• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070504145
  • خبرنگار : 50549

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم:

وقف‌نامه فرهنگ‌واره حقوق انسان است

وقف‌نامه فرهنگ‌واره حقوق انسان است

ایسنا/خراسان رضوی عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: وقف‌نامه اوج تکامل فکری امت اسلام و فرهنگ‌واره حقوق انسان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مروی امروز (پنجم مهر ماه) در همایش تجلیل از یاوران وقف با اشاره به وجود حکمت در شعر برخی از شعرا، اظهار کرد: نکته لطیفی در اشعار با موضوع ارزش عمر وجود دارد، اما آنچه در گذر عمر اهمیت دارد این است که چگونه آن را سر کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد در آخر عمر که نگاه کنند، می‌بینند که عمر را بیهوده گذرانده‌اند، اما برخی هستند که خدا در این دنیا به آن‌ها بال پرواز می‌دهد و توفیق پیدا می‌کنند که عمر خود را رایگان از دست ندهند. واقفان از دسته انسان‌هایی هستند که عمر خود را رایگان واگذار نمی‌کنند و با وقف بخشی از اموال خود به این توفیق الهی دست می‌یابند و به آن درجه از ارزش‌گذران عمر در راه نیک نائل می‌شوند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: انسان وقتی از دنیا می‌رود دیگر با هر عملی که برایش سود داشته باشد، خداحافظی می‌کند، مگر یک گروه از افراد که صدقه جاریه از خود باقی می‌گذارند و از عمر خود به خوبی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به نکات قوت فقه اسلامی، گفت: در فقه اسلامی مطالب درخشانی در باب تفوق فقه اسلام بر زمان وجود دارد و مسئله وقف یکی از این مطالب است. در واقع، سنت حسنه وقف وسیله حقوقی و اجتماعی برای عدم تکاثر ثروت، تبدیل مالکیت خصوصی با رضایت به مالکیت عمومی و غلبه اهداف اجتماعی اخلاقی بر سود شخصی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت ماهیت وقف در فقه اسلام و نظام‌های غیرمتصل به وحی، ادامه داد: در نظام‌های غیرمتصل به وحی مال بدون مالک را نمی‌توانند به رسمیت بشناسند و برای وقف مسائل پیچیده‌ای طراحی کردند که در آن مانده‌اند.

وی بیان کرد: با مقارنه بین وقف در نگاه فقه شیعی و بین وقف در نظام حقوقی غربی می‌توان به امتیازهای عجیبی از فقه شیعه رسید.

مروی اظهار کرد: یکی از بزرگترین امتیازات نظام فکری اسلام و تشیع دنیا وقف‌نامه‌های موجود در طول بیش از ۱۰۰۰ در نظام فکری اسلام و تشیع است، ما در این زمینه می‌توانیم به جهان بشری اعلام کنیم که وقف‌نامه‌ها اوج تکامل فکری امت اسلام و فرهنگ‌واره حقوق انسان است.

وی ادامه داد: وقف‌نامه‌ها نشان از نگاه انسان به دیگران، نگاه اسلام به اشیا، نگاه انسان به حیوانات از دیدگاه اسلامی است و یکی از عمیق‌ترین مواردی که جامعیت اسلام را در همه زمینه‌ها می‌توانیم به دنیا نشان دهیم همین وقف‌نامه‌هاست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم افزود: ما وقف‌نامه‌ای داریم از ۹۰۰ سال پیش که برای تصفیه فاضلاب ثبت شده است، درست زمانی که کشوری مثل آلمان فاضلاب را در کوچه و خیابان رها می‌کردند ما وقف برای تصفیه فاضلاب داشته‌ایم.

وی گفت: وقف برای پرندگان در زمستان، وقف برای جذب کودکان به امور دینی از جمله وقف‌های لطیفی است که توسط واقفان نیک‌اندیش صورت گرفته است.

او اضافه کرد: اگر ما بتوانیم وقف‌نامه‌ها را به‌عنوان منظومه فکری تشیع به دنیا نشان دهیم کار بزرگی کرده‌ایم، اما مبلغان، نهادهای تبلیغاتی، نهادهای هنری و ... کمتر در زمینه بسط و گسترش فرهنگ وقف کارهای قابل ارائه‌ای را مطرح می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha