• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۳۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91052515550

/ما و ماه مهماني خدا/

آثار تربيتي روزه را در خود نهادينه كنيم

آثار تربيتي روزه را در خود نهادينه كنيم

مدير مدرسه علميه حضرت حجت‌ابن‌الحسن(عج) گفت: روزه حكمت را به ارث مي‌آورد و حكمت معرفت را و معرفت يقين را و بنده‌يي كه به يقين برسد سختي‌ها برايش آسان مي‌شود.

مدير مدرسه علميه حضرت حجت‌ابن‌الحسن(عج) گفت: روزه حكمت را به ارث مي‌آورد و حكمت معرفت را و معرفت يقين را و بنده‌يي كه به يقين برسد سختي‌ها برايش آسان مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلي مطلبي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه «درباره حكمت روزه و آثار و بركات آن روايات زيادي از معصومين(ع) وارد شده است» افزود: امام صادق(ع) فرمودند فسلفه روزه اين است كه انسان‌هاي توانگر و تهي‌دست برابر شوند و توانگران درد گرسنگي را بفهمند و با عطوفت و رحم با تهيدستان رفتار كنند.

وي خاطرنشان كرد: امام رضا(ع) نيز فلسفه روزه را چشيدن طعم گرسنگي و تشنگي و به ياد آوردن سختي‌ها و نيازمندي‌هاي خود در آخرت و قيامت بيان فرمودند.

مدير مدرسه علميه حضرت حجت‌ابن‌الحسن(عج)، با بيان اين‌كه «خشوع، اجر و پاداش الهي،‌ تقويت اراده و كسب رضاي خدا از آثار تربيتي روزه داري است» گفت: انسان روزه‌دار از نفسانيات خودداري مي‌كند، خود را نسبت به تكاليفي كه دارد رام مي‌كند و اعضاي خود را در خدمت پذيرش اطاعت الهي قرار مي‌دهد و در برابر گناه مقاومت مي‌كند كه اگر اين آثار تربيتي را خوب در خود نهادينه كند از جمله افراد سعادتمند خواهد بود.

مطلبي يادآور شد: شايد يكي از حكمت‌هايي كه گفته شده در اول،‌ وسط و آخر هر ماه روزه گرفته شود، اين است كه تذكري براي انسان و يادآور آثار تربيتي ماه‌ رمضان باشد، بنابراين اگر همين آثار تربيتي روزه باقي بماند انسان در طول سال آن‌ها را در زندگي خود به كار خواهد گرفت.

وي با اشاره به حديثي از پيامبراكرم(ص) درباره فلسفه روزه و ميراث آن افزود: روزه حكمت را به ارث مي‌آورد و حكمت براي آگاهي است زيرا سروكار آن با عقل انسان است، بنابراين حكمت معرفت را و معرفت يقين را به دنبال دارد و بنده‌يي كه به يقين برسد سختي‌ها برايش آسان مي‌شود لذا اگر اين حكمت را در طول زندگي‌مان حفظ كنيم به بزرگترين دستاورد روزه رسيده‌ايم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha