• شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91052112567

علم‌الهدي در گفت‌وگو با ايسنا: شب قدر شب آشتي‌كنان انسان با خود و خدايش است

علم‌الهدي در گفت‌وگو با ايسنا: شب قدر شب آشتي‌كنان انسان با خود و خدايش است

مدير مركز آموزش عالي حضرت قاسم‌بن‌الحسن(ع)، گفت: سه شبي كه ما از آن‌ها به عنوان شب قدر ياد مي‌كنيم فرصت‌هايي براي جبران خطاهاي احتمالي گذشته و برنامه‌ريزي براي آينده است.

مدير مركز آموزش عالي حضرت قاسم‌بن‌الحسن(ع)، گفت: سه شبي كه ما از آن‌ها به عنوان شب قدر ياد مي‌كنيم فرصت‌هايي براي جبران خطاهاي احتمالي گذشته و برنامه‌ريزي براي آينده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمدباقر علم‌الهدي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: خداوند متعال در طول مهماني خود فرصت‌هاي برابري را در اختيار انسان‌ها قرار مي‌دهد تا آنان بتوانند بيشتر به گذشته خود فكر كرده و براي آينده زندگي خود برنامه‌ريزي صحيح، منطقي واصولي داشته باشند.

وي گفت: شب‌هاي قدر، فرصت‌هاي بسيار طلايي هستند كه در اختيار انسان‌ها قرار مي‌گيرند و خداوند متعال به دليل ضعف فكري و جسماني ما اين فرصت‌ها را مانند مدد غيبي خود به كمك‌مان مي‌فرستد تا بتوانيم به بهترين شكل از نقاط ضعف خود مطلع شده و براي جبران گذشته خود فكر و برنامه‌ريزي كرده و همچنين نقاط قوت خود را بيشتر اجرايي كنيم.

مدير مركز آموزش عالي حضرت قاسم‌بن‌الحسن(ع) با بيان اين‌كه «از مهمترين فرصت‌هايي كه در طول سال در اختيار ما انسان‌ها قرار مي‌گيرد همين فرصت‌هاي شب قدر است» گفت: شب قدر شبي است كه انسان‌ها آماده مي‌شوند تا برنامه‌هاي ارزشمندي را براي يكسال آينده پيش روي خود فراهم كنند و با فكر و برنامه‌ريزي كه مي‌كنند بتوانند مسير سعادتمندي را هر چه بهتر و بيشتر بپيمايند.

علم‌الهدي گفت: سه شبي كه ما از آن‌ها به عنوان شب قدر ياد مي‌كنيم در حقيقت گر چه شب دعاست و چون حضرت اميرالمومنين علي(ع) در چنين شب‌هايي به شهادت مي‌رسند، ايام حزن و اندوه اهل بيت(ع) هست اما در كنار همه اين‌ها شب‌هاي تصميم‌گيري، توجه، تنبه و تدبر براي زندگاني ما انسان‌ها نيز هستند.

مدير مركز آموزش عالي حضرت قاسم‌بن‌الحسن(ع)، اظهار كرد: در حقيقت شب‌هاي قدر به نوعي اول شب آشتي‌كنان ما انسان‌ها با خودمان و بعد با خداي خودمان است و بعد هم كه با خداي خودمان آشتي كرديم برمي‌گرديم و با جامعه خود و خلق خدا آشتي مي‌كنيم و در حقيقت در اين شب‌ها مي‌توان ارتباطات خود را با خود، خدا و جامعه‌مان به بهترين شكل تنظيم ‌كنيم.

علم‌الهدي با بيان اين‌كه «در شب‌هاي قدر پيام‌هاي ارزشي فرهنگي ويژه‌اي نيز وجود دارد كه مي‌تواند در فرايند سعادتمندي ما انسان‌ها نقش تعيين‌كننده‌اي داشته باشد» ادامه داد: به همين جهت دعاها و اعمال خاصي براي انجام و قرائتشان در اين شب‌ها معرفي شده است كه اگر به آن‌ها توجه كنيم متوجه مي‌شويم كه عمده‌ پيام فرهنگي اين دعاها حول محور ارتباط ما با خودمان است و اين‌كه ما چه ظلم‌هايي به خودمان كرده‌ايم و چه كارهايي كه مي‌توانستيم بكنيم و نكرديم و چه كارهاي كه نبايد مي‌كرديم و مرتكب شديم.

وي اظهار كرد: اين‌كه در اين زمان‌ها، توبه و استغفار كرده و اشك مي‌ريزيم در حقيقت در حال استحكام رابطه خود با پروردگار عالم هستيم و در سايه تحكيم اين دو رابطه ارزشمند، قلب ما مهربان و آماده شده و بستر پرواز و اوج گرفتن آن به سوي آسمان‌ها فراهم مي‌شود.

مدير مركز آموزش عالي حضرت قاسم‌بن‌الحسن(ع)، گفت: با مهرباني و ارتباطي صحيح با جامعه و خدمت كردن به آن مي‌‌توانيم بهترين انسان روي زمين شويم و ان‌شاءالله به مقام خلافت‌اللهي دست پيدا كنيم.

علم‌الهدي در پاسخ به اين سوال كه بهتر است در ايام ليالي قدر چگونه به عبادت خداوند متعال بپردازيم‌؟ اظهار كرد: بهتر است در جمع مومنين و مساجد و محافلي كه اين افراد همه باهم جمع مي‌شوند حضور پيدا كنيم.

وي افزود: مهمترين دليل اين مورد اين است كه در برخي مواقع ما بخاطر برخي از رفتارهايمان ديگر به خيال خود آبروي لازم براي ارتباط‌گيري با پروردگار عالم را نداريم و بايد بدانيم كه هر چقدر كه گناهكار باشيم ولي با زبان، چشم و گوش ديگران گناه نكرديم، بنابراين وقتي در يك جمعي قرار مي‌گيريم، آنان براي ما دعا كرده و يا خداوند متعال نيز به بركت دعاي آنان جواب ما را نيز مي‌دهد.

مدير مركز آموزش عالي حضرت قاسم‌بن‌الحسن(ع) گفت: مساجد خانه خدا هستند و ما با حضور در آن‌ها در خانه‌ خدا به مهماني وي وارد مي‌شويم و مي‌توانيم در اين زمان به شيوه‌اي بهتر از وي بخواهيم كه كمكمان كند تا در مدت سال آتي بهترين مقدرات را نصيبمان كند.

علم الهدي گفت: خدا كريم است و اگر در يك جمع حتي يك نفر دل شكسته هم حضور داشته باشد خدا به بركت وي ساير افراد را نيز شامل عنايت و رحمت خود مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha