• پنجشنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۸ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98082315284

یک جامعه‌شناس:

آموزش، شکل‌دادن به حافظه جنسی است

 آموزش، شکل‌دادن به حافظه جنسی است

ایسنا/خراسان رضوی یک جامعه‌شناس گفت: غریزه، فطرت و فرهنگ سه اصل اساسی در رابطه با مسائل آموزش جنسی است.

ابراهیم فیاض، امروز در سلسله نشست‌های «اندیشه‌ورزی حکمت جنسی» با موضوع «طرح سؤوال و ارائه پاسخ حکیمانه به مسأله تربیت و آموزش جنسی در نظام رسمی و غیررسمی تعلیم و تربیت کشور» که در هتل آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، مطرح کرد: غریزه، فطرت و فرهنگ سه اصل اساسی در رابطه با مسائل آموزش جنسی است. آموزش، شکل‌دادن به حافظه جنسی است و تمام شخصیت حافظه است. آموزش مطالبه و کنجکاوی بدنی می‌آورد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه «اولین مقوله در کودکی، شناخت بدنش است»، عنوان کرد: دوره بلوغ و نوجوانی دوره شناخت جنسی بدن است، در بزرگسالی کاملًا وارد آموزش و تکنیک روابط جنسی می‌شویم.

فیاض خاطرنشان کرد: در این زمینه سه حوزه آموزشی داریم؛ خانواده، مذهب، نهاد آموزش رسمی که مدرسه و رسانه جزء آن است. هدف خانواده تربیت و پرورش، رسانه و مدرسه آموزش و  مذهب، آموزش و پرورش است. در آموزش جنسی عشق بسیار مهم است که  در ایران اصلاً مطرح نیست و عشق را باید با فلسفه آموزش دهیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه «سه ساختار اجتماعیِ خانواده، جامعه و دولت را داریم»، گفت: متاسفانه جامعه جای خانواده نشسته و این انحراف ایجاد شده‌است. 

در بخش دیگری از این نشست؛ خدابخش احمدی نوده، دکترای روانشناسی، مطرح کرد:  فکر نمی‌کنم کسی باشد که با تربیت جنسی مخالفت داشته باشد. همه موافق‌اند و همه این نیاز را احساس می‌کنند. نظام تعلیم و تربیت ما، چه وضعیتی دارد و می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم؟ آیا آموزش و پروش این موضوع را پذیرفته است؟

وی افزود: آیا آموزش‌وپرورش ما ظرفیت چنین کار عظیم و بزرگی را دارد؟ آموزش‌وپرورش خانواده را هم به کار گرفته است. آیا خانواده در خدمت آموزش‌وپروش است یا برعکس؟، آیا آموزش‌وپروش، آموزش‌محور است یا کنکورمحور؟

این روانشناس با بیان اینکه «این مسأله امری کاملاً تربیتی است»، گفت: بخشی از مسأله جنسی بهداشت و سلامت است و بخشی مربوط به رسانه، مذهب و ارزش‌های دینی است. وقتی دقیق‌تر به این موضوع نگاه می‌کنیم، تعلیم و تربیت رسمی چه سهمی از این موضوع دارد؟

احمدی نوده خاطرنشان کرد: از شکل‌گیری نطفه تا مرگ، مسائل جنسی و تربیت وجود دارد. دوران کودکیِ اول مهم‌ترین زمان برای شکل‌گیری تربیت جنسی است. چگونه می‌توان در سیستم تعلیم و تربیت به عهده گرفته شود؟

وی ادامه داد: مسائل جنسی، حساس‌ترین مسأله انسانی است،‌ این مسأله کاملا تربیتی است. آموزش بخش‌هایی از آن است. باید این سهم کاملاً مشخص شود. در کودکی بحث حیا به جای آموزش مسائل جنسی مطرح است. در نوجوانی، هویت و در جوانی عشق و مدیریت عشق مهم است.

این روانشناس با بیان اینکه «ما از نهادهای غیررسمی و خانواده همه‌چیز را گرفته‌ایم»، گفت:  خانواده دارد می‌میرد و پدر در ایران در حال از بین رفتن است. با این نوع آموزش و عنوان در آموزش‌وپرورش، مخالف هستم. هنوز نمی‌دانیم سندی که نوشته می‌شود چه مشکلاتی را حل می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha