• شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۴۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91052112489

/چه كنيم دعايمان آسماني شود/

در دعاهايمان با خداوند احساس نزديكي داشته باشيم

در دعاهايمان با خداوند احساس نزديكي داشته باشيم

يك استاد دانشگاه معتقد است در دعا بايد توجه كنيم كه با چه كسي صحبت مي‌كنيم چراكه دعا يك رابطه انحصاري بين ما و خداوند است.

يك استاد دانشگاه معتقد است در دعا بايد توجه كنيم كه با چه كسي صحبت مي‌كنيم چراكه دعا يك رابطه انحصاري بين ما و خداوند است.

اكرم‌ پورنهاوندي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: بحث ادب در اسلام خيلي مهم است به گونه‌اي كه امام صادق (ع) مي‌فرمايند: اگر دو روز از زندگي‌تان باقي مانده يك روز آن را برويد و ادب ياد بگيريد كه آن يك روز باقيمانده را با ادب بگذارنيد و ما در بحث دعا ابتدا بايد ادب دعا كردن را بلد باشيم.

اين استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان كرد: خداوند مي‌گويد "ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ" يعني با خواندن من دعاي شما به اجابت مي‌رسد شايد بعضي از افراد بگويند مگر خداوند مشكل ما را نمي‌داند، خداوند مي‌گويد براي ارتباط برقرار كردن با من دعا كنيد حتي در آيات قرآن هم داريم كه خداوند آن‌هايي كه اهل دعا نيستند را شديدا منع كرده‌اند. اصل دعا كردن ارتباط خالصانه با خداوند است كه بتوانيم از او انرژي بگيريم.

وي افزود: اصل دعا كردن عبادت است، حالا چه حاجت بگيريم و چه نگيريم. دعا هم مانند روزه و نماز يك نوع عبادت است و در اين حالت نبايد طلبكارانه برخورد كنيم.

پورنهاوندي در ادامه با اشاره به چند نكته درباره دعا كردن گفت:‌ ما بايد در دعا با خداوند احساس نزديكي داشته باشيم و بدانيم كه او صداي ما را مي‌شنود نبايد در هنگام دعا فرياد بزنيم بلكه بايد به حالت نجواگونه از خداوند خواسته خود را بخواهيم.

وي به نكته بعدي از آداب دعا اشاره كرد و گفت: ما بايد در دعا استغنا داشته باشيم يعني احساس بي‌نيازي كردن از خداوند، از خداوند طلب آبرو كنيم زيرا بي‌نيازي ما را به غير نشان مي‌دهد و مي‌گوييم كه خدايا ما از همه بريده‌ايم و مي‌خواهيم به تو وصل شويم، در دعا بلند همت باشيم، وسيع دعا كنيم و رحمت خداوند را محدود نكنيم.

پورنهاوندي افزود: يعني خود، همسايه، دوست، تمامي افراد جامعه، مسلمانان و همه مردم دنيا را در نظر بگيريم و يك رشته محكمي بين خود و خداوند به وجود بياوريم زيرا دعا مثل يك نخ است كه از طرف ما به سمت خداوند مي‌رود و ممكن است با هر چيزي پاره شود ولي اگر جمع باشد مثل يك نخ عظيم مي‌رود به سمت بالا و امكان پاره شدنش با چند خطا وجود ندارد.

وي افزود: در ابتدا و انتهاي دعاهايمان هميشه بر محمد و آل محمد صلوات بفرستيم، زيرا دعاي ما ملكوتي مي‌شود،‌ ما هر موقع با خداوند صحبت مي‌كنيم نبايد غير از او هيچ كس ديگري در دل ما جا داشته باشد يعني فقط از او بخواهيم و به او واگذار كنيم.

پورنهاوندي در پايان گفت: از بچه‌هايي كه هنوز به سن تكليف نرسيده‌اند بخواهيم در حق ما دعا كنند زيرا هم دعا كردن را ياد مي‌گيرند و هم ارتباط روحي با خداوند مي‌گيرند و چون معصوم هستند دعاهايشان بالا مي‌رود و مستجاب مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha