• شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91052113115

شب بيست و سوم، شب تنفيذ اعمال

امشب سرنوشت 365 روزمان رقم مي‌خورد

امشب سرنوشت 365 روزمان رقم مي‌خورد

شب بيست وسوم ماه مبارك رمضان آخرين شب از ليالي عزيز و پرخير و بركت قدر است به طوري كه امام صادق (ع) فرمود: برآورد اعمال در شب نوزدهم، تصويب آن در شب بيست و يكم و تنفيذ آن در شب بيست‏ و سوم انجام مي‌شود.

شب بيست وسوم ماه مبارك رمضان آخرين شب از ليالي عزيز و پرخير و بركت قدر است به طوري كه امام صادق (ع) فرمود: برآورد اعمال در شب نوزدهم، تصويب آن در شب بيست و يكم و تنفيذ آن در شب بيست‏ و سوم انجام مي‌شود.

به گزارش سرويس دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) براساس روايات رسيده از بزرگان دين آغاز سال "حساب اعمال" شب قدر است و در آن شب برنامه سال آینده نوشته می‌شود و کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آن‌ها شب قدر نباشد، بهتر است.

در ميان شب‌هاي بزرگ و ارزشمند قدر شب بيست و سوم يا همان سومين شب از ليالي قدر از ارزش و اهميت بالايي برخوردار است كه به فرموده امام صادق(ع) در اين شب، برنامه سال آینده انسان مومن كه در شب‌هاي نوزدهم و بيست و يكم برآورد و نوشته شده، از سوي خداوند متعال تنفيذ مي‌شود و حال بايد ببينيم چقدر از فرصت ماه مبارك رمضان و 22 شب گذشته براي رقم زدن يك سرنوشت خوب و سعادتمند بهره برده‌ايم.

در روايات داريم كه امام باقر (ع) در شب بيست و يكم و بيست‏ و سوم ماه رمضان مشغول دعا مي‌شد تا شب بسر آيد و آنگاه كه شب به پايان مي‌رسيد نماز صبح را مي‌خواند.

اين شب شايد به نوعي آخرين فرصت براي مومنان و توبه كنندگان است تا خود را در چشمه زلال ماه رمضان بشويند و دل را جلا دهند و سال جديد معنوي خود را با كارنامه‌اي سفيد و پاك شده از هرگونه آلودگي شروع كنند.

فضيلت شب قدر

در تفسير فرات کوفي از امام صادق (ع) نقل شده که در آيه إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ما آن را در شب قدر نازل کرديم، منظور از شب، فاطمه (س) و قدر، خداوند متعال است. پس هرکس فاطمه را به حقيقت معرفت بشناسد، شب قدر را درک کرده است و جز اين نيست که آن حضرت فاطمه ناميده شد، چون علائق از شناخت او بريده و جدا شده‌اند و فرمايش خدا که: و تو چه مي‌داني شب قدر چيست؟ شب قدر از هزار ماه بهتر است، يعني از هزار مومن، زيرا او مادر مومنين است و در اين شب فرشتگان و روح نازل مي‌شوند، فرشتگان يعني مومناني که از علم آل محمد (ع) بهره‌مند مي‌باشند و روح، همان روح القدس که فاطمه (س) است مي‌باشد؛ و از هر امر و فرماني سلام و رحمت است تا طلوع سپيده دم يعني تا هنگام ظهور و قيام حضرت قائم (عج الله تعالي فرجه الشريف)

عبدالله بن سنان از امام صادق (ع) نقل کرده که چون شب نوزدهم از ماه رمضان فرا رسد، حواله‌هاي کساني که حج مي‌روند فرود آمده و اجل‌ها و روزي‌ها نوشته شود و خداوند بر خلقش نظر کند، پس هر مومني را خواهد بخشيد، مگر نوشنده مسکر و قطع کننده رحم.

فضيلت خواندن سوره قدر

امام باقر (ع) فرمودند: کسي که سوره قدر را با صداي بلند بخواند مانند کسي است که در راه خدا شمشير کشيده باشد و کسي که اين سوره را با صداي آرام بخواند مانند کسي است که در راه خدا خون خود را بريزد و کسي که آن را 10 مرتبه بخواند هزار گناه از او پاک مي‌کنند.

امام صادق (ع) فرمودند: هر کس که سوره قدر را در نمازي از نمازهاي واجبش بخواند منادي ندا مي‌کند، اي بنده خدا، خداوند گناهان گذشته تو را آمرزيد، پس آغاز کن اعمال خود را.

پيامبر اکرم (ص) فرمودند: هرکس سوره قدر را بخواند اجر کسي را به او مي‌دهند که ماه رمضان را روزه داشته باشد و شب قدر را احياء کرده باشد و نيز به او ثواب کسي را مي‌دهند که در راه خدا جهاد کرده باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha