• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403040704320
  • خبرنگار : 30147

برای اولین بار

برداشت تخم شربتی در نیشابور انجام شد

برداشت تخم شربتی در نیشابور انجام شد

ایسنا/خراسان رضوی بالنگو یا همان تخم شربتی برای اولین بار در نیشابور از سطح یک هکتار برداشت شد.

علی مبارکی مدیر جهاد کشاورزی نیشابور ۷ تیرماه در حاشیه بازدید از مزرعه بالنگو در جمع خبرنگاران در رابطه با تولید محصول بالنگو برای اولین بار در این شهرستان گفت: این مزرعه یک هکتاری در روستای فتح‌آباد شهرستان میان جلگه توسط یکی از کشاورزان پیشرو کشت و کار می‌شود.

وی بیان کرد: بالنگو در هر خاک شنی یا رسی رویش و رشد می‌کند و در صورت مناسب بودن شرایط جوی زمان کشت مناسب برای کشت بهاره‌ این گیاه اسفندماه است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور میزان بذر مورد نیاز را در هر ۱۰۰۰ متر حدود یک کیلوگرم اعلام کرد و گفت: این محصول توسط نیروی انسانی و به‌ صورت دستی برداشت می‌شود، البته در مناطقی که رشد ساقه بیشتر و گیاه قد بلندتر باشد می‌توان از دستگاه دروگر برای برداشت استفاده کرد.

وی ادامه داد: میزان کشت امسال یک هکتار و میزان برداشت بسته به شرایط مناسب رسیدگی‌های گیاه در حدود ۴۰۰ کیلوگرم بود که در سال‌های بعد گسترش نیز خواهیم داد.

مبارکی اظهار کرد: خارج کردن بذرها پس از رسیدگی به دو صورت خیس کردن داخل آب و سپس تکاندن دسته‌ها و کوبیدن توسط دستگاه بالنگو کوب انجام می‌شود.

وی، کل دوره رشد از تاریخ کاشت تا برداشت را محصول ۸۲ روز دانست و افزود: گرچه هر سال ۱۵ اسفند کشت این محصول انجام شده ولی امسال به دلیل بارندگی‌ها ۲۸ اسفند کشت و در ۲۳ خرداد برداشت انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور افزود: بازار فروش این محصول اغلب داخلی است و در میزان تولید زیاد، صادرات به کشورهای همسایه نیز انجام می‌شود.

بالنگو گیاهی از خانواده نعناعیان است که نام‌های فارسی متداول آن بالنگو و بالنگوی شیرازی است و مردم عمدتاً از برگ، روغن و دانه این گیاه استفاده می‌کنند و دانه آن در ایران عموماً به عنوان تخم شربتی شناخته و استفاده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۸ ۰۹:۵۹

بسم‌الله الرحمن الرحیم بايد در تمام جنوب ایران و سیستان و بلوچستان درختان بادام هندی بکاریم وکارخانه های فرآوری بادام هندي تأسیس کنیم چون خیلی گران و ارزشمند است وصادر نمائیم همچنین تخم شربتی وزرشک درخراسان جنوبی بکاریم ودرکاخانه ها فرآوری و صادر نمائیم همچنين برای جلوگیری از افت ها پرتو دهی گاما صورت‌ پذیرد وصادرات گیاهان. داروئی وکارخانه جات فرآوری بسازیم و صادر کنيم انشالله والسلام

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۸ ۱۲:۴۱

سلام ایولا به فتح اباد خودمون دمتون گرم موفق باشید