه بخوانید حدیث زیاد از این امر

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۱۴:۴۳

دوساله بنیاد مسکن روستایی ساوجبلاغ مدارک گرفته که سند بده،کارشناسی،نقشه برداری هوایی،مالیات ،همه کار شده،اما هنوز سند نیامده،چرا ؟

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۱۴:۵۲

سه ساله مدارک و سند دفترچه ای دادم ثبت اسناد نظر آباد به هر بهونه ای از تکبرگ کردن خودداری میکنن ولی بغل دستی من تکبرگشو گرفته اونم یه هفته ای

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۱۷:۱۴

مگه میشه سند الکترونیک‌نابود بشه 😀اتفاقا خیلی هم امن تره

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۱۷:۲۵

بایستی‌‌مالک‌یک‌مدرکی‌در‌دست‌داشته‌باشد‌.

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۱۳ ۱۷:۳۶

سند الکترونیکی چه مزیتی داره ؟

avatar
دیروز ۱۵:۱۳

بیش از یکسال برای دریافت سند تک برگ بیخودی دویدیم