• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070504017
  • خبرنگار : 30147

اشتباهی که در دل دامداران دلهره انداخت

اشتباهی که در دل دامداران دلهره انداخت

ایسنا/خراسان رضوی چند وقتی می‌شود که در بین دامداران صحبت‌هایی از جوابگو نبودن واکسن‌های ایرانی بر روی دام‌ها و رفتن به سمت استفاده از واکسن‌های خارجی از طریق واسطه‌ها که آن هم خطرات و نگرانی‌های خود را در پی دارد مطرح می‌شود.

صحبت‌هایی که اگر تا آخر بشنوی می‌فهمی تمامی آنها به مشاوره‌های اشتباهی ختم می‌شود که برخی برای فروش واکسن‌هایشان آنها را مدام بر گوش دامداران خوانده‌اند ولی هیچ‌گاه نگفته‌اند که در صورت کوچک‌ترین خطا چه عواقبی دامنگیرشان می‌شود.

این روزها دامداران در صورتی به تهیه این نوع واکسن‌ها می‌پردازند که نمی‌دانند چگونه نگهداری شده و اگر حتی برای دقایقی زنجیره سرمایی آن رعایت نشود دیگر قابل استفاده نبوده و در صورت تزریق منجر به تلف شدن دام می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران کاشمر در همین خصوص با بیان اینکه باید برخی واکسن‌های مورد نیاز دام را از مرکز استان تهیه کنیم، گفت: علیرغم اینکه دامدار استانداردهای لازم را برای انتقال به شهرستان رعایت می‌کند، اما نمی‌دانیم فروشنده هم استانداردهای نگهداری را رعایت کرده یا نه و این نگرانی‌هایی را برای ما ایجاد می‌کند.

عباس شجاعی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه دامداران باید هزینه واکسیناسیون دام را پرداخت کنند، گفت: چون مجبور هستیم خودمان واکسن مورد نیاز را تهیه کنیم عملاً برخی دامداران این هزینه را انجام نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نبود مراکز واکسیناسیون در کاشمر مشکلاتی را به وجود آورده است، افزود: برای تهیه واکسن خارجی مجبور هستیم به مشهد مراجعه کنیم که آوردن آن هم به شهرستان به لحاظ رعایت دما شرایط و سختی‌های خاص خود را دارد.

مدیر عامل شرکت تعاونی گاوداران کاشمر با بیان اینکه اکنون برخی دامداران دام سنگین واکسن زردی، سل و بروسلوز را کمتر به دام تزریق می‌کنند، تصریح کرد: کمبود نیرو در دامپزشکی موجب شده که برای تزریق به موقع با بخش‌های خصوصی کار کنیم که آن هم در قبال پرداخت هزینه‌های بسیاری است.

اشتباهی که در دل دامداران دلهره انداخت

وی از وجود بالغ‌بر ۸۰۰۰ دام سنگین در شهرستان خبر داد و افزود: اکنون واکسن تب برفکی، زردی، پرخوری و... را خودمان برای تزریق دام از مشهد تهیه می‌کنیم.

شجاعی بیان کرد: هرچند واکسن‌هایی که از سایر شهرها تهیه می‌کنیم هنوز تاریخ مصرف دارد اما برخی مواقع فروشنده شرایط نگهداری را رعایت نمی‌کند، به عنوان مثال یک سال قبل واکسن تب برفکی را از یکی از شهرهای اطراف تهیه کردم اما چون فروشنده شرایط نگهداری را رعایت نکرده بود چند روز پس از تزریق مجبور شدم ۵ تا ۶ گاو را کشتار کنم.

وی با بیان اینکه تهیه واکسن‌های خارجی با واسطه امکان‌پذیر است و از سویی واکسن‌هایی که دامپزشکی دارد ایرانی بوده و جوابگو نیست، تصریح کرد: صنعت دام با مشکلات بسیاری مواجه است.

واکسن‌های داخلی ایمنی دارد؟

اینکه واکسیناسیون دام‌ها به صورت رایگان توسط شبکه دامپزشکی تحت هر شرایطی با توجه به نیروهای انسانی باید انجام شود جزو  وظایف ذاتی بوده و در این خصوص هیچ عاملی نباید در امورات روزمره دامپزشکی که جزئی از وظایف ذاتی آنها محسوب می‌شود خللی وارد کند، اما اینکه چرا دامداران به سمت دلالان رفته و اعتمادی به واکسن‌های داخلی ندارند موضوعی بود که جای بررسی بیشتری داشت.

دکتر سعید خانزاده رئیس دامپزشکی کاشمر در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه برخی مشاوره‌های نادرست موجب می‌شود دامداران گمان کنند واکسن‌های خارجی بهتر از نوع ایرانی است، اظهار کرد: برخی دامداران در حالی بدون هماهنگی با دامپزشکی اقدام به تهیه واکسن می‌کنند که اگر اتفاقی بیفتد و تلفاتی بدهند چون زیر نظر دامپزشکی واکسیناسیون انجام نشده مسئولیت با خودشان است.

وی واکسیناسیون بدون هماهنگی دامپزشکی را فقط به ضرر دامدار دانست و خاطرنشان کرد: برخی دامداران فقط به دلیل مشاوره‌های نادرست هزینه بیشتری را متقبل می‌شوند؛ در صورتی که واکسن‌های مورد نیاز به صورت رایگان و در قالب طرح تزریق می‌شود.

رئیس دامپزشکی کاشمر گفت: اینکه بعضاً گفته می‌شود واکسن‌های ایرانی به میزان واکسن‌های خارجی کیفیت ندارد کاملاً اشتباه است، در شهرستان کاشمر حدود ۴۵۰۰ رأس دام سنگین داریم که بخش اعظمی از واکسن‌های تزریق شده به این تعداد دام ایرانی بوده و تاکنون هیچ گونه مشکلی هم گزارش نشده است.

اشتباهی که در دل دامداران دلهره انداخت

وی با اعلام اینکه دامداران هر واکسنی خواسته باشند حتی نوع خارجی را می‌توانیم با همکاری بخش خصوصی برایشان فراهم کنیم، افزود: نه تنها تمامی واکسن‌های مورد نیاز در استان موجود بوده و هیچ گونه کمبودی در این خصوص نداریم، بلکه واکسن‌های شاربون، تب مالت، تب برفکی و لمپی اسکین و... برای دام سنگین به طور رایگان تزریق می‌شود.

رئیس دامپزشکی کاشمر با بیان اینکه برای تهیه برخی واکسن‌ها از گذشته باید بهایی توسط دامدار پرداخت شود و تعدادی دیگر نیز رایگان هستند، گفت: اکنون در شهرستان دو مرکز واکسیناسیون مستقل و یک مرکز وابسته واکسیناسیون داریم که واکسن‌های بهادار را وارد منطقه می‌کنند و مشکلی برای تأمین نداریم.

وی با اشاره به اینکه واکسن‌ها چون تاریخ دارند اگر به موقع استفاده نشود باید آنها را جمع‌آوری کرد، افزود: دامداران اگر واکسن خاصی را نیاز داشته باشند در اسرع وقت می‌توانیم از مرکز استان برایشان تأمین کنیم.

خانزاده افزود: تمام واکسن‌های موجود در کشور را در خراسان رضوی داریم و کمبودی نیست، حتی امکان تهیه واکسن‌های خارجی و مورد تقاضای دامدار را هم داریم.

رئیس دامپزشکی کاشمر تصریح کرد: تزریق هرگونه واکسیناسیون باید در سامانه مربوطه دامپزشکی ثبت شود تا اگر تلفاتی اتفاق افتاد و غرامتی خواستند از بیمه بگیرند برایشان مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه دا: گرچه واکسنی که می‌خواهد تزریق شود از مبدأ تا مقصد زنجیره سرد دارد و باید تمامی استانداردها رعایت شود، اما متأسفانه برخی دامداران در انتقال واکسن به شهرستان چون شرایط لازم را رعایت نمی‌کنند عملاً پس از تزریق دام با مشکلات و بعضاً تلفاتی مواجه می‌شوند.

خانزاده با بیان اینکه ایمنی برخی واکسن‌های داخلی از بسیاری واکسن‌های خارجی بیشتر است، تاکید کرد: از دامداران درخواست داریم واکسن را حتماً از مراکز مجاز شهرستان تهیه کنند.

رئیس دامپزشکی کاشمر با اعلام اینکه اگر حتی برای ۱۵ دقیقه زنجیره سرمایی واکسن رعایت نشود هیچ تأثیری بر روی دام ندارد، گفت: دامداران هر واکسنی بخواهند فقط کافی است درخواستشان را به دامپزشکی بدهند.

اشتباهی که در دل دامداران دلهره انداخت

وی با بیان اینکه نیروهای دامپزشکی خود بر اساس زمان مقرر به دامداری‌ها برای تزریق واکسن مراجعه می‌کنند، گفت: گرچه تعداد دامداری‌های صنعتی شهرستان به تعداد انگشتان دست هستند اما اولویت‌های واکسیناسیون با این‌گونه دامداری‌هایی هستند که در طرح دامپزشکی قرار گرفته‌اند.

خانزاده با اشاره به اینکه حتی اگر دامداری‌ها همکاری لازم برای واکسیناسیون دام را نداشته امکان شکایت برای ما محفوظ است، افزود: واکسیناسیون وظیفه ما و برای حفظ دام از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های مشترک است.

در حالی که این روزها دامداران با مشکلات بسیاری از جمله گرانی نهاده و بی‌توجهی برخی مسئولان دست و پنجه نرم می‌کنند می‌طلبد متولیان با ارائه آموزش‌های چهره به چهره دامداران را نسبت به آنچه که باید آگاه کنند تا لااقل به دلیل تزریق واکسن‌های بی‌کیفیت متحمل خسارت‌های بیشتری نشوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha