• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۰۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91052213245

/ما و ماه مهماني خدا/

ماه رمضان فرصت رسيدن به آرامش رواني است

ماه رمضان فرصت رسيدن به آرامش رواني است

يك عضو هيات علمي جامعة‌المصطفي العالميه گفت: ماه رمضان و روزه بستري براي رسيدن به تقوا و تقوا بزرگ‌ترين مهارت‌ روان شناختي است كه به ما در تنظيم روابط و رفتار‌هاي اجتماعي كمك مي‌كند.

يك عضو هيات علمي جامعة‌المصطفي العالميه گفت: ماه رمضان و روزه بستري براي رسيدن به تقوا و تقوا بزرگ‌ترين مهارت‌ روان شناختي است كه به ما در تنظيم روابط و رفتار‌هاي اجتماعي كمك مي‌كند.

حجت‌الاسلام والمسلمين عباسعلي شاملي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه «ماه رمضان يكي از فرصت‌هاي ويژه‌اي است كه خداوند در اختيار بندگان خود قرار داده است» اظهار كرد: رسول خدا (ص) مي‌فرمايد در روزگاران شما هرازگاهي نسيم‌هاي الهي وزيده مي‌شود كه با خود بركات مي‌آورد، پس بكوشيد خود را در معرض آن نسيم‌ها قرار دهيد. ماه رمضان نيز يكي از نسيم‌هاي رحمت الهي است كه ما خود را در معرض آن قرار مي‌دهيم.

وي خاطرنشان كرد: پيامبر اكرم (ص) در توصيف ويژگي‌هاي ماه رمضان مي‌فرمايد «حواستان باشد كه ماه خدا دارد به سمت شما مي‌آيد يعني اين ماه به عنوان يك نسيم رحمت الهي به سراغ انسان‌ها مي‌آيد كه دستانش پر از سه سبد آسماني خيرات، رحمت و مغفرت است.

اين عضو هيات علمي جامعة‌المصطفي العالميه با اشاره به اين‌كه «ماه رمضان آن‌قدر با ارزش است كه لقب شهر‌الله به آن تعلق گرفته است» گفت: ماه رمضان تنها ماهي است كه در قرآن رسما و صريحا از آن نام برده شده است. اين ماه يك فرصت و موقعيت ويژه‌اي است كه در قالب‌ دعا‌ها و اعمال مخصوص آن گفته شده است كه از خدا چه طلب كنيم.

شاملي تصريح كرد: يكي از مهمترين خواسته‌هاي ما در اين ماه بايد انتقال از شهر‌الله به بيت‌الله باشد، چراكه خداوند الطافي را به بندگان خود مي‌دهد كه يكي از آن‌ها ورود به خانه خود است و شهر‌الله و بيت‌الله هر دو سكوي پرش و پرواز آدمي به عالم ملكوت، اطمينان و ملك ربوبي است.

اين مدرس موسسه آموزشي امام خميني (ره) بهترين و بالاترين حالاتي كه انسان در ماه رمضان مي‌تواند به آن دست پيدا كند را رسيدن به حالت اطمينان عنوان كرد و افزود: روانشناسان معتقدند بزرگترين آسيبي كه زندگي انسان‌ها را به طور جدي تهديد مي‌كند وجود اضطراب‌هاي كشنده و زمين‌گيركننده است، بنابراين ماه رمضان فرصتي براي رسيدن به اطمينان و آرامش رواني است كه منجر به رسيدن به مقام قرب الهي مي‌شود.

وي يادآور شد: يكي از مهمترين و شاخص‌ترين كارهايي كه در اين ماه از ما خواسته شده مساله روزه‌داري است كه خداوند مي‌فرمايد «اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، روزه بر شما نوشته شد همانطور كه بر امت‌هاي قبل شما نوشته شده بود» بنابراين روزه تنها ويژه اسلام نبوده و قطعا متناسب با ظرفيت زماني و مكاني براي امت‌هاي گذشته نيز وجود داشته است.

شاملي در ادامه با اشاره به دستاورد روزه و نقشي كه در تربيت انسان‌ها دارد، تصريح كرد: دستاورد روزه رسيدن انسان به قدرت توانمندي و مهارت تقوا است. چراكه بحث تقوا يكي از مهترين مهارت‌هاي زندگي است و ما براي كيفي سازي زندگي انسان‌ها بايد مهارت‌هاي زندگي را در آن‌ها دروني‌سازي كنيم و در قله همه مهارت‌هاي زندگي، بحث تقوا قرار دارد.

اين پژوهشگر مسائل روانشناسي و علوم تربيتي با بيان اين‌كه «آثار اجتماعي روزه‌داري همانگونه كه امام صادق (ع) فرمودند "ايجاد مواسات ميان فقير و غني است"» افزود: آن حضرت مي‌فرمايند فلسفه وجوب روزه اين است كه فقيران و ثروتمندان به حد مواسات برسند نه مساوات، چراكه هيچ وقت در هيچ جامعه‌اي افراد به مساوات نمي‌رسند چون تفاوت‌هاي فردي اجازه نمي‌دهد، اما آنچه در ادبيات ديني مورد تاكيد قرار گرفته رسيدن به قله برتر مواسات است.

شاملي ادامه داد: مواسات يعني اين‌كه انسان خود را جاي ديگران بگذارد و اين ويژگي زمينه و پيش‌نياز امداد‌ها و كمك‌هاي اجتماعي است.

اين عضو هيات علمي جامعة‌المصطفي العالميه با بيان اين‌كه «براي ترويج مواسات در جامعه بايد ابتدا خود اطلاع‌رساني كنيم تا مردم بدانند چقدر زير خط فقر در كشور وجود دارد» گفت: مهمتر از اطلاع‌رساني، درك حضوري و بالفعل نياز است. تا خودمان گرسنگي و تشنگي را با تمام وجودمان درك نكنيم امروز متوجه سختي و تلخي فقر نمي‌شويم، بنابراين مردم بايد سختي‌ها و ناروايي‌ها را با وجود خود حس كنند و ماه رمضان و روزه بستري براي رسيدن به تقوا و تقوا بزرگترين مهارت‌ روان شناختي است كه به ما در تنظيم روابط و رفتار‌هاي اجتماعي كمك مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha