• پنجشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403041409486
  • خبرنگار : 71443

هاوانا گزارش‌ها درباره وجود پایگاه‌های اطلاعاتی چین در کوبا را دروغ خواند

هاوانا گزارش‌ها درباره وجود پایگاه‌های اطلاعاتی چین در کوبا را دروغ خواند
پایگاه ادعایی در کوبا

وزیر امور خارجه کوبا گفت، گزارش‌ها مبنی بر اینکه کوبا پایگاه‌های اطلاعاتی چین را در قلمرو خود جای داده، نادرست است.

به گزارش ایسنا، برونو رودریگز پاریلا، وزیر امور خارجه کوبا امروز (پنج‌شنبه) گزارش‌های اخیر روزنامه وال استریت ژورنال و مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا (CSIS) را رد کرد که گفته بودند این کشور پایگاه‌های اطلاعاتی چین را در قلمرو خود جای داده است.

پاریلا با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: وال استریت ژورنال و مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا [وقتی] بر وجود پایگاه‌های نظامی چین در کوبا پافشاری می‌کنند، دروغ می‌گویند. در عین حال، آنها وجود تقریباً ۸۰۰ پایگاه ایالات متحده در سراسر جهان، ازجمله پایگاه غیرقانونی اشغال شده در گوانتانامو را که به مراکز جاسوسی، شکنجه، مداخله و بی‌ثباتی جهانی تبدیل شده‌اند، نادیده می‌گیرند.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی روز دوشنبه گزارش جدیدی منتشر کرد که در آن ادعا شده چین احتمالا چهار پایگاه اطلاعاتی الکترونیکی و سیگنال اصلی در کوبا برای نظارت بر فعالیت‌های نظامی آمریکا در سراسر اقیانوس اطلس و دریای کارائیب، به‌ویژه از پایگاه‌های فلوریدا ایجاد کرده است.

سفارت چین در واشنگتن روز سه‌شنبه گفت، این ادعاهای آمریکا چیزی جز افترا و تهمت بدخواهانه به چین نیست.

این گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی که اندیشکده‌ای مستقر در واشنگتن است به دنبال گزارش ماه ژوئن نشریه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال مبنی بر مذاکره چین و کوبا درباره روابط دفاعی و اطلاعاتی نزدیک‌تر، از جمله ایجاد یک مرکز آموزشی نظامی مشترک جدید در این جزیره و یک مرکز استراق سمع منتشر شد.

وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد که به گفته مقامات آمریکایی، کوبا و چین به طور مشترک ایستگاه‌های شنود در این جزیره را اداره می‌کنند. نمی‌توان تعیین کرد که، در صورت وجود، کدام یک از آنها در سایت‌های تحت پوشش گزارش سی‌اس‌آی‌اس گنجانده شده است.

وال‌استریت‌ژورنال در آن زمان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد: کوبا و چین به‌طور مشترک ایستگاه‌های شنود در این جزیره را اداره می‌کنند.

با این حال، نمی‌توان تعیین کرد که در صورت وجود، کدام یک از آنها در سایت‌های تحت پوشش گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گنجانده شده است.

سفارت کوبا در واشنگتن نیز گفت که این مقاله حاوی اطلاعات کاملا جعلی و بی اساس است اما هیات دیپلماتیک چین تاکنون هیچ اظهار نظری درباره این گزارش نکرده است.

مقامات و تحلیلگران سابق مدعی هستند، نگرانی در مورد این ایستگاه‌ها این است که چین از نزدیکی جغرافیایی کوبا به جنوب شرقی ایالات متحده برای به دست آوردن ارتباطات الکترونیکی حساس از پایگاه‌های نظامی آمریکا، تأسیسات پرتاب فضایی و کشتی‌های نظامی و تجاری استفاده می‌کند.

همچنین نویسندگان گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی پس از تجزیه و تحلیل سال‌ها تصاویر ماهواره‌ای دریافتند که کوبا در سال‌های اخیر امکانات جاسوسی الکترونیکی خود را به‌طور قابل‌توجهی ارتقا و گسترش داده و به‌طور خاص به چهار سایت «بژوکال، ال سالائو، واجای و کالابازار» اشاره کرده‌اند.

در حالی‌که برخی از سایت‌هایی که توسط اندیشکده آمریکایی توصیف شده‌اند، مانند سایت بژوکال قبلا به‌عنوان پست‌های شنود شناسایی شده‌اند، تصاویر ماهواره‌ای جزئیات جدیدی در مورد قابلیت‌ها، رشد آنها در طول سال‌ها و پیوندهای احتمالی با چین ارائه می‌دهند.

این گزارش در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده درباره رقابت قدرت‌های بزرگ در دریای کارائیب و نقاط دیگر در آمریکای لاتین منتشر شده است، جایی که واشنگتن برای دهه‌ها تلاش کرده تا از دستیابی رقبا به مزیت نظامی و اقتصادی جلوگیری کند.

بنابر این گزارش، چین در حال ساخت یک بندر بزرگ در سواحل اقیانوس آرام در پرو است. در همین حال، روسیه اخیرا یک زیردریایی هسته‌ای با قابلیت شلیک موشک‌های کروز کالیبر و یک ناوچه را به بندر هاوانا کوبا فرستاد. جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در ارزیابی سالانه تهدیدات خود که در فوریه منتشر شد برای اولین بار به‌طور علنی اعلام کرد چین به‌دنبال تأسیسات نظامی در کوبا است اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha