• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070504139
  • خبرنگار : 50990

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد:

بیش از ۶۸ هزار تقاضا در سامانه سپند ثبت‌ شده است

بیش از ۶۸ هزار تقاضا در سامانه سپند ثبت‌ شده است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد از استقبال والدین دانش‌اموزان از سامانه سپند خبر داد و گفت: برای ثبت‌ نام سرویس مدارس در سامانه سپند، آمارها فراتر از انتظار بود و ۶۸هزار و ۵۲۹ تقاضا در این سامانه ثبت شد که در کشور عدد بی‌نظیری است.

مرتضی چایچی مطلق امروز (پنجم مهر ماه) در نشستی خبری درباره سرویس‌های مدارس، اظهار کرد: شهریور ماه سال گذشته از سوی هیئت وزیران آیین‌نامه‌ای درباره سرویس مدارس و تغییرات جدید آیین‌نامه‌ای ابلاغ شد که تکالیف جدیدی را برای شهرداری‌ها معین کرد. در این آیین‌نامه، مسئولیت‌های جدیدی برای شهرداری‌ها تعیین و تغییرات عمده‌ای در نحوه قراردادها و طرفین قراردادها ایجاد شده است. به طوری که در گذشته، قراردادها بین اولیای دانش‌آموزان و مدارس منعقد می‌شد، اما اکنون این قراردادها به شرکت‌های حمل و نقل منتقل شده است و شهرداری‌ به‌عنوان مرجع اصلی در این زمینه معرفی شد.

وی درباره سازمان تاکسیرانی، بیان کرد: سازمان تاکسیرانی به‌عنوان متولی اصلی خدمات حمل و نقل سبک شهری، فراخوانی را در دو نوبت در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر کرد که از میان ۶۳ شرکت متقاضی سرویس مدارس، با ارزیابی و امتیازبندی انجام‌شده ۵۳ شرکت به‌عنوان شرکت‌های اصلی و پنج شرکت به‌عنوان شرکت‌های رزرو انتخاب شدند.

او درباره سامانه سپند، گفت: سامانه سپند (مخفف سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی) یک سامانه ملی است که توسط سازمان  شهرداری در اختیار قرار گرفته است. این سامانه امسال به‌طور جدی بارگذاری شده است.

چایچی افزود: آمار پیش‌بینی‌شده برای ثبت‌ نام سرویس مدارس حدود ۶۴ هزار نفر بود و بعد از سه‌ نوبت، ۶۸هزار و ۵۲۹ تقاضا در این سامانه ثبت شد.

بیش از ۹۵ درصد  تقاضاهای ثبت‌شده به سرویس‌ دسترسی پیدا کردند

وی بیان کرد: اطلاعات ثبت‌ نامی در سامانه سپند در سه بخش شامل اطلاعات اولیا مانند مکان سکونت و شماره تماس و ...، اطلاعات دانش‌آموز مانند مقطع تحصیلی، کد ملی و وضعیت معلولیت و بخش سوم اطلاعات خودرویی (ون، مینی‌بوس، سواری) که مورد درخواست دانش‌آموز بود، ثبت شد.

چایچی مطلق با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد تقاضاهای ثبت‌شده به سرویس‌ دسترسی پیدا کردند، گفت: در دریافت اطلاعات ثبت شدگان سامانه سپند، چالش‌هایی وجود داشت که با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته با همکاری آموزش و پرورش، شورای هماهنگی ترافیک و شورای امنیت ترافیک استان، این اطلاعات در اختیار ما قرار گرفت.

مدیرکل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهرداری مشهد درباره مشکلات مسیر جابه‌جایی دانش‌آموزان، اظهار کرد: برخی دانش‌آموزان دچار مشکلاتی هستند که عمده این مشکلات مربوط به مسیرهای پراکنده است.

وی با اشاره به سامانه ۱۳۷ مردمی، گفت: برای دریافت نظرات و شکایت اولیا، مسیرهای مختلفی مانند سامانه ۱۳۷ در نظر گرفته شده است که با همکاری شهرداری پاسخگوی اولیا خواهد بود.

مدیرکل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهرداری مشهد ادامه داد: با توجه به هفته‌های اول مدارس، بویژه در مقطع ابتدایی، چالش‌های بیشتری وجود دارد که با تلاش، آن‌ها را رفع خواهیم کرد. 

چایچی مطلق درباره نرخ سرویس مدارس، بیان کرد: در سال‌های گذشته نرخ از سمت کمیته ماده ۱۸ پیشنهاد و در شورا تصویب  و بعد از تایید و اخذ مجوز ابلاغ و این نرخ لحاظ می‌شد، اما امسال لایحه‌ای از سمت شهرداری تعیین شد و شورای اسلامی آن را تایید و در نهایت به فرماندار مشهد  منعکس شد که تا هفته آینده  نتیجه آن قابل ارائه و ابلاغ خواهد شد که چه عددی باید پرداخت کنند.

بیش از ۶۸ هزار تقاضا در سامانه سپند ثبت‌ شده است

هیچ تفاوتی بین کرایه سرویس مدارس دولتی و غیرانتفاعی وجود ندارد

وی با اشاره به کرایه سرویس مدارس دولتی و غیرانتفاعی، گفت: به لحاظ نرخ سرویس مدارس، هیچ تفاوتی بین این دو مدارس لحاظ نمی‌شود و تنها تفاوت هزینه‌ها، بستگی به طول مسیر و شرایط ترافیک دارد. بنابراین جدول هزینه‌ها در سامانه سپند و سایت سازمانی ارائه خواهد شد.

چایچی مطلق ادامه داد: تا دهه اول شهریور، نرخ سرویس مدارس مانند سال گذشته بود که ۴۰ درصد آن را اولیا نقدی و بقیه آن را با دو فقره چک پرداخت می‌کردند، با توجه به جلسه ۳۱ شهریور مقرر شد شرکت‌ها فارغ از طول مسیر، دو میلیون تومان علی‌الحساب از اولیا دریافت کنند تا نرخ مشخص شود. پرداخت باقی آن از آبان تا انتهای بهمن‌ ماه در چهار مرحله خواهد بود. همچنین برای والدین کم‌برخوردار، نرخ مقرون به‌صرفه لحاظ خواهد شد.

فقط ۱۰ درصد دانش‌آموزان هفته‌های اول مهر به سرویس‌های مدارس متکی هستند

مدیرکل نظارت بر تاکسیرانی درباره گله‌مندی والدین از بعضی از رانندگان سرویس مدارس که  در ساعات اولیه صبح، دانش‌آموزان را سوار می‌کنند و این زمان برای خانواده‌ها خیلی زود به نظر می‌رسد، بیان کرد: صحبت‌هایی بین مسئولان آموزش و پرورش و برنامه‌نویسان برای بهینه‌سازی زمان‌بندی سرویس‌ها انجام شده است. هدف این است که سرویس‌ها بتوانند به‌طور همزمان چند دانش‌آموز را پوشش دهند بدون اینکه دانش‌آموزان زمان زیادی را در مدرسه معطل شوند.

چایچی مطلق گفت: در هفته‌های اول مهر ماه، بیشتر دانش‌آموزان از خودروهای شخصی برای رفت و آمد استفاده می‌کنند و فقط ۱۰ درصد از دانش‌آموزان به سرویس‌های مدارس متکی هستند. امیدوارم با گذشت زمان و تنظیمات لازم، استفاده از سرویس‌های مدارس افزایش و مشکلات موجود کاهش یابد. همچنین گشت‌های فعال در مدارس بزرگتر مستقر شده‌اند تا نظارت بهتری بر سرویس‌ها داشته باشند.

او درباره تغییرات نرخ سرویس مدارس، اظهار کرد: نرخ‌ها ممکن است با توجه به شرایط مختلف مانند تعطیلات و تغییرات در برنامه‌های مدارس تغییر کند. در صورت عدم حضور راننده یا تغییر شرایط زندگی، پیش‌بینی‌هایی برای انصراف از قرارداد وجود دارد که شامل بازپرداخت بخشی از مبلغ می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha