• شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91052112488

باور داشتن سوره قدر راه كنترل نفس است

باور داشتن سوره قدر راه كنترل نفس است

يك استاد دانشگاه گفت: خداوند براي رسيدن به رضوان خود راه‌هايي قرار داده كه از جمله آن‌ها ماه مبارك رمضان است و شبي در اين ماه قرار دارد كه از هزار ماه برتر است.

يك استاد دانشگاه گفت: خداوند براي رسيدن به رضوان خود راه‌هايي قرار داده كه از جمله آن‌ها ماه مبارك رمضان است و شبي در اين ماه قرار دارد كه از هزار ماه برتر است.

راضيه محمدزاده در گفت‌‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه « اين‌كه مي‌گويند اين ماه برابر هزار ماه است يعني 83 سال از عمر معمولي يك انسان» اظهار كرد: مفسرين براي كلمه قدر دو معني گفته‌اند يكي به معني شرف، منزلت و عظمت و ديگري تقدير و قضا و قدر اين دو معني هم هيچ منافاتي با يكديگر ندارند بلكه نشان دهنده ويژگي بارز اين شب است.

وي افزود: طبق روايات سه شب را براي شب قدر ذكر كرده‌اند از 23ـ 21ـ 19 يعني اين‌كه شب نوزدهم تقدير تعيين مي‌شود، شب بيست و يكم تاييد و بيست و سوم اين تقديرات نوشته شده نهايي و امضا مي‌شود.

اين استاد دانشگاه در ادامه به آثار و بركات اين ماه پرداخت و گفت: در اين شب تمام فرشتگان بر زمين مي‌آيند و بر امام زمان عصر (عج) نازل مي‌شوند و تاكيد زيادي شده كه براي اثبات اين امر در شب قدر سوره قدر را زياد بخوانيد حتي براي مخالفت با منافقين از اين آيه زياد استفاده كنيم كه بتوانيم حرف‌مان را به آن‌ها ثابت كنيم و خود نيز آن را باور داشته باشيم كه در جامعه هم نهادينه شود.

محمدزاده گفت: اين شب زماني براي عذرخواهي و وقت مناجات با پروردگار است و بهتر است شب‌زنده‌دار باشيم؛ شب بهترين زمان براي محفل انس و خلوت با خداوند است و در اين شب بهترين عبادت تفكر كردن است.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اين‌كه «اين اعمال را چگونه در خود و جامعه نهادينه كنيم» گفت: ما بايد نفس خودمان را مديريت كنيم يكي از راه‌هاي مديريت باور داشتن سوره قدر است. شايد در اين سوره اشاره‌اي به امامت به طور مستقيم نشده باشد اما اعتقاد به امامت، علم امام، برنامه‌هاي حكومتي اطاعت از آنها با باور داشتن سوره قدر معلوم مي‌شود، ما اين‌گونه امام و نايب امام را به راحتي مي‌توانيم باور كنيم و در پس آن رهبري و ولايت امر مسلمين را مي‌پذيريم.

وي گفت: ما در اين شب براي استفاده بهتر بايد حضور قلب داشته باشيم و با هواهاي نفساني مبارزه كنيم چون بهترين زمان براي عبادت وقتي است كه انسان از نظر جسماني سبك باشد و اينگونه مي‌توانيم با هواهاي نفساني خود مبارزه كنيم.

محمدزاده در پايان گفت: اين‌كه اين آثار نهادينه شود جامعه هم بايد مشاركت داشته باشد، از جمله رسانه‌ها مثلا اگر در اين ماه قرآن و سخنراني مذهبي پخش مي‌كنند، نبايد فقط محدود به اين ماه شود، بلكه اين برنامه‌ها بايد ادامه داشته باشد زيرا در ضمير ناخودآگاه مردم اثر خودش را مي‌گذارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha