• پنجشنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98120100087
  • منبع : نمایندگی زنجان

پروژه‌های پخش سیلاب و دغدغه‌ای به نام زمین‌های بلامعارض

پروژه‌های پخش سیلاب و دغدغه‌ای به نام زمین‌های بلامعارض

ایسنا/زنجان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: ۷۴ سایت در سطح استان، مستعد اجرای طرح‌های آبخوان‌داری است.

جواد تاراسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سایت‌های مستعد اجرای آبخوان‌داری، دارای آورد آب مناسب رودخانه و مصالح نفوذپذیر شن و ماسه‌ای است، اظهار کرد: از میان ۷۴ سایت مستعد اجرای آبخوان‌داری در سطح استان، تعداد ۲۹ سایت از آن‌ها قابلیت اجرای پروژه آبخوان‌داری را دارا است.

این مسئول تصریح کرد: هدف از اجرای پروژه پخش سیلاب در استان زنجان، تقویت و پایدارسازی منابع آب شرب و زراعی پایین‌دست پروژه و کنترل سیلاب محل مذکور است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان به مزیت‌ طرح‌های آبخوان‌داری اشاره و عنوان کرد: مزیت اجرای آبخوان‌داری، نفوذ تدریجی رواناب‌ها و سیلاب‌ها به سفره‌های زیرزمینی در فصل کم‌تبخیر است که این موضوع باعث تقویت و تعادل بخشی سفره‌ها می‌شود. همچنین یکی از پارامترهای مهم برای اجرای پروژه پخش سیلاب مذکور بلامعارض بودن محل اجرای پروژه است.

تاراسی با بیان اینکه امسال برای پروژه چهرآباد ۱۰ میلیارد تومان و برای دو پروژه آبخوان‌داری خراسانلو و قره‌چریان حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده است، افزود: در حدود ۲۲۶ هزار هکتار از استان زنجان عملیات آبخیزداری انجام شده است. لازم به ذکر اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۱۸ حوزه استان با اعتباری بالغ بر ۳۳۰ میلیارد ریال انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال اعتبارات مصوب آبخوان‌داری حدود ۲۵۰ درصد و اعتبارات تخصیص یافته حدود صد درصد رشد دارد، عنوان کرد: پروژه چهرآباد در ۲ کیلومتری بالادست روستای چهرآباد واقع شده و تقریبا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برآورد می‌شود سالانه حدود ۵ میلیون مترمکعب سیلاب را به آبخوان موجود در محل تزریق کند.

این مسئول یادآور شد: پروژه پخش سیلاب چهرآباد شهرستان زنجان به عنوان بزرگ‌ترین پروژه پخش سیلاب کشوری به منظور کنترل سیلاب و تغذیه پایدار منابع آب زیرزمینی با حجم مخزن ۸۰۰ هزار مترمکعب و ارتفاع مفید ۱۱ متر انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha