• سه‌شنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91051710790

طلبكارانه دعا نكنيم

طلبكارانه دعا نكنيم

يك كارشناس مسايل مذهبي گفت: در شب قدر شرايط براي استجابت دعا فراهم است و ما بايد بدانيم كه چه چيز از خدا بايد بخواهيم و طلبكارانه نيز دعا نكنيم.

يك كارشناس مسايل مذهبي گفت: در شب قدر شرايط براي استجابت دعا فراهم است و ما بايد بدانيم كه چه چيز از خدا بايد بخواهيم و طلبكارانه نيز دعا نكنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي طباطبايي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در رابطه با فضيلت و پيام‌هاي شب قدر، اظهار كرد: اين شب يكي از شب‌هاي پرفضيلت و بي‌نظيري است كه بين سه شب يعني نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم رمضان پنهان شده است و علت اختفايش نيز اين است كه مردم بايد قدر آن را بدانند و به همين دليل به اميد اين‌كه اين شب را درك كنند، اين سه شب را احيا مي‌گيرند و به همين دليل هر سه اين شب‌ها را شب قدر مي‌نامند، البته تاكيد بيشتري بر شب بيست و سوم شده و اين شب از اهميت بيشتري برخوردار است.

وي افزود: اطلاق كلمه‌ي «قدر» در اين زمينه به معناي اين است كه در اين شب در مورد مقدرات بندگان اندازه‌گيري‌ شده و آن‌ها از ناحيه‌ خداي تبارك و تعالي تعيين مي‌شوند.

اين كارشناس مسايل مذهبي، اظهار كرد: براي خدا استجابت دعاي بندگان هيچ مشكل نيست و آنچه كه وي اراده كند صورت مي‌پذيرد. اما براي آن‌كه نظام آفرينش برنامه‌ريزي مشخص و معين خاص خود را دارد استجابت دعاها نيز بايد مطابق برنامه‌ريزي‌ها و تقديرات مشخص در عالم باشد.

طباطبايي گفت: ما براي بهره‌گيري از شب قدر مي‌توانيم وضع خود را در وجود خود دگرگون و از حال بدي به حالي خوب تغيير دهيم و در اين شب اسم خود را در ميان خوبان بنويسيم و از خدا بخواهيم اگر فقير هستيم ما را در ميان اغنيا و اگر ضعيف هستيم در ميان اقويا قرار دهد.

وي تصريح كرد: البته ما در عيد نوروز چنين تغييري را نيز از خداي تبارك و تعالي درخواست مي‌كنيم، ولي در شب قدر، خدا زمينه و شرايط را براي پذيرش اين تقدير آماده كرده است.

اين كارشناس مسايل مذهبي، خاطرنشان كرد: اين پذيرش دعا بسيار مهم است زيرا كساني كه ضعيفند و جزو اقويا نيستند، ولي از آن‌جايي كه در جمعي كه دعايشان مستجاب است قرار مي‌گيرد؛ بنا بر روايتي دعايشان مستجاب خواهد شد.

طباطبايي اظهار كرد: در روايتي داريم كه "اگر كسي مسلمان نباشد و در ميان مسلمانان قرار گيرد و همراه آنان براي خود دعا كند چون در ميان مسلمانان است دعاي وي نيز مستجاب خواهد شد و اين نكته كنايه از اين دارد كه ما بدانيم دعا مستجاب مي‌شود و بايد آمادگي آن را داشته باشيم.

وي ادامه داد: البته در عين حال هر دعاكننده‌اي بايد بداند كه گاهي نحوه بيان دعاها حالت تحكيم و دستور به خدا را دارد كه چنين حالتي نبايد در دعاي ما وجود داشته باشد بلكه بايد در خود حالت درخواست ايجاد كنيم و خودمان را ضعيف و شكسته ببينيم تا خداوند دست ما را بگيرد و بالا ببرد، نه اين‌كه خود را طلبكار و خداي متعال را بدهكار بپنداريم.

اين كارشناس مسايل مذهبي، گفت: ما بايد همواره در حين دعا كردن دقت كنيم كه چه چيزي مي‌خواهيم و در ابتدا بايد عجز خود را در دريافت آن و قدرت خدا و توانايي وي را در دادن آن حاجت دريابيم و بعد نيز انتظار روا شدن خواسته‌ خود را، داشته باشيم.

طباطبايي با بيان اين‌كه «ما بايد درباره‌ چند چيز دعا نكنيم» گفت: هر چيزي كه خلاف فرمان خدا و حرام است يقينا مستجاب نمي‌شود؛ چون نهي خدا به آن تعلق گرفته است و ديگر اين‌كه نبايد خلاف نظام آفرينش چيزي بخواهيم. مثل اين‌كه درخواست كنيم زمستان، تابستان شود. بنابراين بايد بدانيم تغييراتي كه خدا در راستاي استجابت دعاي بندگان ايجاد مي‌كند در جهت بهبود، صحت و سلامت است.

وي گفت: به طور مثال بيماران بايد درمان شوند و به طبيب مراجعه كنند و براي درمان خود از دارو استفاده كنند؛ زيرا در غير اين صورت بيمارستان‌ها تعطيل مي‌شوند و شفا دادن آن هم در مواقعي خاص براي آن است تا خدا نشان دهد كه مي‌شود و مي‌تواند چنين اتفاقي نيز رخ دهد، نه اين‌كه همه اين انتظار را داشته باشند كه نظام آفرينش به هم بريزد.

اين كارشناس مسايل مذهبي، اظهار كرد: پيام شب‌هاي قدر اين است كه ما دعا كنيم و تغيير را در خود متوجه شويم اما اصل قدر، تعيين همه‌ اوضاع و احوال ما تا سال آينده است و زماني كه سحر شود صاحب‌الامر آن‌چه را كه خدا تقدير كرده است امضا مي‌كند بنابراين ما بايد سعي كنيم كه دعا كرده و اين شب را درك كنيم و از خدا بخواهيم كه به ما عقل دعا كردن بدهد و پس از آن‌كه چنين نعمتي را دريافت كرديم خواهيم دانست و توانست كه چه دعايي بكنيم و ان‌شاءالله كه خداوند دعاهاي ما را استجابت خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha