• سه‌شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98061206469
  • منبع : نمایندگی همدان

اردوهای جهادی نمایش محبت و عشق جوانان انقلابی

اردوهای جهادی نمایش محبت و عشق جوانان انقلابی

ایسنا/همدان به دعوت بسیج رسانه بازدیدی از عملکرد اردوهای جهادی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از روستاهای محروم کبودراهنگ و رزن صورت گرفت که در این بازدید خبرنگاران از نزدیک در جریان فعالیت های اردوهای جهادی قرار گرفتند.

به‌گزارش ایسنا، انتخاب این روستاها از سوی مسئولان اردوهای جهادی در نهایت دقت و ظرافت صورت گرفته زیرا روستاهایی را انتخاب کردند که در نهایت گرفتاری‌ها و مشکلات قرار داشته و در محرومیت دست و پا می‌زدند.

مدارس کهنه و نیمکت‌های قدیمی، جاده‌های خاکی و بدون زیرساخت، نداشتن آب سالم و همیشگی، وجود بیماری‌هایی که سرپرستان خانواده‌ها توانایی پیگیری و درمان بیماری‌ها را ندارند، تنها بخش کوچکی از نقاط ضعف‌های این روستاها بود که در عرض 3 ساعت بازدید خبرنگاران به چشم آمد.

با وجود مشکلات گسترده این افراد، صفا و صمیمیت اهالی روستا همچنین بیرق‌های سیاه و سرخی که در نخستین روز ماه محرم، بر فراز هر خانه و مسجدی برافراشته شده بود نشان از صفا و اعتقادات این مردم پاک و مهربان داشت که در همه عرصه‌ها نظام را حمایت کرده ولی مسئولان این افراد را به راحتی فراموش کردند و امروز با وجود این فرشته‌های زمینی گرد و غبار بی‌مهری مسئولان از دل‌های آنان زدوده شده است.

معصومه کریمی دانشجوی رشته هوش‌بری دانشگاه ابن سینای همدان است و در این اردوی جهادی مسئولیت امور فرهنگی بانوان در روستای "قله جوق زمانی" را برعهده دارد.

وی درباره برنامه ها و کلاس های برگزار شده در این روستای محروم گفت: مجموعه برنامه‌های دانشجویی دانشگاه ابن‌سینا در دو بخش فرهنگی و درمانی است که در بخش فرهنگی می‌توان به کاردستی، نقاشی، نهج‌البلاغه، قرآن، احکام، سرود، خیاطی، بافتنی، کشاورزی، کشت زعفران، دامپروری، گیاهان دارویی و غیره است که در دو گروه سنی و برای دختران و پسران ارائه می‌شود، اشاره و در بخش درمانی نیز می‌توان به حضور دندانپزشک، پزشک عمومی، ماما، روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب اشاره کرد.

کریمی تأکید کرد: در روستای قله جوق زمانی با وجود اینکه 400 نفر جمعیت بیشتر ندارد، ولی بااین حال استقبال بسیار خوبی از کلاس های فرهنگی و پزشکان حاضر صورت گرفته است.

وی درباره استمرار و ادامه کلاس‌ها نیز گفت: در روستاها هرساله برنامه‌ها در فصل تابستان برقرار است ولی اردوهای دانشجویی در مناطق حاشیه شهر همه ایام سال انجام می‌پذیرد.
دانشجوی هوش بری دانشگاه ابن‌سینا با بیان اینکه خوشبختانه بیماری خاصی در این روستا گزارش نشده است، عنوان کرد: در هنگام ورود به روستا به تک تک خانه‌های روستایی سر زده و به صورت چهره به چهره از سرپرست خانواده‌ها درخواست داشتیم تا فرزندانشان را به ما بسپارند.

وی درباره بیمارانی که نیاز به مراحل درمانی بالاتر مانند سونوگرافی، رادیولوژی و ام. ار.ای داشتند نیز گفت: باتوجه به امکانات محدود کادر درمانی در روستاها، ما دفترچه‌های بیماران را به شهرستان‌ها ارجاع می‌دهیم.

کریمی با بیان اینکه اسکان خواهران در دمق است، عنوان کرد: افرادی که در این اردوها شرکت می‌کنند تمام طول اردو را در دور از خانواده‌ها در این روستاها گذرانده و شب را در محل اسکان به صبح می‌رسانند.

وی افزود: دانشجویان دختر دانشگاه ابن‌سینا در سه روستای محروم و آقایان نیز در همین تعداد مستقر و به خدمت‌رسانی مشغول هستند.

خانم نرگس خلج بانویی است که از حوزه علمیه خواهران همدان در این اردوها شرکت کرده و مشغول آموزش نقاشی به کودکان و خردسالان است و درباره اقدامات انجام شده در این روستا، گفت: بیشترین استقبال از کلاس نقاشی در رده سنی کودکان است.

وی افزود: علاوه بر برپایی کلاس‌هایی نقاشی و سرود به دانش‌آموزان به صورت هدیه بسته لوازم‌التحریر داده شده تا انگیزه‌ای برای شروع سال تحصیلی باشد.

خلج به برخی از مشکلات روستا اشاره و عنوان کرد: وجود آب چشمه برای مصرف شرب روستا باعث بروز مشکلات زیادی برای روستاییان شده است به‌طوریکه دوستان حاضر در اردو با مصرف این آب دچار مسمومیت شدند ولی اهالی به ناچار به این آب عادت کرده‌اند.

وی ادامه داد: وجود برخی از مشکلات اقتصادی و بهداشتی موجب شده که خانواده ها در این روستا تمایلی به فرزند آوری نداشته باشند و اغلب به داشتن یک فرزند قناعت کنند که در این باره مشاوره های زیادی ارائه شده است.

محمد حسین باقری دانشجوی ترم ده رشته پزشکی نیز که چند روز در همین روستا مستقر است درباره بیشترین علت بیماری های روستای قله جوق زمانی گفت: بیشتر بیماری های مردم این روستا ابتدایی بوده و با بیماری های پیچیده دست و پنجه نرم نمی کنند ولی از پس همین بیماری های ابتدایی نیز بر نمی آیند که نمونه آن ابتلای بیشتر افراد به کم خونی شدید، ضعیف بودن چشم ها، تیروئید و درد مفاصل به دلیل کار زیاد است.

وی افزود: برای سال‌های آینده و برنامه‌های دراز مدت باید به فکر درمان همین بیماری‌های ابتدایی باشیم و هدف ما باید درمان این نوع بیماری‌ها باشد تا کارایی افراد بالا برود.

باقری عنوان کرد: این روستا خانه بهداشت ندارد و بسیج مشکلات درمانی این افراد را حل می‌کند که وجود یک خانه بهداشت باعث کم شدن بسیاری از مشکلات خواهد شد.

وی وقت آزاد روستاییان را یکی دیگر از مشکلات این روستا عنوان و تأکید کرد: اگر بتوانیم وقت ازاد روستاییان را با شغل‌های کوتاه مدت مانند پرورش گیاهان دارویی با دادن وام‌های مناسب برطرف کنیم موتور محرک اقتصادی برای خود ایجاد کرده‌ایم.

شش کودک به هدف دهان عاری از پوسیدگی رسیدند

فاطمه سبزه‌ای دانشجوی رشته پزشکی و مسئول اردوی جهادی خواهران دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا و مستقر در روستای "اورته قمیش" نیز گفت: اردوی این مجموعه در سه بخش درمانی، فرهنگی و عمرانی خلاصه می‌شود که بخش‌های عمرانی مربوط به برادران و بخش فرهنگی بیشتر در دست خواهران است.

وی افزود: در بخش درمانی رزیدنت مغز و اعصاب، پزشک عمومی، ماما و دندانپزشکان در روستاها حضور پیدا کرده و آموزش بهداشت و غربالگری در حوزه بهداشتی، دندان و مسائل بهداشتی مربوط به شپش مطرح شده است.

سبزه‌ای ادامه داد: وضعیت سلامت این روستا نامناسب است زیرا در دمق به عنوان یک شهر فقط هفته‌ای یکبار پزشک عمومی حضور دارد و چنانچه فردی در وسط هفته بیمار شود باید به مرکز شهرستان یا استان مراجعه کند همچنین شرایط بسیار نامناسبی برای آب وجود دارد به‌طوریکه آب لوله کشی از چشمه یک روز در میان و نیم ساعت برقرار است که خارج از تصور هر فردی است.

وی با بیان اینکه کلاس‌های احکام، قرآن، مشاوره، روانشناسی نیز در این روستا برگزار می‌شد، تصریح کرد: یک کلینیک سیار دندانپزشکی در اختیار اردوهای جهادی قرار داده شده بود که به علت اینکه سال گذشته غربالگری در دو روستای چاربلاغ و اورته قمیش انجام گرفته بود، ترجیح داده شد که امسال نیز همین دو روستا به عنوان روستاهای هدف و تکمیل طرح غربالگری صورت پذیرد.

مسئول اردوهای جهادی خواهران علوم پزشکی با بیان اینکه جامعه هدف دندانپزشکی دانش‌آموزان کلاس‌های ششم و هفتم و با شعار دهان عاری از پوسیدگی بود، تأکید کرد: کل دانش آموزانی که توسط واحد دندانپزشکی درمان شدند، 31 نفر و کل دندان‌ها 147 مورد بوده که 65 دندان پر شده و 17 دندان کشیده شده و شش کودک به هدف دندان عاری از پوسیدگی رسیده‌اند.

وی ادامه داد: خانم دکتر اسکندرلو از سوم تا هفتم شهریور ماه در کلینیک سیار حضور داشتند و هشتم دکتر خدابنده‌لو و مجدد دکتر اسکندرلو در این روستا به ارائه خدمت پرداخته است.

سبزه‌ای با بیان اینکه کلاس‌های فرهنگی از ساعت 9 صبح آغاز و تا ظهر ادامه داشت، تأکید کرد: کلاس‌های بافتنی، ورزش، کاردستی، خیاطی، سرود، بخشی از برنامه‌های این طرح بوده است.

وی ادامه داد: ما شاید نتوانیم در این مدت کوتاه کل خدمات مورد نظر را ارائه دهیم و به هدف اصلی خود برسیم ولی در حد توان تلاش کرده‌ایم.

وی افزود: به علت محدودیت زمان، مواد و امکانات ناچار هستیم که گروه هدف خاصی را برای دندانپزشکی ارائه دهیم و از پذیرفتن افراد خارج از جامعه هدف معذور هستیم.
دانشجوی رشته پزشکی ادامه داد: متأسفانه به علت بافندگی بانوان، بیشتر این افراد به تنبلی چشم مبتلا هستند که به علت گران بودن دستگاه‌های چشم پزشکی نتوانستیم که چشم پزشکی را در این طرح پذیرا باشیم.

با حضور در اردو دین خود را به جامعه ادا کردم

فاطمه اسکندرلو دندانپزشکی است که یک روز پیش از اجرای طرح در روستاهای کبودراهنگ و رزن حضور پیدا کرده و به صورت رایگان دندان‌های کودکان و خردسالان را درمان می‌کند و چهارمین سالی است که در اردوها حضور پیدا کرده است.

وی درباره علت حضور خود گفت: ما در دانشگاه دولتی درس خوانده‌ایم و از بودجه بیت‌المال برای تربیت ما استفاده شده است و احساس دین دارم و با وجود خستگی، حس رضایت و دعای خیر بیماران برای ما کفایت می‌کند و با دیدن این گونه محیط‌ها و زندگی‌ها احساس مفید بودن دارم و بعد از اردوهای جهادی نتیجه چند برابری معنوی و گره‌گشایی‌های زیادی را در زندگی خود دیده‌ام.

اسکندرلو با بیان اینکه هفت روز است که در این روستاها مستقر هستیم و به‌طور متوسط روزی 10 بیمار ویزیت می‌شوند، ادامه داد: این مناطق دسترسی کمی به پزشک و به خصوص دندانپزشک دارند و هزینه‌های بالای دندانپزشکی باعث عدم مراجعه این بیماران به دندانپزشکی می‌شود و ما در این طرح از پوسیدگی کامل دندان‌ها جلوگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: سال‌های گذشته خدمات دندانپزشکی معاینه و دندان‌کشی بوده که امسال با همکاری مرکز و پافشاری خودم، تجهیزاتی را در اختیار ما قرار دادند که فقط یک یونیت در اختیار داریم که در صورت بیشتر بودن این تجهیزات، پزشکان زیادی حضور پیدا کرده و خدمات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

این دندانپزشک عنوان کرد: با کم و کاستی‌ها کنار آمدم، اینجا فقط یک ساعت در روز آب وجود دارد و ما برای آب مورد نیاز ساکشن مجبور هستیم که از آب منبع استفاده کنیم که این کمبود آب جلوی بسیاری از فعالیت‌های ما را می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا کیفیت مواد مصرفی در دندانپزشکی‌های رایگان پایین است، گفت: بیشتر از مواد مصرفی، تکنیک عملکرد دندانپزشک مهم است که از کار خودم تعریف نمی‌کنم ولی طوری کار می‌کنم که بیمار را یکی از افراد خانواده خودم می‌دانم و سعی در بهترین عملکرد دارم.
کمیل سرمدی، دانشجوی ترم 9 رشته پزشکی و مسئول اردوهای جهادی علوم پزشکی نیز ادامه داد: وضعیت بهداشتی روستا، مراجعه پزشکان، کیفیت مراجعه پزشکان در بهبود سلامت روستاییان، وضعیت حمل و نقل، وضعیت فرهنگی روستاها در انتخاب روستاهای هدف توسط تیم ارزیابی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: سال گذشته نیز در این روستا حضور داشتیم و سعی کردیم تداوم را حفظ کنیم و سعی داریم با حضور در روستاها کار خود را ادامه دهیم.

سرمدی با بیان اینکه سپاه و دانشگاه با مشکلات مالی مواجه هستند و بودجه های فرهنگی کفاف برنامه های اردوهای جهادی را نمی دهد، تاکید کرد: از اوقاف درخواست داشتیم تا از موقوفات پزشکی برای هزینه کرد در این اردوها هزینه کنند ولی تاکنون کمکی نشده است و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی فقط توانسته‌ایم 160 هزار تومان را جمع کنیم و مشکلات اقتصادی برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه همه افراد شرکت کننده در طرح رایگان و خودجوش حضور دارند، بیان کرد: پزشکان حاضر در طرح، با حضور در اردوها از درآمد خود چشم پوشی کردند که این قابل قدردانی است.

مسئول اردوهای جهادی دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به این سوال که ایا بیماری داشتید که از بیماری خود اطلاع نداشته باشد؟ گفت: هفته گذشته در یکی از روستاها بیماری با آشالازی مری مواجه بود که از بیماری خد بی‌اطلاع بود و توسط پزشکان ما شناسایی و درمان شدند و برخی از بیماران نیز که دچار هپاتیت ب بودند شناسایی شدند.

وی درباره اعتیاد نیز گفت: متاسفانه نتوانستیم کاری کنیم زیرا داروها و متخصصان خاص خود را می خواهند که نتوانستیم در این باره کاری انجام دهیم.

80 نفر از دانشجویان فرهنگیان در اردوها حضور دارند

حمیدرضا قائم پناه رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان است که در روستا جعفرآباد دمق، به همراه دوستان خود از دانشکده‌های جباریان، مفتح، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علوم پزشکی اقدام به ساخت منزلی 65 متری برای یک خانواده پنج نفره در این روستا کردند که پدر خانواده به علت بیماری دیابت یک دست خود را از دست داده و قادر به کار کردن و ساخت منزل نیست.

وی درباره عملکرد بسیج جامعه فرهنگیان همدان گفت: این مجموعه از سال 93 کار خود را اغاز کرده است و هرساله در زمینه‎های عمرانی، فرهنگی و آموزشی اقدام به فعالیت‌های گسترده‌ای در سطح استان همدان کرده است.

قائم پناه ادامه داد: طرح تابستانه ما از 23 تیرماه و با ساخت پنج واحد مسکونی کار خود را آغاز کرده است و در دوره‌های هفت روزه دوستان به نوبت حاضر شده و به فعالیت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه 80 نفر در این دوره ثبت نام کردند که این تعداد در 4 دسته تقسیم شده‌اند، تصریح کرد: بخش عظیمی از بودجه را توسط کمیته امداد، بهزیستی، سپاه و بسیج دانشجویی و بخشی نیز از سوی خیرین اهدا شده که کمک دانشگاه حتی به صورت جیره خشک نیز بسیار کم بوده است.

رئیس بسیج جامعه فرهنگیان همدان ادامه داد: سه پروژه در روستای چورمق که یکی از پروژه‌ها برای یک مادر سرپرست خانوار به همراه دو فرزندش، یک واحد برای زن و مردی سالخورده و واحدی نیز قبلا نیمه کاره بوده و در حال تخریب بوده و یک واحد نیز در روستای قراکند قرار دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه مشارکت مردم اهالی روستا به دلیل کارهای کشاورزی بسیار کم بوده است و صفر تا صد این اقدامات توسط دانشجویان انجام پذیرفته است.

قائم پناه افزود: دو تا سه ماه قبل از اردوها، لیستی از سوی بهزیستی و کمیته امداد در اختیار ما قرار می‌گیرد که امسال 30 روستا در کل استان معرفی شده بود که در بازدید و حضور میدانی افراد نیازمند کمک، را شناسایی و همکاری کردند.

وی 5 واحد مسکونی ساخته شده تا بهمن ماه و دهه فجر به پایان خواهد رسید، تصریح کرد: انجمن خیریه مهرورزان کمک بسیاری به اجرای پروژه‌ها داشته‌اند که در تأمین مصالح کمک شایانی بوده است.

رییس بسیج جامعه فرهنگیان ادامه داد: شرکت در اردوهای جهادی لذتی وصف ناپذیر دارد که با هیچ چیز قابل قیاس نیست با حضور دانشجویانی که بدون هیچ چشمداشتی و از روی صفای باطن خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی عنوان کرد: اعضای بسیج فرهنگیان در طول سال تحصیلی نیز اردوهای آخر هفته را دارند به‌طوریکه با حضور در مناطق حاشیه شهر به کنشگری اجتماعی می‌پردازند.

قائم پناه ادامه داد: امسال با دعوت از مسئولان استانی بر سر پروژه‌ها مسئله مطالبه‌گری را دنبال می‌کنیم و با قول مکتوب مسئولان پیگیر امور خواهیم بود.

وی تصریح کرد: امسال قصد ساخت مدرسه را در چاربلاغ داشتیم که به دلیل سخت‌گیری‌های موجود نتوانستیم این کار را انجام دهیم زیرا نوسازی مدارس باید همکاری می‌کرد که این امر محقق نشد.

در ادامه با فردی که این منزل برای وی ساخته می شد صحبت کردیم که با چشمانی اشک بار جوانان حاضر در محل را دعا می کرد و خود را تا اخر عمر مدیون آنها می دانست.

50 واحد مسکونی در رزن ساخته و تعمیر شده است

فرمانده ناحیه بسیج رزن نیز با حضور در این روستا گفت: امسال میزبان اردوهای جهادی در ناحیه رزن بودیم که د رکلیت شهرستان از طرفیت نیروهای جهادی دانشجویی و گروه های محله محور شهرستان استفاده کردیم که امروز موفق شدیم 25 گروه جهادی در عرصه های عمرانی فعال کردیم که در تمام روستاهای این شهرستان فعالیت می کنند.

مهدوی با بیان اینکه منطقه ما محروم است و نیازمند خدمات بیشتر هستند، عنوان کرد: خانه های تحت پوشش دستگاه های حمایتی با تفاهنامه ای که با سپاه امضا شد امروز 50 واحد در سطح شهرستان در دست ساخت و تعمیرات داریم و تا پایان فصل کاری تحویل داده خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از برکات گروه‌های جهادی این است که هم معنویت و خودسازی اردوهای جهادی باعث شده تا جوانان شغل و زندگی خود را رها کرده و احساس تکلیف کنند و در این روستاها شرکت کنند و از سویی دیگر از انجایی که این جوانان در اینده مسئولیت های بزرگی را برعهده خواهند گرفت با دیدن این تنگناها بر روی تصمیم گیری انها تأثیرگذار خواهد بود و از سوی دیگر اهالی روستا با دیدن این جوانان امیدآفرینی برای آنها خواهد بود.

مهدوی تأکید کرد: از همه مسئولان تقاضا داریم که گروه های جهادی را حمایت کنند تا با سرعت بیشتری همراهی کنند.

گزارش از: سمانه پورعبدالله؛ خبرنگار ایسنا-منطقه همدان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha